- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvordan sænke høy Gh ?
Hvordan sænke høy Gh ?
Postet 25.02.06 kl 23:05
Problemet er at gh er et mål på mengde oppløste mineraler i vannet. Man kan ikke uten videre fjerne disse mineralene uten å bruke osmose. Det som går an er å delvis mykne vannet med torv, men det senker også ph. Uansett vil gh bare senkes i liten grad med torv. I Danmark pleier killi og discusfolk å bruke regnvann.
Postet 25.02.06 kl 23:10
Nei, er ikke det den eneste måten da? Men den skal være utrolig høy for at den må senkes-skal du ha noe spesielt i vannet?
Mye er Ghen på i spring vannet?
Mer vanlig at man senker Khen, for den følger jo som oftest PHen. Men det vet du sikkert.
Så GHen din må være utrolig høy, vis du må senke den-er jo "bare kalsium, magnesium"det.
Mye er Ghen på i spring vannet?
Mer vanlig at man senker Khen, for den følger jo som oftest PHen. Men det vet du sikkert.
Så GHen din må være utrolig høy, vis du må senke den-er jo "bare kalsium, magnesium"det.
Postet 25.02.06 kl 23:15
Postet 25.02.06 kl 23:17
Postet 25.02.06 kl 23:41
Endret: 25.02.06 kl 23:57
Det var høy GH ja-har selv GH på mellom 13-16 i selskapssuppa mi, det er pga av at sneilene skal bygge skall da
Nei så vit jeg vet så er osmosevann eneste måten åfå ned GHen på, filtrering av torv vil vel stort sett bare senke KHen-etter det jeg har lært da(men mulig jeg tar feil, at det senker både KH og GH) men aldri hørt det før da.
Nei så vit jeg vet så er osmosevann eneste måten åfå ned GHen på, filtrering av torv vil vel stort sett bare senke KHen-etter det jeg har lært da(men mulig jeg tar feil, at det senker både KH og GH) men aldri hørt det før da.
Postet 25.02.06 kl 23:58
Den helt klart beste løsningen på dette problemer er å gå en tur med hatten, for å skaffe penger til ett godt RO-anlegg.
Trodde heller ikke at Gh ville bli senket med filtrering over torv, men kan godt hende at jeg tar feil
Googlet litt på dette, og finner ut at det faktisk finnes noe som kan tilsettes for å redusere Gh.
Ser ut som en ganske dyr løsning på sikt
Mer info om dette finner du her
Trodde heller ikke at Gh ville bli senket med filtrering over torv, men kan godt hende at jeg tar feil
Googlet litt på dette, og finner ut at det faktisk finnes noe som kan tilsettes for å redusere Gh.
Ser ut som en ganske dyr løsning på sikt
Mer info om dette finner du her
Postet 26.02.06 kl 18:33
Postet 02.03.06 kl 19:32
Da prøver vi en annen URL
Prøv denne i stedet, om ikke den funker, er det bare å google på "water softener pillow"
Da får du også opp en del treff på butikker som har denne
Prøv denne i stedet, om ikke den funker, er det bare å google på "water softener pillow"
Da får du også opp en del treff på butikker som har denne
Postet 02.03.06 kl 19:43
Postet 05.03.06 kl 22:25
Harald Herikstad[QUOTE=Frank Angell]Da prøver vi en annen URL :) Prøv [URLBLOCK1] i stedet, om ikke den funker, er det bare å google på "water softener pillow" Da får du også opp en del treff på butikker som har denne :)
Problemet er bare at calcium og magnesium byttes med natrium så det er ikke noe vidundermiddel.
Det er mulig at du har rett i det Har ikke studert denne greia så instendig
Tror fast bestemt at beste løsning er ett RO-anlegg, selv om det koster en del gryn der og da
Postet 06.03.06 kl 13:44
Postet 06.03.06 kl 14:51