- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- lav ph
lav ph
Postet 02.03.06 kl 16:41
Postet 02.03.06 kl 16:42
Postet 02.03.06 kl 16:58
Postet 02.03.06 kl 17:01
Postet 02.03.06 kl 17:03
Postet 02.03.06 kl 18:21
Postet 02.03.06 kl 18:28
Postet 02.03.06 kl 18:30
Det er ganske uvanlig at ph faller såpass dramatisk i akvariene, spesielt om en tilsetter midler for å heve ph.
Så det er helt klart som Tone sier, noe som drar ned ph hos deg.
Vil anbefale deg å skaffe deg en Kh-test, slik at du kan følge med på utviklingen av denne verdien, da denne har meget mye å si for hvordan ph er i karet.
Har du mye røtter i karet? Røtter kan senke ph, selv om det er ytterst skjelden at dette skjer. Er karet overbefolket, kan dette ha sammenheng med at verdien synker. Vannbytter er da ett viktig ellement for å få opp verdien (vannbytte fjerner urinsyre som fiskene avgir, samt annen nedbryting, som også trekker ph ned).
Er det noe som ligger å råtner i karet, enten mye uspis for, planter, fisk eller røtter, vil også dette trekke ned ph.
Det er sikkert flere grunner til fallende ph, men de kommer jeg ikke på i farta
Så det er helt klart som Tone sier, noe som drar ned ph hos deg.
Vil anbefale deg å skaffe deg en Kh-test, slik at du kan følge med på utviklingen av denne verdien, da denne har meget mye å si for hvordan ph er i karet.
Har du mye røtter i karet? Røtter kan senke ph, selv om det er ytterst skjelden at dette skjer. Er karet overbefolket, kan dette ha sammenheng med at verdien synker. Vannbytter er da ett viktig ellement for å få opp verdien (vannbytte fjerner urinsyre som fiskene avgir, samt annen nedbryting, som også trekker ph ned).
Er det noe som ligger å råtner i karet, enten mye uspis for, planter, fisk eller røtter, vil også dette trekke ned ph.
Det er sikkert flere grunner til fallende ph, men de kommer jeg ikke på i farta
Postet 02.03.06 kl 18:31
Postet 02.03.06 kl 18:32
Postet 02.03.06 kl 21:22
Vedkommende hadde vel målt med både elektronisk og test sett- eller misforstod jeg det?
Men aldri hørt at PH kan falle så drastisk uten noen PH senkings middel eller co2-så dette gjør meg nyskjerrig. Håper du holder oss oppdatert på hva som gjør det-vis målingene er riktige da-men bør jo være det, når man bruker 2 forskjellige måle typer(er begge elektroniske) så tror jeg dem er "dårlig"ikke kallibrert på en stund.
Men aldri hørt at PH kan falle så drastisk uten noen PH senkings middel eller co2-så dette gjør meg nyskjerrig. Håper du holder oss oppdatert på hva som gjør det-vis målingene er riktige da-men bør jo være det, når man bruker 2 forskjellige måle typer(er begge elektroniske) så tror jeg dem er "dårlig"ikke kallibrert på en stund.
Postet 02.03.06 kl 23:44
Nye målinger, har hatt oppi en dasj ph pluss for ett par timer siden.
PH: 5
nitritt: litt utslag, men kun på grensen til å vippe helt over fra gult
GH: 6
KH: rett på gult ved første dråpe
Har ikke annet filter enn en svamp som drives ved hjelp av luft og vakum.
Sanden er en type råda sand,karet er 90l og er ikke overbefolket av fisk.
PH: 5
nitritt: litt utslag, men kun på grensen til å vippe helt over fra gult
GH: 6
KH: rett på gult ved første dråpe
Har ikke annet filter enn en svamp som drives ved hjelp av luft og vakum.
Sanden er en type råda sand,karet er 90l og er ikke overbefolket av fisk.
Postet 03.03.06 kl 12:13
Hvor mange gullfisk har du oppi da? Gullfisk forurenser ganske mye da, sånn at det kan bli endel "dritt" som skal brytes ned.... Hvor mye vann og hvor ofte skifter du? PH fra 8 i springen til 5 i karet etter noen timer, høres merkelig ut, syns jeg....
Hva om du prøver å sette inn ei ekstra pumpe (litt kraftig). Vannspruten fra pumpa setter du et stykke over vannspeilet, og får på en måte luftet vannet (bør være størst mulig spredning på vannstrålen).
Hva om du prøver å sette inn ei ekstra pumpe (litt kraftig). Vannspruten fra pumpa setter du et stykke over vannspeilet, og får på en måte luftet vannet (bør være størst mulig spredning på vannstrålen).
Postet 03.03.06 kl 12:41
Endret: 03.03.06 kl 12:47
Her er det noe muffens
Du sier at Kh-testen går rett på gult etter 1 dråpe. Det vil si at du har meget lav verdi av oppløste karbonater i vannet, noe som er helt fantastisk med tanke på at du tilfører ph+
Nå vet ikke jeg hvilket merke det er på din ph+, men for meg virker det faktisk som dette er 100% uvirksom.
Jeg ville forsøkt å tilføre natron i stedet for denne ph+, se om dette har bedre effekt. Mål Kh ofte, for å se om denne faktisk resuseres i karet.
Om den gjør dette, er det noe riv, ruskende gææærnt i dette karet, da Kh ikke forsvinner så fort at det gjør noe
Du sier at Kh-testen går rett på gult etter 1 dråpe. Det vil si at du har meget lav verdi av oppløste karbonater i vannet, noe som er helt fantastisk med tanke på at du tilfører ph+
Nå vet ikke jeg hvilket merke det er på din ph+, men for meg virker det faktisk som dette er 100% uvirksom.
Jeg ville forsøkt å tilføre natron i stedet for denne ph+, se om dette har bedre effekt. Mål Kh ofte, for å se om denne faktisk resuseres i karet.
Om den gjør dette, er det noe riv, ruskende gææærnt i dette karet, da Kh ikke forsvinner så fort at det gjør noe
Postet 03.03.06 kl 14:08