D.I.Y Barkekstrakt

Slit med litt høg pH i vatnet her til Tetra og Cory, så eg ville prøve å lage noke barkekstrakt.
Tok ca 2dl tørka knust Furebark og lot det koke ut i 2.5liter vatn i 3timar, brunt og fint blei det

Dette tilsatte eg ein dunk med 20liter vatn, pH8.5, kH0. Silte det gjennom eit kaffifilter for å ungå mesteparten av barkrestane. Fekk pH ned til 7.2, ha håpa på bedre virkning for å vere heilt ærlig.
Ved 20% vannbytte i en 112liter med kH 4 gav dette ikkje det heilt store utslaget og vatnet blei vel brunt.
Har torv i filteret og tilfører CO2 av gjærsats, 2.5liter kanne.

Tvila på dette vil bli utført fleire gongar, heller kjøpe ei flaske Eikebarkekstrakt. Eller kansje prøve med avkok av torv.

Forslag?
Har ikkje så lyst å gå lengre ned med kH, hadde en skikkelig stygg smell for ei tid tilbake....
Prøv å koke ut eikebark, den inneholder garvesyre som senker PHen. Furubark er som du merket ganske nøytral.

mhv
Hans Martin
Det er vel ulik virkning på de forskjellige trærne. Bark er ikke bare bark, slik at det ikke spiller noen rolle hvilket tre du tar. Har ikke hørt at furu skal være spesielt mye brukt til dette i akvariesammenheng.

Eik derimot, er mye brukt, både ekstrakt av barken og selve løvet.

Jeg tror det ville være det enkleste å kjøpe en flaske med dette til under femtilappen, enn å først gå ut og samle barken selv, koke den i timesvis, sile og måle Å koke noe i timesvis forbruker strøm og en masse tid, "tid er også penger" sies det

En liten flaske HS Eikebarkekstrakt koster vel ca 45 kr hos f.eks. Webzoo.
Jeg kjønner ikke bæret.. Vi har en vaskepose med peat i filteret og noen røtter i karet og i løpet av dager, så er ph mellom 6-6,5.

I noen kar har vi til og med faksekalk i pumpen og allikevell ph på under 7.

Bruker vanligvis eheim eller fluwal sin, kommer ann på prisen i butikken. Kjøpte senest i dag fluval sin. 65 kr i en dyr butikk. og det holder for 2006 til 5 forskjellige kar. Nå har jeg bark i disse i dag, så det er bare for utskiftning etterhvert.
Avkok på torv fungerer og brukes av Killifolket.

Det høres skummelt ut å koke ekstrakter og ha oppi akvariet uten å vite virkningene på forhånd. Kvae inneholder forresten terpentin i betydelige mengder.
Reknar med det blir å bestille ei flaske eikebarkekstrakt neste gong eg har inne ei bestilling hos webzoo. Var i Ålesund rett før jul, men butikken hadde ikkje noke inne. Bestille en bedre CO2 reaktor samtidig også kansje.

Saken med å prøve på D.I.Y er jo også at det er interesant å sjå kan en kan klare å få ut det en har lett tilgjengelig.
Men Fure er ikkje å anbefale, lukta godt da.......

Litt på sidelinja....
Foretninga i Ålesund har heller ikkje på fleire oppfordringar tatt inn artemia til meg, på slutten berre smilte betjeninga kvar gong eg kom innom og fortalte, før eg spurte at, NEI, Artemia hadde dei ikkje fått tak i. Frose for har dei heller ikkje, kun flakfor.
Tetra WaferMix, 250ml. 189kr.
Tetemin Pro, 250ml. 119kr.
En Tetra test, enkel FE-test kosta 249kr.
Javamose, Nei, det er det ikkje etterspørsel av.....?

Berre hive ut litt sur galle, kansje det hjelper på pH`n
Håvard Støre Andresen
Avkok på torv fungerer og brukes av Killifolket. Det høres skummelt ut å koke ekstrakter og ha oppi akvariet uten å vite virkningene på forhånd. Kvae inneholder forresten terpentin i betydelige mengder.


Bra eg berre skrapa ytterste laget da, der er ikkje kvae.
Litt flaks skal en ha, he-he


Desverre er det enkelte butikker som ikke skjønner at de må strekke seg litt lenger for å skaffe det vi trenger av utstyr.
Con Calore ved Ikea selger Tropical produkter,deriblant endel vanntilsettnings stoffer,som eikeekstrakt osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap