hm... hva har jeg gjort galt?

Akvarium på 700 l, startet m sand, planter. Pumpa fikk jeg ikke til så det ble stående noen dager før jeg fikk ny. Deretter hadde jeg to maller i. Etter en uke ca hadde jeg oppi tre relativt store ciklider. Fylte så på med 8 små sølvhai og etter noen dager til tre halvår gamle gibbiceps...

For noen dager siden var sølvhaiene fulle av hvite prikker, temp opp og i med medisin... etter tre dager var alle sølvhai mistet og i dag var resten borte.

Kh og GH er ok, ph ligger på 7,5, mens nitritten var på maks...

Hvordan kan det ha seg? startet rolig og hatt planter og malle og det jeg har lest i før jeg hadde mer fisk i... Trodde det var trygt m tanke på nitritt da... Den har forresten vært på gult to ganger i løpet av disse ukene... Tre og en halv uke siden jeg startet...

hva gjør jeg nå videre?

Har hatt i ph minus, tropical sin Cristal for desinfisering og tenker jeg skifter 50% vann.

Venter en uke før jeg har mer fisk i?

Annette
Vel, syntes du var litt rask med befolkingen av karet.
Nye utvendige filtre trenger minst 6 uker for å nå maksimal biologisk effekt, og her er nok noe av svaret på hvorfor nitritten er så høy.

I tillegg, er det å medisinere samtidig som en har høy temperatur lite heldig.
Medisinen kan fort ha drept deler av bakteriekulturen, litt avhengi av hvilken medisin det er.
I tillegg gjør medisin vannet fattig på O2, og høy temperatur gjør det samme.
Det vil si at man skaper et anaerobt (oksygenfattig) miljø i pumpa, og bakteriene som bryter ned ammoniakk til nitritt vil ha store problemer med å overleve. Det som skjer da, er at bakteriene som er igjen, i slekten nitrobacter, vil omdanne No3 til amoniakk og nitritt.

Siden du allerede har desinfisert karet, vil ikke mange bakterier være igjen i filtermassen.
Karet er derfor å anse som nystartet igjen, og jeg vil ikke anbefale at du skaffer flere fisker før nitritten igjen er stabilisert.
hm... sier noe der...

Jeg har hatt ekstra luft på hele tiden for å få opp oksygenet...

Trodde man skulle sette opp temperaturen i tillegg til medisin, men er det enten eller da? Har brukt tetra sin Ichtio forte...

Planlegger ny fisk slutten av neste uke, dersom testene er fine..
Enkelte medisiner krever noe høyere temperatur for å få maksimal effekt, men ikke Tetra.
Det produsentene ikke er så veldig flinke til å opplyse om, er skadevirkningene av medisinene (da ville dem nok solgt mye mindre).

Jeg ville nok tatt det svært rolig med å befolke karet, slik at problemer kan unngås i størst mulig grad
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap