Nh3/nh4+ ammonium/ammoniakk, ph og testing

Ammoniakk NH₃Ammonium NH₄⁺  Leser på AF: Vanntest; hvorfor og hvordan? | AkvaforumNh3/Nh4+ (ammonium/ammoniakk): Det første ledd i nedbrytingen av biologisk avfall i akvariet. Avhengi av hvilken pH du har i vannet vil ammonium/ammoniakk oppstå. Ved pH på over 7 er det giftig ammoniakk som er resultatet av dette.»(Tetra tester- ikke JBL) Combi Testsett Dråper fra JBL har kun test NH4. (og i setter kun pH 3-10 så litt unøyaktig når man vipper. Har kjøpt en mer spesifikk i tillegg) 

  • Vil det si at den kun tester NH4 Ammonium? Synes det evt er rart, da det stort sett står om Ammoniakk (og Nitritt, Nitrat)
  • Dvs at jeg kun vil kunne få utslag på testen min om jeg har pH under 7? 
  • Må jeg da kjøpe test for NH3 i tillegg? 

Jeg har pH 6 i spring, går til 7,2 i karet, dvs mulig under etter vannskift. Bør jeg da teste pH først, og så velge NH3 eller NH4 test?Ammoniakk NH₃ - pH over 7?Ammonium NH₄⁺ - ph under 7?I akvariebutikken sa de når jeg spurte om dette at man kun tester Ammoniakk NH4. Så er forvirret. 

Er det sånn nå at så lenge det ikke skjer store endringer (ommøbelering, spesielle hendelser)  og jeg har stort filter (beregnet til dobbelt så stort kar), så holder det å måle NO2 og NO3? Måle 1x uke, eller trenger man ikke sjekke så ofte? Ved ukentlig vannbytte og verdiene holder seg over tid, vil det holde å teste f.eks 1xmnd?  Jeg har vel litt mye fisk, så bør vel sjekke oftere kanskje. 
NH4-testen gir nok en indikasjon på det totale nivået av ammoniakkforbindelser (NH3/NH4) i vannet vil jeg tro.
Plussmedlem
I akvariebutikken sa de når jeg spurte om dette at man kun tester Ammoniakk NH4. Så er forvirret. 

Her blander butikken kjemien sin. NH4+ er det korrekte navnet på ammonium, ammoniakk heter NH3 på fagspråket. 
Av ukjent grunn nevner ikke JBL det på testsettet, men settet måler for begge de to variantene. 

Så lenge som akvariet ditt har vært oppe så er det ikke noe ammoniakk/ammonium i det. Dette blir kjapt håndtert av planter og bakterier, ellers hadde du sett det på fiskene for lenge siden. Så du trenger neppe måle spesielt ofte. 
Jeg vil likevel anbefale deg å ta forskjellige tester litt sånn her og der. Det ligger mye læring i den slags bruk av testsettene. Man kobler etter hvert det visuelle inntrykket samt fiskenes adferd med vannverdier og "ser det på" akvariet hvorvidt ting er bra eller ei. 

Nå mot våren kan det også være greit å måle kranvannet da det tidvis kan endres en del med smeltevann og større nedbørsmengder. Du var vel også oppkoblet på...brønn? Oppkomme? Insert non-municipal water supply here...
Ser det selges test for enten NH4 eller NH#, eller for begge, så er jo ikke rart man blir forvirret Men takk! Jeg regner med at NH4/NH3 er under kontroll her, men tenkte det var greit å sjekke ekstra da jeg har kommet i skade forå ha litt vel mye fisk i den 80-literen (og JA jeg lurer på å sette opp den gamle 60-literen, eller kjøpe en 120 liter...
Husker ikke om jeg skrev det her, men i tillegg klarte jeg min idiot å dra opp en Sverdplante fordi røttene stakk litt mye opp...var ikke lenge etter at jeg plantet den- så hadde ikke drømt om 30 cm lange røtter- og den gjødselkula som hadde gått i oppløsning fikk spredt seg veldig godt i hele akvariet- jeg hadde allerede tatt ut 30 av 80 liter, så hadde ikke så mye mer å gå på mtp vannbytte... Joda, da var vi igang med vannbytter igjen. Ene dagen rosa på Nitritt, bytta vann 2x dan dagen, så var det litt rosa i 2 dager, minst dag 2, trodde det var på vei til å bli ok men tok vannbytter, og så var det plautselig rosa igjen... Da hadde jeg også fått 2 Dvergguramier som ikke akkurat var Dverg... Veldig mye større enn de to gule guramiene. Testa både ammoniakk og nitrat også. Plantene tar nok mye nitrat for den er på 3 enda, etter den runden... ja og så vannbytte da. Hjelper vel det og. Men ER vannbytte en hobby? Kjennes mer som jobb når det er pga ubalanse i karet, ikke mye godfølelse da...
Fant testsett på tilbud til litt over 500,- så kjøpte 2 sett Billigere enn å kjøpe hver for deg?
Men du har rett i at man kan lære seg å se når det er feil verdier, spesielt Kardinaltetra, og litt HonningGuramiene viser det mer enn Coridoras og Ansistrus.
Nå har vi hatt balanse og 0 Nitritt i 2 dager, så nå går vannbytte over til "Hobby-status" igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap