Hjelp, nitritt!

Heisann! 
Igår hadde jeg barn på besøk som synes fiskene er kjempespennende. Spesielt med mating. Jeg lot de mate fiskene når jeg var tilstede, men i et øyeblikk jeg var borte, så matet de på egenhånd, ca en halv boks med mat. Hele akvariebunn og hele veien var fullt av mat fikk ut endel, og håpte de skulle gå fint. Når jeg kom hjem fra jobb idag tok jeg en vanntest, og nitritt viste blodrødt med mellom 1.6-3.3. Har tatt et stort vannbytte nå, over halvparten og fått verdien ned til ca 0.3. 
Aingen døde fisker enn så lenge. 
hva gjør jeg videre nå? Når kan jeg ta neste vannbytte? Vil dette gå bra? 🙈 
Er et relativt nystartet akvarie, ca to mnd gammelt. 70 liter, og en Eheim 70-160L pumpe. 
Bilde av akvariet med testen under, grumsete vann på grunn av vannbytte nå.. 
[External Image]

Bildet kom visst ikke med i hovedinnlegget, så her er det  
Har vært forskånet for slike opplevelser selv, men når jeg ellers har opplevd økte nitrittverdier er det alltid vannbytter jeg tyr til.
Nitritt er mye farligere enn hyppige vannbytter!
Jeg bytter minst 50% daglig, gjerne mer om akvariets innredning gjør det mulig.
Jeg bruker temperert vann fra kranen, så der ikke blir temperatursvingninger som igjen kan skade fiskene.
To ganger daglig, f.eks morgen og kveld går også bra om vannet du tilsetter ikke avviker så mye fra akvariets temp og øvrige vannverdier at det sjokker fiskene. 
Jeg bruker Seachem safe eller Prime for å fjerne evt klor/kloramin og tungmetaller.
De har også positiv innvirkning på nitritt verdiene!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap