Heisann.
Jeg er ganske ny til akvariumshobbyen og har brukt de siste 2 ukene på å lese meg opp (veldig mye på dette forumet. Masse bra info).
Men nå må jeg stille et lite spørsmål.
Jeg strever litt med Nitritt-nivået i et par av tankene mine (relativt nyoppstartet. Før jeg begynte å lese meg opp).
jeg følger derfor nøye med på verdiene og skifter masse vann for å ha nogenlunde kontroll. Jeg bruker både JBL sine 7-1 strimlee og Tropical sinn dråpetest for No2.
Dråpetesten har vist dårlige verdier hele veien. Jeg sto faktisk kl 00:30 i natt og skiftet vann fordi testen sa at verdien lå på 3,3 mg/l.
Så bestemte jeg meg for å teste med begge deler på alle akvariene i dag. Da så jeg at dråpetesten viste dårlkge verdier når strimmel-testen viste gode. Så da tenkte jeg at jeg skulle prøve å teste kranvannet med dråpetesten - og den viser også mellom 1,6 og 3,3 mg/l!
Dråpetesten er helt nyinnkjøpt. Jeg kastet dessverre pakken, så vet ikke om det var noe utløpt dato. Men jeg får det ikke til å stemme.
Jeg skyller glasset godt mellom testene og skyller det godt i akvarievann før jeg tar 5 ml. Tar deretter 7 dråper med flaske A, blander det godt og venter 15 sekunder før jeg tilsetter B. Blander igjen godt og venter 10 minutter. Akkurat slik instruksjonene sier.
Men denne testen må da være dårlig? Kan da ikke ha 1,6 mg/l No2 i kranvannet mitt?