Endelig perfekte vannverdier:)

Nå har jeg endelig fått vann som jeg vil hai karret.
Målte vannverdiene idag og ble kjempe glad:

NO2 gul ikke utslag
NH3/4 ikke utslag
GH 14
KH 4
PH 7-7.5 nå på kvelden-godt å endelig å ha fått dem verdiene som man har strebet etter.

Mye synker PHen med sånne verdier i løpet av natten? r det noen formel på det? Eller holder den seg ganske jevn så lenge KHen er på 4?

GH 14 er vel ypperlig for sneile skall bygging? Noen som vet?

.. og nå gjelder det å holde de stabile.
Jepp, det var det da Nei da, jeg har en 50 liter bøtte som jeg blander vannet i først. Og jeg bytter bare 10-20 liter om gangen. Så jeg har "oppskriften" på hvordan jeg får vannet ditt. Men kunne godt tenkt meg att vanverket senket PHen litt-er 8 ut av springen.
Flott at verdiene er der dem bør være, dette må jo ha vært ett aldri så lite mareritt for deg

Hos meg synker ikke ph-en i det hele tatt om natta, mest sannsynlig fordi jeg har litt i meste laget med plasking i overflata, slik at det er minimalt med Co2 i vannet til alle døgnets tider.

Det finnes ikke, såvidt meg bekjent, noen fast formel for hvor mye ph-en faller om natta, dette på grunn av at det er svært mye avhengi av hvor mye Co2 som hoper seg opp.
Vil anbefale deg å teste dette, slik at du ikke opplever noen flere mindre hyggelige happenings.

Har forøvrig samme "problem" som deg med springvannet, dette har en ph på ca 8,4 ut av krana. Det verste av alt, er at kh er på 0,1 samtidig.
Skulle ikke være mulig, men det er det tydeligvis
Grunnen til den "høye" ph-en i krana er at dette tærer mindre på ledningsnettet til de lutfattige komunene
Oki-har ikke tenkt på at det er økonomiske årsaker til høy PH verdi, men stemmer bra med den komunen jeg bor i "lutfattig"så da skjønner jeg litt mere.
Ja har streva litt med å finne "formelen" for for mye av ditt og datt jeg skulle bruke for å få vannverdiene ditt dem er i dag. Men har jo lært endel av det, og det er jo bra-har jo tenkt åfå meg et eller flere karr som ikke er fiskesuppe, og da er det bra å ha litt greie på hvordan man "forandrer" vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap