Ammoniakk

Kan man ha giftig ammoniakk når no2 er 0 og ph under 7.
ja selvfølgelig ammoniak verdien i seg selv har ikke boe med no2 og gjøre før den blir nedbrytt til det
Mente det samme jeg, men turde ikke svare-nybegynner jeg, så jeg var redd jeg boma helt.
Men ja, du kan ha amoniak fordi om NO2 viser null, er som innleget fra JA sier, blir ikke NO2 før amoniaken er nedbryti til det.

Så svaret er ja.
Ken Myrseth
Mente det samme jeg, men turde ikke svare-nybegynner jeg, så jeg var redd jeg boma helt. Men ja, du kan ha amoniak fordi om NO2 viser null, er som innleget fra JA sier, blir ikke NO2 før amoniaken er nedbryti til det. Så svaret er ja.

Sliter med det samme problemet i mitt 200 l karr akkurat nå. No3 er skyhøyt mens No2 er null. De andre verdiene er greie. Har prøvd å skifte ut masse vann siste 2 uker, men verdien er fortsatt skyhøy...
Noen tips?
Har hatt 2 døde maller som nok lå for lenge, men disse er fjernet for 1 uke siden og verdiene forblir... Har også slamsugd bunnen og renset ca. 1/3 av det eksterne filteret...

What to do?
for og bli kvitt no3 kan du sette inn masse planter no3 er noe plantene tar opp hvis forholden er voksbare
Bare lurte etter og lest denne,

Nh3/Nh4+ (ammonium/ammoniakk)
Det første leddet i nedbrytingen av biologisk avfall i akvariet. Avhengi av hvilken pH du har i vannet vil ammonium/ammoniakk oppstå. Ved pH på over 7 er det giftig ammoniakk som er resultatet av dette. Verdier over 0,2 mg/L regnes som giftig. La aldri vannet få høyere verdi enn dette, da vil fisk begynne å dø eller bli syke. Optimal verdi er uansett 0.
Ammoniakk har betegnelsen NH3.

Videre er det et utmerket kuldemedium! Lukter friskt også!
Unskyld avsporingen!

Mikkel
Mengden av amminiakk vil være svært lav om ph er rett under 7, mesteparten vil da heller være ammonium, som ikke er giftig.
Om ph er langt under 7, vil all nedbryting først bli ammonium, og da er problemet med ammoniakk borte.
Hvordan mengden No2 eller No3 for den del er, spiller ingen rolle for hvordan mengdene Nh3\ Nh4+ er.

Trym: det er slett ikke uvanlig at No3 er for høy i akvarier, selv om No2 og Nh3\ Nh4+ er knallfine.
Det skyldes det enkle faktum at bakterier omdanner No2 og Nh3\ Nh4+ til neste ledd i nedbrytingsprosessen, mens No3 stort sett kun kan fjernes ved vannbytte og det planter forbruker.
Det finnes imidlertid filtermedier som skal huse bakterier som forbruker No3, men hvorvidt dette funker godt eller ikke kan jeg ikke uttale meg om
Bengt Fossli
Bare lurte etter og lest denne, [I]Nh3/Nh4+ (ammonium/ammoniakk) Det første leddet i nedbrytingen av biologisk avfall i akvariet. Avhengi av hvilken pH du har i vannet vil ammonium/ammoniakk oppstå. Ved pH på over 7 er det giftig ammoniakk som er resultatet av dette. Verdier over 0,2 mg/L regnes som giftig. La aldri vannet få høyere verdi enn dette, da vil fisk begynne å dø eller bli syke. Optimal verdi er uansett 0.[/I]
jepp sant dette må også si at ammonium er langt ifra så giftig som ammoniak
Frank Angell
Det finnes imidlertid filtermedier som skal huse bakterier som forbruker No3, men hvorvidt dette funker godt eller ikke kan jeg ikke uttale meg om :)
de filter bakteriene bare fullbyrder prossesern og gjør no3 om til ammoniak\ammonium igjen derfor kan det være lurt og det kan være dumt
Da lærte jeg noe nytt, ja Takker, da er det jo heller liten vits å bruke penger på f.eks JBL Micromec, noe jeg hadde tenkt å prøve.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap