Lime på isopor-bakgrunn

Jeg kjøpte akvariesilikon på Bygg Makker i Tromsø. Fikk hjelp av en ung gutt som ikke virket veldig erfaren i arbeidslivet, men han var fantastisk informert, og forklarte villig vekk om hvorfor man måtte bruke denne istedet for de andre typene silikon til akvarium(måtte skryte litt av han - hadde ikke ventet denne kunnskapen)

Har laget meg isoporbakgrunn etter denne oppskriften. Jeg har nok griset og plagdes mer enn det som var meningen, men nå tror jeg at jeg er i mål

Meningen er at jeg skal lime den på i morgen. Har vasket glasset med aceton i dag. Det jeg lurer på er om jeg skal ha mye eller lite silikon på isoporen/bakglasset? Skal det smøres utover eller ligge i "veier" etter limtuben? Tenker å legge litt vekt på bakgrunnen mens det tørker. Hvor lenge skal jeg la det herde, før jeg har i sand og vann?
Etter å ha "forsket" litt ved byggingen av min egen bakgrunn. Jeg la en bit "ubehandlet" isopor i karet i en ukes tid og fant ut følgende: Isoporen vil trekke til seg noe vann så sant vannet kan nå frem til selve isoporen, og dette vil i løpet av kort tid kunne utvikle en lukt i selve bakgrunnen. Hvorvidt dette på noen som helst måte er skadelig, tviler jeg vel på, men jeg ville ikke ha lukta der. Om isoporen vil begynne å smuldre opp vet jeg heller ikke. Jeg har forseglet alt på bakgrunnen som kan komme i kontakt med vann med epoxy for å unngå dette. Dette er jo ikke akkurat en rimelig løsning, så derfor vil jeg vel egentlig anbefale deg å hel-lime underkant, sider og topp slik at ikke vannet når baksiden av bakgrunnen i det hele tatt. Da trenger du ikke lim på bakruten i det hele tatt. Det går med litt ekstra silicon, men det er bryet verdt.
Normalt holder det å legge noen tynne "veier" med silicon, for festet sin del.
Men selvsagt er det noe ulikt, enkelte bakgrunner har jo en ganske stor masse isopor, og vil da ha en høy oppdrift. Om dette er tilfellet, ville jeg nok lagt veiene tettere enn ved en tynn bakgrunn (skal lime inn en 3cm juwel-bakgrunn selv så snart jeg får karet tomt. Regner med å legge larvene med silicon med ca 10cm avstand). Ved store bakgrunner er det også en fordel å hente noe av festet til sideruter og bunnglasset, slik Petter`n foreslår
Silikon-gris og såpevann
På akvariesilikotuben står det at man skal "jevne ut fugen med riktig verktøy som er dyppet i såpevann".

Jeg valgte meg en pensel, leste på tuben og tenkte ok zalovann i et lite sekund, men turde ikke bruke det. Penselen ble større og større, og i grunn ganske ubrukelig etterhvert. På strøk to, for å fylle på mer sand på glisne partier, ble den andre penselen fillt med silikon og sand på et øyeblikk, og jeg endte opp med å bruke en treflis.
Ps. Det er ikke særlig greit å få av fingrene heller...

Hvlike "verktøy" bruker dere for å jevne ut silikonfugene, og dypper det i hva?
Bruker fingrene til å jevne ut fuger, jeg En god fille til å ta av overskudds-silicon er selvsagt ett must.
For å få overflaten glatt, bruker jeg rett å slett spytt. Såpe ville jeg ikke brukt, da det er lett at noe såpe trekker ned i siliconet, og kan gi langvarige problemer.
Hel limer dere bakrgrunnen slik at det ikkje blir vann bakom?

Tenker da på ferdig kjøpt bakgrunn som feks. Amazon.

Hvor mye silikon skal brukes?
Ser ikke noe poeng i å hel-lime bakgrunnen Blir jo bare unødig masse silicon som går med da, samt lengre herdetid.

Limte selv inn av Juwel sine Rock-bakgrunner tidligere i dag, i ett 170L kar, og brukte vel 1\8 tube silicon.
så det har ingenting å si dersom det kommer vann bakom bakgrunnen? Vil det ikkje råtne dersom det ligger rester etter mat ol.?
xante
så det har ingenting å si dersom det kommer vann bakom bakgrunnen? Vil det ikkje råtne dersom det ligger rester etter mat ol.?

Bakgrunnen skal jo ligge så tett til sidene at det ikke kommer mat dit i tillegg er det jo ikke akkurat noe sug som vil trekke mat bak bakgrunnen, så det er ingen fare
Det eg tenkte på er om dette gjelder hjørne akvarie også eller er de annen utforming på bakgrunnen til disse?

Mitt hjørne er på 85*85*50 (mener eg det var).
Ser ikke noe større grunn til å hellime bakgrunner i hjørnekar, enn i rektangulære kar, om det er det du lurer på, xante
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap