Om vannbytte.(litt langt)

Jeg var på en dyrebutikk i dag,og jeg nevnte at nesten alle fiskene jeg kjøpte der sist døde en etter en.Hun som jobbet der spurte om vannveriene mine og vannbytte,jeg svarte som sant er at verdiene er helt topp,og at jeg skifter ca 50 l i uka på 250-literen.
Dette ble hun heeelt overgitt over,for det var aaaalt for mye og for ofte.
Sjefen på butikken ble med på diskusjonen og sa at 1/3 KUN hver 3.uke skal skiftes. Han hadde aldri kommet over faglitteratur som sa annet enn 1/3 hver 3.uke.

Hva sier dere?
Ren og skjær bull shit Stor annet er det vel ikke å si - hehe.

"Sjefen" der har nok aldri lest noen som helst form for faglitteratur innen akvaristikk.
Tone Andreassen
Ren og skjær bull shit :-) Stor annet er det vel ikke å si - hehe. "Sjefen" der har nok aldri lest noen som helst form for faglitteratur innen akvaristikk.

Takk,det var godt å høre.Jeg følte meg nemlig litt fjompete der jeg sto,hun virket nesten litt hånlig mot meg.Som sagt,mange fisk jeg har kjøpt der har dødd rett etterpå,og planter er det visst så som så med greie på.

Da har jeg vel handlet der for siste gang.

Ps.Da vi kjøpte akvariet fikk vi beskjed om å bytte vann en gang hver tredje eller fjerde mnd.Stakkars fisk----inntil jeg var klok nok til å rote meg inn på dette forumet med alle dere kjekke mennesker
Jeg sier at de tar feil om de mener at dette er årsaken til fiskedøden. Selv bytter jeg minimum 50 % av vannet mitt i løpet av ei uke. På min tidliger 250 liter der belastningen var større og filterkapasiteten mindre byttet jeg opp i mot 100% i uka.

Diskus vil for eksempel ikke nå maksimal størrelse om de ikke byttes vann ofte nok. Det i seg selv er for meg et bevis på at vannbytte i utgangspunktet kun er positivt. Rent vann tilsvarer ren luft.

Om de argumenterer med at du mister gode bakterier så er det feil, de sitter i filteret og ligger i grusen.

Det eneste som kan være er om det er store forskjeller på de verdiene som er i karet og de som er i springen. Da vil fiskene kunne bli utsatt for svingninger de ikke tåler. I et slik tilfelle så får du se over oppsettet og vurdere om du må justere verdiene før du heller nytt vann i akvariet. Litt pes, spør du meg, men det er mange som gjør det.

Man bytter vann etter forholdene. Jeg prøver å bytte 1/3 i uka i de små akvariene på 73liter og bytter omtrent 1/3 hver 14-21 dag i 720 litern.

Mange bytter mindre fordi de forer mindre. Jeg forer mye og må ta konsekvensen med endel vannskift. Det du har fått servert i butikken er uansett ikke riktig.
Hmmm... Tone dro kort versjonen mens jeg skrev min lille epistel. Bull shit påstanden støttes fullt ut. Og med det samme ikke la dem prakke på deg noen akvasafe eller anna tull. Det er penger ut vinduet.
Takk,godt å høre at jeg ikke hadde trengt å føle meg fjompete da
Jeg argumenterte også med at de gode bakteriene satt i grusen og i filteret ,men neeeida.
Vannet i krana mi er ikke av dårlig kvalitet,så egentlig er det jo da bare SLUDDER de kommer med om vannbytte.

Og den infoen vi fikk da vi skulle starte opp---ja gubba noa---riktignok bare en mnd før jul,og sikkert stress for dem,men "litt" forskjell om du glipper å sier hver tredje MND istedet for hver tredje UKE??

*hrmf*
I mine akvarier er vannbytte et fremmedord, påfylling har stort sett alltid vært eneste jeg har gjort.

Nå har jeg ikke hatt arter som f.eks discus, scalare m.fl som er veldig vare på vannkvalitet, men kan kjappt nevne arter som kurvcichlide, corydoras (type metall), Ildbuk, Jack Dempsey og bortimot alle arter levendefødende og flere av de enkleste artene cicklider. Disse artene har trivdes godt hos meg, og jeg har avlet de aller fleste av de.

Selvsagt må man passe på vannverdiene og være nøye med renhold, men etter min mening stresser mange unødvendig med vannbytter. Mitt første akvarium var en stor dødsleir helt til jeg ble lei og sluttet å bytte vann-da begynte fiskene å yngle som... ja, guppy

Men dette er igrunn meget vanskelige spørsmål, da det er mange faktorer som virker inn, av de viktigste kan jeg nevne:

1.Hvilke verdier vannet i springen din har

2.Hvor mye fisk du har

3.Hvor mye planter du har

4.Hvilket filter en har, og rengjøring av dette. (Eller viktigst-ikke for mye rengjøring!)

5.Foring-mye foring er skummelt, da må en passe nøye på

6.Hvilke krav fisken stiller. Det er klart at fisk fra f.eks de store afrikanske sjøene krever helt andre vannforhold enn enkelte Killi-arter som vokser opp i gjørmepytter.
Karl Inge S
I mine akvarier er vannbytte et fremmedord, påfylling har stort sett alltid vært eneste jeg har gjort. Nå har jeg ikke hatt arter som f.eks discus, scalare m.fl som er veldig vare på vannkvalitet, men kan kjappt nevne arter som kurvcichlide, corydoras (type metall), Ildbuk, Jack Dempsey og bortimot alle arter levendefødende og flere av de enkleste artene cicklider. Disse artene har trivdes godt hos meg, og jeg har avlet de aller fleste av de. Selvsagt må man passe på vannverdiene og være nøye med renhold, men etter min mening stresser mange unødvendig med vannbytter. Mitt første akvarium var en stor dødsleir helt til jeg ble lei og sluttet å bytte vann-da begynte fiskene å yngle som... ja, guppy :-) Men dette er igrunn meget vanskelige spørsmål, da det er mange faktorer som virker inn, av de viktigste kan jeg nevne: 1.Hvilke verdier vannet i springen din har 2.Hvor mye fisk du har 3.Hvor mye planter du har 4.Hvilket filter en har, og rengjøring av dette. (Eller viktigst-ikke for mye rengjøring!) 5.Foring-mye foring er skummelt, da må en passe nøye på 6.Hvilke krav fisken stiller. Det er klart at fisk fra f.eks de store afrikanske sjøene krever helt andre vannforhold enn enkelte Killi-arter som vokser opp i gjørmepytter.

Denne løsningen funker svært dårlig i de aller fleste tilfeller, vil bare påpeke det. Det er en aldri så lite mysterium for meg hvordan du får til dette, for vannet som fordamper tar jo ikke med seg giftstoffene i fordampingen.

Dette er ingen anbefalt metode, bare så ingen nybegynnere tar det til seg som et generelt godt tips
Du kan jo si hva du vil, men så lenge det funker ser jeg ingen grunn til å ikke anbefale dette-med de forbeholdene jeg har nevnt.

Giftstoffer? Hiver du gift i akvariumet forstår jeg jo at du må bytte mye vann, man ser da ikke på restprodukter av vanlige biologiske prosesser som giftstoffer.

Faren er selvsagt i hovedsak en opphopning av Nitrogenholdige forbindelser, men som jeg nevner-man må følge med på vannverdiene.

Med den mengden og hyppigheten det her nevnes på vannskift ser jeg ikke bort fra at det kan være direkte uheldig for fiskene i enkelte tilfeller.

Jeg er utdannet Miljø/havbruksingeniør og er det noe vi har vært mye innom er det vannkvalitet og fiskebiologi. Jeg kan ikke huske noe fra de fagene eller forsøkene som skulle tilsi at det jeg skriver er feil eller ikke kan anbefales.
Karl Inge S
Du kan jo si hva du vil, men så lenge det funker ser jeg ingen grunn til å ikke anbefale dette-med de forbeholdene jeg har nevnt. Giftstoffer? Hiver du gift i akvariumet forstår jeg jo at du må bytte mye vann, man ser da ikke på restprodukter av vanlige biologiske prosesser som giftstoffer. Faren er selvsagt i hovedsak en opphopning av Nitrogenholdige forbindelser, men som jeg nevner-man må følge med på vannverdiene. Med den mengden og hyppigheten det her nevnes på vannskift ser jeg ikke bort fra at det kan være direkte uheldig for fiskene i enkelte tilfeller. Jeg er utdannet Miljø/havbruksingeniør og er det noe vi har vært mye innom er det vannkvalitet og fiskebiologi. Jeg kan ikke huske noe fra de fagene eller forsøkene som skulle tilsi at det jeg skriver er feil eller ikke kan anbefales.

Det var da veldig til angrepsposisjon.. følte du deg litt truet?

De fleste akvarister vet at man snakker om nitritt når man snakker om "giftstoffer" i akvariet, så jeg ser ingen poeng i å komme med kommentarer av typen du gir. De fleste andre skjønte nok hva jeg snakket om

Hva du er utdannet som betyr igrunn svært lite for meg Det er ikke ønskelig å kjøre nybegynnere ut på spor som i de aller fleste tilfeller vil føre til nederlag. Du har sikkert selv lest nok akvaristikk-litteratur til å finne ut at at din metode ikke er en generelt anbefalt metode. Det er nok ganske sikkert en grunn til det, tror du ikke?

Som sagt; det er flott at det fungerer hos deg. Kjempefint det! Men for de aller fleste akvarister, og særlig nybegynnere, vil ikke dette være noen god vannbytte-løsning. Dette informerer jeg om slik at nybegynnere ikke skal bli forvirret.
Det er den arrogante tonen mot de som ikke anbefaler hyppige vannskift jeg reagerer mot. Her fokuseres det tydelig mer mot teoretiske vannverdier enn fiskehelse.

Stor endringer i vannkvaliteten kan være svært stressende for fisk,uten at jeg kan se at det nevnes noe sted i deres argumentasjon her.

Karl Inge S
Stor endringer i vannkvaliteten kan være svært stressende for fisk,uten at jeg kan se at det nevnes noe sted i deres argumentasjon her.

Tja jeg har faktisk berørt svingninger i vannverdier i innleggt mitt så den delen er berørt...

Personlig så tilhører jeg som du sikkert forstår vannbyterene, dette er basert på erfaring over tid. Diskus er enkel å lese trivselen på så til meg vises det godt om jeg slurver. De blir mørke og sturer. Hva tilsier at ikke annen fisk reagerer likedan på nittrit opphopning i vannet?

Teoretisk sett kan man sikkert få et akvarium som tusler og går uten alt for mye vannbytte. Men dette krever en god del innsikt som ikke mange egentlig har. Vannbytte løser problemet og hva er egentlig så ille med å måtte bytte vann?
Karl Inge S
Det er den arrogante tonen mot de som ikke anbefaler hyppige vannskift jeg reagerer mot. Her fokuseres det tydelig mer mot teoretiske vannverdier enn fiskehelse.

Nå ser jeg ikke så veldig mange andre her enn deg som anbefaler din metode Jeg beklager om min holdning ble oppfattet som arrogant. Jeg ble også litt irritert på din hentydning om å helle gift i akvariet når du åpenlyst så hva jeg snakket om. Ikke alltid så lett å styre seg, vet du.

Karl Inge S

Jeg snakker for meg selv her altså, ikke på vegne av andre (jfr. "deres argumentasjon"). Store endringer i vannkvaliteten kan være stressende for fisk, ja. Jeg har aldri påstått noe annet Men regelmessige vannbytter er ikke synonymt med store endringer i vannkvaliteten. Å holde et øye med vannverdiene bør man jo gjøre uansett hva slags vannbytterutiner man har.

Svært mange nybegynnere har liten eller ingen erfaring med test av vannverdier. Alt for mange har ikke utstyr for testing og vet derfor ikke hva slags verdier vannet holder til ulike tider.

Svært mange nybegynnere er også i starten alt for lite kritisk til hvor og av hvem de handler fisk, og et nybegynner-akvarium er sterkt utsatt for sykdom, parasittangrep o.l. Å ha for dårlige vannbytterutiner i slike tilfeller vil være katastrofalt. Alt for mange ender opp med å sette 63-literen i kjelleren fordi alt gikk til helvete, alle fiskene døde, ingenting fungerte som det skulle osv. Det er ikke moro å starte opp en ny hobby hvis det skal ende på den måten.

Så godt som alle nybegynnere vil overfóre i starten. Dårlige rutiner for vannbytte vil også her gi leie resultater.

Derfor syns jeg det er viktig å ikke anbefale utradisjonelle metoder, som viser seg i svært mange tilfeller å ende opp med katastroferesultater til nybegynnere.
Vannbytter er nøkkelen til suksess i akvarium hobbyen, selvsakt er det andre ting som også må fungere-men rent vann skader aldri.
Men hvor mye og hvor ofte man bør bytte/skifte vann, finnes det ingen fasit svar på. Blir nesten likt salt debatter som vi har med gjevne mellom rom-me for en som aldri har drevet med fisker/akvarium, så er vel et vann skifte på 20-40% i uka en inndikasjon på hvor man bør ligge.
Jeg selv bytter mellom 15-30% i uka-men aldri alt på en gang-jeg bytter vann ca. 3 ganger i uka-når jeg har tid til det, og det har jeg stort sett-å bytte vann er jo gjordt på 5 min-har også en 50 liters vanndunk som jeg "justerer"vannverdiene i før det går i karret (har litt høy Gh pga. sneilene).
Har jo bare 2 små karr på 212 og 180 liter-så da er ikke vannskift noe problem-men blir litt anerledes når manar 2-4000 liter men det bør man tenke på før man evt. skaffer et/flere karr.
Rent vann er en selvfølge. Og eneste måten å holde det greit, er å bytte litt vann regelmessig.
Fort gjort å la seg rive med litt ja, og ikke minst-lettere å få litt fart på diskusjonen når man går litt tøfft ut

Men hovedpoenget mitt er at man trenger ikke bytte vann som holder bra kvalitet. Vanligvis løser man dette på en av følegnde måter når det gjelder Nitrogenforbindelser:

1.Filterpumpe som renses ofte. Dette gjelder som oftest mindre akvarier, og man tar her rett og slett forbindelsene ut av karet med filteret.

2.Biologisk nedbrytning av forbindelsene i filteret. Utvendige (store) pumper hvor bakterier bryter ned de uheldige forbindelsene. Disse filtrene byttes/renses sjelden (for min del ca hver 6.måned forrige gang jeg hadde akvariet oppe og gå over en lengre periode, jeg har nettopp startet opp igjen dette).

Jeg tror faktisk det å bytte så mye som 50% i uken som en nevner her er en mer "skånsom" måte å bytte vann på enn 1/3 hver 3.uke.

EDIT:
Vannbytter for å trigge lek er forøvrig svært effektivt men det er vel kjent for de fleste.

Når det her er snakk om en nybegynner som sliter med å få "gang" på akvariet mener jeg ebstemt at det vil være bedre å gi akvariet ro enn å øke intensiteten når det gjelder vannbytting-såfremt vannet testes og man ikke finner høye verdier man må endre.

Testing av vann får man gjort hos zoo-butikken dersom man ikke ønsker å kjøpe disse testene selv, testene er etter min erfaring lette å bruke også for nybegynnere.

Jeg liker å tenke på akvariene mine som små "økosystem" som i størst mulig grad skal fungere uten innblanding. Ved å bruke algspisere, maller og vurdere foropptaket til fiskene mener jeg man skal kunne ha akvariene i månedsvis mellom hver gang man gjør større "arbeid" i det. Noe vannbytte blir det jo innimellom, bla fordi man kanskje trenger å bruke hevert for å fjerne litt planterester, opphopning av feces eller lignende, men mer enn 30-40% er det ytterst sjelden jeg bytter. For tiden kjører jeg mye havsalt i en 70l etter at noen nyinkjøpe ciklider utviklet prikkesyken etter ankomst. I dette karet har jeg kjørt 5dl havsalt siste 2ukene, og alle fiskene trives godt. Prikkene er på retur men jeg vurderer en medisinkur dersom den ene ikke viser rask bedring nå. Etter noe slikt er det naturlig å sakte bytte større deler av vannet, emn jeg vil gjøre dette i etapper, ikke på en dag.
Karl Inge S
I mine akvarier er vannbytte et fremmedord, påfylling har stort sett alltid vært eneste jeg har gjort. Det er den arrogante tonen mot de som ikke anbefaler hyppige vannskift jeg reagerer mot. Her fokuseres det tydelig mer mot teoretiske vannverdier enn fiskehelse.

Den vidrekommende akvarist har satt seg inn i nitratsyklusen og kjenner til de avfallsstoffer som ender opp i akvariet.

For de aller fleste ender syklusen opp i en opphoping av nitrat i akvariet med de problemer som dette medfører. For de fleste er dette ensbetydene med solid algevekst og et lite pent akvarium. Når verdiene når høyt nok på skalaen begynner også fiskene og slite.

Siden det her nevnes discus kan jeg nevne at mine VF har ingen problemer med å håndtere svingende vannverdier, men når det kommer til vannkvalitet så er det ikke slingringsmonn. Jeg skulle gjerne ha likt å se et oppvekstkar for discusyngel uten hetftige vannbytter. Jeg skulle gjerne også ville lese om oppdrettere som vil anbefale å stå over vannbytter.

Denne siden gir et godt innblikk i nitaratsyklusen og hva som skal til for å kunne drive et akvarium med minimale vannbytter. Hovedpoenget her er at man må gjøre noe med de avfallsstoffer som konvensjonell filtrering ikke gjør noe med, ensbetydende med nitrat og fosfat. Filter som gjør dette finnes ikke i akvariet til vanlige akvarister så da står man igjen med vannbytter.

For at dette ikke skal bli en ørkesløs debatt med du sa og jeg sa kan det vel ikke være så vanskelig å inrømme at det å skippe vannbytter er ikke noe man anbefaler for nybegynnere eller den jevne akvarist.

Geir Kristiansen
For at dette ikke skal bli en ørkesløs debatt med du sa og jeg sa kan det vel ikke være så vanskelig å inrømme at det å skippe vannbytter er ikke noe man anbefaler for nybegynnere eller den jevne akvarist.

Jeg sier meg gjerne enig i at den jevne akvarist nok vil være best tjent med regelmessige vannbytter. Dette vil bety mindre behov for overvåkning av vannkvaliteten.

Jeg er dog ikke enig i at det nødvendigvis er mer vannbytte som er løsningen for trådstarter.

Vi kan kanskje fortsette denne (for meg ihvertfall) interessante diskusjonen i en annen tråd?

Og jeg avslutter dette innlegget med et lite klipp fra siden du viser til:

"Akvariet har vært i drift i 2år og 2 måneder.
Vann har aldri vært byttet, kun etterfyllt fordampet vann"
Og det karret du sikter til har nitrat filter-noe de færreste av oss vanlige akvarister har(foreløpig).
Med fare for å tvinge partene i skyttergraven, hvilket ikke er meningen, vil også jeg sitere fra nevnte side: "Tusenvis av liter med vann byttes jevnlig. Vannkvaliteten i akvariene er tilnærmet perfekt."

Tilfeldig bekjentskap
© Leif Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap