senke PH?

hei! jeg skulle gjerne senke PH'en til a 7.4. kann jeg bruke noe jeg har hjemme? vil ikke kjøpe det i dyrebutikken...
Hva er ph i utganskpunktet, og ikke minst, hva er Kh?

Ph kan senkes med tilførsel av Co2, filtrering over torv, bruk av eikebarkekstrakt (eller eikeblader som er tørket, for den del), og ved hjelp av syrebasserte akvarieprodukter. Sistnevnte er ikke noe jeg er tilhenger av, fosforsyren som brukes til dette kan gi en uheldig oppblomstring av algene.
hæ? skjønte deg ikke helt:S hva må jeg bruke? hvordan bruker jeg det?
Frank har jo svart helt greit han-vet ikke hvordan man skal utdybbe svaret bedre?? Står jo klart hvilken produkter du kan bruke til å senke PHen.
Om du skal senke Ph uten at du må innom dyrebytikken, må du tilføre Co2 i vannet for å gjøre dette.
Co2 er litt komplisert, da det er ganske mange faktore som spiller inn for hvor godt en lykkes.
Selv mislyktes jeg i stor grad da jeg forsøkte (leste null og niks, og vops, så var ph på 4,2)
Mer om Co2-gjør der selv er å finne her.
Men du må nok likevel innom dyrebutikken, for å skaffe en luftestein.

Ellers er det fullt mulig å senke ph med f.esk sitronsyre, men jeg anbefaler slett ikke å eksprimentere med syrer i akvariet, uten at man har lang fartstid, og har satt seg inn i hva dette gjør med vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap