Forsterking av akvariets skjøter

Har kommet over et eldre akvarie. Forrige eier sier det holder tett, men jeg lurte på om det var en lett måte å forsterke skjøtene på nå mens det alikevel er tomt... Går det ann å bare vaske ned den nåværende silikonen med f.eks. aseton og så smøre på et ekstra lag med silikon? Eller er det slik at jeg må fjerne all silikon før jeg kan påføre nytt?
Kan ikke tro at det å bare "overflatebehandle" eksisterende silicon, vil forsterke noe særlig. Måtte i så tilfelle kun være om det var ørsmå punkteringer.

Det jeg ville gjort, var å skjekke alle fugene. Altså se at siliconet henger godt over alt. Om det kjennes løst ut, er det bare å legge ny fuge. Siliconet skal også være elastisk, og det kjenner du til en vis grad om det er, med å sette en fingernegl mot fugen. Kjennes den uvanlig hard ut, er siliconet begynt å miste sin elastisitet, og vil da lettere gi etter for vanntrykket.

Selv ville jeg nok fjernet fugene som blir inne i karet, men latt fugene som er mellom selve glassflatene være igjen. Hadde så renset med aceton (vær forsiktig med denne mot det gamle siliconet, aceton er sterke greier). Så hadde jeg lagt noen fine, nye fuger, bare for sikkerhetsskyld.
Tusen takk for et fyldig svar! Jeg ble mye klokere. Nå skal jeg sjekke ut skjøtene, og tror nok sikkert jeg skal skrape litt silikon og få lagt på litt nytt. Heller det, enn mange liter vann på gulvet bare fordi jeg ikke gadd!! Dessuten er det vel rette årstid for å styre med silikon... Kan gjøre jobben ute... Har hørt det stinker noe skikkelig...
Den stanken river i nesa, ja....

Har fiklet med silikonering innendørs et par ganger, og gubben får jo nesten avfall av lukta. Selv bryr jeg meg ikke så mye om den, men han får jo helt hetta
Joda, det er nok best å holde på ute med slikt griseri

Har selv store problemer med eddiklukta, og pleier å rømme kåken så snart jeg har brukt litt av denne Så om du har muligheten til å styre med dette ute, er det helt klart det beste!
Kan ikke forstå dere som synes eddikklukta er fæl?? Eddiklukt pleier jo varsle at det snart kommer et nytt kar i drift = kjekt

Isopropanol er også godt å avfette med, bare ikke bruk rødsprit, den legger igjen hinne. Ellers, se her
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap