kritt for å endre Ph

Er det forsvarlig å bruke rent kritt for å endre ph eller fører dette til problem for fiskene

Mvh frode
Har ikke vært borti at kritt har vært brukt for å endre ph.
Det som er vanlig å bruke, er vanlig natron, eller bikarbonat som er ett mer riktig navn.

Du bruker kanskje ordet kritt på det vi gjerne kaller kalk? Kalk, i ren form, kan brukes, men jeg liker bedre bikarbonatet. Dette da bikrabonat er billig, lett å bruke, og ikke har noen bivirkninger
Jeg mener knust krittstein. da dette er noe jeg kan få gratis

Mvh frode
Har ikke selv vært borti krittstein noen ganger. Vil råde deg til å teste ut effekten av disse utenfor ett bebod akvarie (tenker da på økning av ph\gh), siden jeg ikke kjenner til hvor kraftig effekt de eventuelt vil ha.
Tviler forresten på at steinene vil ha noen negativ innvirkning på fiskene, bortsett fra at dem kan løfte nevnte verdier for høyt.
har prøvd i en 10 liters bøtte og det økte ph og gh tilfredstillende men vannne ble vedig grumsete( altfor porøs stein)

Frode
et plus til med bikarbonat er at plantene kan ta opp dette som co2 etter hva jeg har forstått det men kritt inneholder vel kalsium? noe som også plantene forbruker som mikronæring
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap