Høg pH

Korleis kan eg senke pHverdien når den er alt for høg? Eg har brukt TetraAqua pH/KH minus, men då blir pHverdien fin i ein dag, og når eg står opp neste dag er den blå i testen igjen... Nokon forslag om korleis eg kan få pHverdien mykje meir stabil? Eg har finkorna kvit sand her som sikkert inneheld ekstremt med kalk, men eg kunne tenkt meg å hatt den....
Vis du ar sand som inneholder masse kalk, kan d glemme åfå lav stabil PH-mulig du kan få det vist du innvesterer i CO2 annlegg. Hadde jeg vært deg så hade egtømt karret for grusen vis den inneholder mye kalk-passer dårlig som akvarie grus til karr som ikke skal ha høy PH.
Og det stresser fisken noe vold somt vis du den ene dagen tilsetter PH/KH minus og det synker og neste dag like høy igjen.

Alle spørsmål som har med pH å gjøre henger nøye sammen med kH og CO2. Med andre ord så kan det lønne seg å opppgi pH og kH. Med disse verdiene kan vi beregne CO2 mg/liter.

Hvis du har høy pH og høy kH så er dette litt mere problematisk å regulere enn om du bare har høy pH.

Ved å tilføre CO2 vil du få reduksjon i pH, men også en samtidig reduksjon i kH. Reduksjonen i kH går mye tregere enn reduksjonen i pH og dermed kan man benytte denne for å holde pH stabil når man tilfører CO2.

Skal man benytte CO2 som virkemiddel for å redusere pH bør/skal man ha kH mellom tre og fire. Grunnen til dette er at pH er ustabil med lave kH verdier. Har du normalt springvann så vil du ha litt høy pH og meget lav kH.

Jeg bruker å anbefale filtrering over torv. Denne filtreringen påvirker pH saktere enn CO2 tilførsel.

For å kunne komme med en skikkelig anbefaling må du gi oss mere opplysninger. Disse er pH, kH, størrelse på akvariet, hvilket filter og hvor mye planter.

Akvariet er 130 liter, filteret er Fluval 403 utvendig... 1200 l/t Skal måle pH og kH skikkelig i morgon, men det er ikkje så enkelt sidan pH'en forandrar seg frå ca 6,5 til 7-8 på 4-5 timar...

Mål pH ut på kvelden da det er da du har minst CO2 i vannet og dermed høyest pH.

på kvelden er pHen ca 6,5 - 7, for eg har oppi pH minus heile dagen og følger med på vatnet heile dagen, men når eg søv så stig pH'en til himmels men trur fiskane kjem til å døy i natt uansett.... Så det haster ikkje like mykje lenger... Nitrittbombe de luxe :/

Det var da svært til negative bølger. Hvis nitrit har gjort sitt inntog må nødprossedyre gjennomføres.

- Bytt øyeblikkelig 50 % av vannnet, ingen foring.
- I morgen tidlig bytter du 30 % til hvis nitrit-testen er rød. Er den orange venter du til du kommer hjem og bytter 30 % da.
- Ingen foring så lenge nitriten er gjeldene i karret. Fiskene går greit en uke uten mat, hvis de ikke allerede er betydelig svekkket.
- Er testen orange bytter du 30 % daglig, er den rød bytter du 50 %.
- Ingen regulering med pH/kH-

Nitrit?
Hvor lenge kan fiskene gå uten mat?
Har ikke fått noe siden Onsdag,men nå er nitriten nesten helt i null ,men i går døde det 2 maller som var nyinnkjøpte?
Har skiftet vann hver dag ,men føler nå at de burde få litt mat nå?
håper på raskt svar?
Du skriver i profilen din at du har hvit sand i karet. Dette er trolig grunnen til at du ikke kan stabilisere pH.
Om det er sand av den typen jeg desverre mistenker at det er, vil syrene i de pH-reduserende produktene bidra med økt utskillelse av karbonater.
En får da verdier som går opp og ned hele tiden, og både fisk og annet i karet får merke dette skikkelig på kroppen.

Husker du hvilket merke det er på bunnlaget? Ser du rester av skjell\ koraller?
Er du usikker på om det er bunnlaget som herper ting; ta ut noe, hell på litt syre. Bruser det, er dette på grunn av en reaksjon mellom den sure væska, og den basiske forbindelsen i bunnlaget.

Ser ikek bort i fra at noe av nitrittproblemene kan være relatert til en kanskje mer ustabil pH enn det du selv har målt. Bakteriene er ganske hardføre, men tåler naturlig nok ikke alt

Kan også tipse om at produktet du bruker for å redusere pH inneholder masser av fosfater (er mest fosfatsyre i denne). Siden du nå har måttet pøse på med denne, står du i fare for å få ett alvorlig algeproblem.

Siden du sliter med både nitritt og fosfat-opphopninger, ville jeg fulgt rådene til Geir her;
Byttet masse vann daglig. Siden vannet er så ustabilt i karet, ville jeg primært tatt vannbytter på 15% både morgen og kveld. Dette for å unngå mer svingninger i vannet enn nødvendig.
Når dette er under kontroll, bør du bytte ut bunnlaget, om det er dette som er synderen

Irene: Fisk i normal kondisjon (dvs ved normal helse, og med normalt kosthold), vil kunne greie seg i både to og tre uker uten fôr i karet.
Noe småtteri finner de fleste fisker hele tiden, og de er derfor skjelden i fare for å daue i løpet av denne tiden.
Se f.eks vår egen villfisk-stamme i ferskvannene. Det er enkelte arter, f.eks ørret, som mer eller mindre ikke spiser fra isen legger seg om høsten, til denne går om våren igjen. Det er lang tid uten mat, det
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Hallberg
Reklame for plussmedlemskap