- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- svart sand!
svart sand!
Heisann alle sammen
Har et lite problem med biltema sanden.
Har hatt den en stund nå, men nå har det begynnt å bli svart i sanden og den lukter.
Jeg driver med vannbytte og sirklasjonspumpa står på fullguff.
Jeg vil helst ikke ha sandsnegler for og få vrengt på sanden sånn at jeg får sirklasjon i den.
Er det noe jeg kan lage selv? en plate med masse hull i og mekke en sirkalasjonsanlegg sånn at vannet renner gjennom sanden?
Noen så har erffaring med dette?
Har et lite problem med biltema sanden.
Har hatt den en stund nå, men nå har det begynnt å bli svart i sanden og den lukter.
Jeg driver med vannbytte og sirklasjonspumpa står på fullguff.
Jeg vil helst ikke ha sandsnegler for og få vrengt på sanden sånn at jeg får sirklasjon i den.
Er det noe jeg kan lage selv? en plate med masse hull i og mekke en sirkalasjonsanlegg sånn at vannet renner gjennom sanden?
Noen så har erffaring med dette?
Postet 27.05.06 kl 20:27
Med fin sand er det noen få måter å lufte denne på.
Sandsneiler er nok garantert den vanligste måten, siden den er kostnadsfri, naturlig og effektiv.
Varmekabler vil gjøre så og si samme nytten, men koster jo litt både i kjøp og drift. Plantene vil nok sette stor pris på den, men likevel...
Sist, men ikke minst, så finnes det en del fisk som graver\ siler sanden. Men det er stort sett kun det øverste laget av sanden man får snudd på med dette.
Tror ikke det er flere måter å løse problemet på, uten da selv å grave å snu på sanden til stadighet.
Å lage en sil\ plate (ala bunnfilter) slik du nevner, vil ha liten effekt, da sanden fort vil forsvinne gjennom hullene, og effekten er da helt manglende.
Når det gjelder bunnfiltrering, fungerer det generelt sett mindre bra. Har selv nettopp satt opp en 60L med slik filter, med 400L\t sirkulasjon. Her vil det nok bli økt med 800L\t til før jeg er fornøyd, og det med ganske grov grus
Sandsneiler er nok garantert den vanligste måten, siden den er kostnadsfri, naturlig og effektiv.
Varmekabler vil gjøre så og si samme nytten, men koster jo litt både i kjøp og drift. Plantene vil nok sette stor pris på den, men likevel...
Sist, men ikke minst, så finnes det en del fisk som graver\ siler sanden. Men det er stort sett kun det øverste laget av sanden man får snudd på med dette.
Tror ikke det er flere måter å løse problemet på, uten da selv å grave å snu på sanden til stadighet.
Å lage en sil\ plate (ala bunnfilter) slik du nevner, vil ha liten effekt, da sanden fort vil forsvinne gjennom hullene, og effekten er da helt manglende.
Når det gjelder bunnfiltrering, fungerer det generelt sett mindre bra. Har selv nettopp satt opp en 60L med slik filter, med 400L\t sirkulasjon. Her vil det nok bli økt med 800L\t til før jeg er fornøyd, og det med ganske grov grus
Postet 27.05.06 kl 20:38
svart er bra
Faktisk er det sånn at fisker liker best mørk sand.
Skulle ikke trto det egentlig.P
jeg ville ha lys sand men folk rådet meg å ta svart sand og fiskene stortrives!
Jeg tror ikke det er så bra vis ikke den var naturlig svart da...heh
Skulle ikke trto det egentlig.P
jeg ville ha lys sand men folk rådet meg å ta svart sand og fiskene stortrives!
Jeg tror ikke det er så bra vis ikke den var naturlig svart da...heh
Postet 09.09.06 kl 11:51
Har div akvarier, og bl a et med sort sand. Det er spesielt, lyset blir dempet kraftig av bunnsubstrat. Plantene vokser ikke spesielt godet heller.
Mne fiskene derimot, de viser seg fra en helt annen side enn i et akvarie med lys biltemasand eller elvegrus.
De har en helt annen farge og virker "roligere".
Jeg tror at for fiskene har vi generelt for mye lys, ja de venner seg til det, men lys sand og masse lys?
I naturen tror jeg de fleste fiskene ville ha trukket seg unna slike felt. De ville sansynligvis bli et lettere bytte for predatorer.
Så har du mulighet, prøv sort eller mørk sand. Det har sin sjarm. Men som sagt, jeg ville nok ikke ha brukt den hvis dette skal være et planteakvarie.
Mne fiskene derimot, de viser seg fra en helt annen side enn i et akvarie med lys biltemasand eller elvegrus.
De har en helt annen farge og virker "roligere".
Jeg tror at for fiskene har vi generelt for mye lys, ja de venner seg til det, men lys sand og masse lys?
I naturen tror jeg de fleste fiskene ville ha trukket seg unna slike felt. De ville sansynligvis bli et lettere bytte for predatorer.
Så har du mulighet, prøv sort eller mørk sand. Det har sin sjarm. Men som sagt, jeg ville nok ikke ha brukt den hvis dette skal være et planteakvarie.
Postet 09.09.06 kl 12:57
jeg har kullsort blåsersand i 60 av mine akvarier og selv sverdplanter med store rotsystem trives bedre i denne sanden enn i forskjellige typer akvariegrus.
fiskene stortrives og viser seg fra en helt annen side enn når dem går på eks. engels sjøstein. de farver helt ut på denne sorte sanden og er mye mere framme i akvariet.
de føler seg trygge rett og slett
fiskene stortrives og viser seg fra en helt annen side enn når dem går på eks. engels sjøstein. de farver helt ut på denne sorte sanden og er mye mere framme i akvariet.
de føler seg trygge rett og slett
Postet 09.09.06 kl 15:38
Postet 11.09.06 kl 04:33
Postet 11.09.06 kl 15:47
eddiedahljeg har kullsort blåsersand i 60 av mine akvarier og selv sverdplanter med store rotsystem trives bedre i denne sanden enn i forskjellige typer akvariegrus. fiskene stortrives og viser seg fra en helt annen side enn når dem går på eks. engels sjøstein. de farver helt ut på denne sorte sanden og er mye mere framme i akvariet. de føler seg trygge rett og slett:)
Er ikke denne svarte blåsesanden giftig da? Mener å ha lest, at svart blåsesand inneholder skadelige stoffer(metaller) for fisken? Hva heter denne svarte sanden? Hvor får man kjøpt den? Er den dyr? Er den garantert ufarlig for fisk?
Postet 09.04.07 kl 00:10
Postet 09.04.07 kl 10:43
Postet 09.04.07 kl 13:18
EggTakk takk :) Tror jeg går for sandsnegler =) Men tror jeg kjøper meg varmekabler også siden plantene vil like dette :)
Jeg har helt fin sand i 240 literen, og ca 3458 sandsnegler (ved siste telling) ;P
Det blir litt grønt/ brunt mot glasset nederst i sanda. Når jeg en sjelden gang slamsuger pleier jeg å rote litt her.
Men jeg synes ikke det gjør så mye egentlig
Sandoverflata er ikke grønn/ brun/ sort, men jeg har som sagt masse sandsnegler + en hel del coryer og div ciklider som roter i overflaten.
Pluss noen maller som virkelig spar opp sand når de bestemmer seg for at de skal under akkurat den rota..
Postet 09.04.07 kl 13:50