For mye co2??

Hei på dere, har et spørsmål om co2.
går det ann åfå for mye co2 i vannet uten co2 annlegg?

Har masse planter og en god del fisk, reker og sneiler.

Vannverdiene er: NO2 Bra/knall gul
NH3/4 Ikkeutslag/bra
KH ca.5
GH ca. 13
PH ca 7 rett etter lyset kom på

Ser at Pterophyllum scalarene er og enter luft oppe i overflaten, men ingen av de andre.
Takker for all hjelp, er jo redd for fiskene mine.
Ken Myrseth
Hei på dere, har et spørsmål om co2. går det ann å få for mye co2 i vannet uten co2 annlegg?

Rent teoretisk er det selvfølgelig mulig, men i praksis skal du ha så mye fisk i karret at det oppstår andre problemer før det blir for mye CO2.

Ser av verdiene dine at du har 15 mg/liter på det meste, dvs rett før lyset går på. Dette er langt under de verdier du kan ha før det begynner å bli problematisk.

Hvis du er redd for at det er for lite O2 i vannet så sørger du for å lage mer bevegelse i vannflata.
Okei, g takk for hjelpen-15 mg/liter er det bra?
Eller hva er det mest opptimale/høyeste man kan ligge på for åfå planter til å virkelig trives, og selvfølgelig vanlige fisker?

Hvordan regnet du deg fram til co2 nivået i karret mitt?

Enten kan du benytte en tabell eller så kan du benytte følgende formel :

3 * kH * 10^(7-pH) = CO2 mg/liter.

CO2 mengden kan man trykt legge opp mot 20-25 mg/liter
Hva skjer om en har får mye CO2? Eller for lite?
Dette er noe jeg absolutt ikke har snøring på!
Hysteria
Hva skjer om en har får mye CO2? Eller for lite? Dette er noe jeg absolutt ikke har snøring på!

Har du for mye, kveles fisken.
Har du for lite, får du skral plantevekst og problemer med å få dem til å gro skikkelig.

CO2 er det vi puster UT, fiskene også. Dette benytter plantene seg av for god vekst. Plantene takker for Co2'en ved å produsere oksygen.

Det kalles fotosyntese

Det er jo ikke sikkert det for mye av noe som gjør det, men for lite av noe? Dvs oksygen. Dersom du har lite bevegelse i vannspeilet, tar vannet opp mindre oksygen og fisken kan dermed stå og henge litt i overflaten.

Scalarer som henger i overflaten gjør meg litt mistenksom... dersom det bare er de som gjør det, og ingen andre, så tenker jeg med en gang på at de har noe i gjellene som gjør at de ikke får nok oksygen.
Scalarer er som diskus mht hvilke sykdommer de lett får, og gjelleparasitter er en av dem.

Har du lagt merke til om de (scalarene) puster "dypere", dvs tar større gisp med luft en normalt? Åpner de liksom munnen litt for mye?
Hold øye med dem, og sjekk at pustebevegelsene er normale.

Ken Myrseth
Hei på dere, har et spørsmål om co2. går det ann åfå for mye co2 i vannet uten co2 annlegg? Har masse planter og en god del fisk, reker og sneiler. Vannverdiene er: NO2 Bra/knall gul NH3/4 Ikkeutslag/bra KH ca.5 GH ca. 13 PH ca 7 rett etter lyset kom på Ser at Pterophyllum scalarene er og enter luft oppe i overflaten, men ingen av de andre. Takker for all hjelp, er jo redd for fiskene mine.
Ender man opp med for mye CO2 i vannet vil fiskene dø.

Vannplanter har som regel adgang til to former for uorganisk karbon:

- Karbondioksid (CO2)
- Bikarbonat (HCO3-).

De fleste plantene foretrekker CO2 da de kan benytte denne direkte uten energiforbruk fotosyntesen. Ved manglende CO2 vil de i stedet benytte seg av bikarbonat. Bikarbonatet er viktig med tanke på å holde stabil pH.

Les artikkelen : Interaksjon mellom lys og CO2 fremmer veksten hos vannplanter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap