- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hjemmelaget
Hjemmelaget
Tenkte å lage litt hjemmelaget snacks til de "små".
Noen som har gode forslag og evt gode erfaringer å dele?
Tenkte å bruke denne vitaminene i blandingen, men kanskje er ikkje denne god nok?
http://www.aquazoo.no/shop/product_info.php?products_id=657
Kva mener dere om dette?
Noen som har gode forslag og evt gode erfaringer å dele?
Tenkte å bruke denne vitaminene i blandingen, men kanskje er ikkje denne god nok?
http://www.aquazoo.no/shop/product_info.php?products_id=657
Kva mener dere om dette?
Postet 24.07.06 kl 21:42
Endret: 24.07.06 kl 23:56
Det som er viktig er at det er et bredt spekter av vitaminer i preparatet. Dette preparatet blir beskrevet med :
Multivitaminpreparat med mineraler og aminosyrer for reptiler og amfibier
Aminosyrer er oppløst protein og det regner jeg med at du skal tilsette i form av reker eller oksehjerte o.l.
Jeg benytter multivitamin i pulverform fra helsekostbutikker som er 100% naturlige.
Postet 25.07.06 kl 00:12
Geir KristiansenDet som er viktig er at det er et bredt spekter av vitaminer i preparatet. Dette preparatet blir beskrevet med : Multivitaminpreparat med mineraler og aminosyrer for reptiler og amfibier Aminosyrer er oppløst protein og det regner jeg med at du skal tilsette i form av reker eller oksehjerte o.l. Jeg benytter multivitamin i pulverform fra helsekostbutikker som er 100% naturlige.
Noen forslag av type pulver du bruker?
Eg skal bruke reker, erter, broccoli, vitamin pulver og muligens litt hvitløk.
Blir en billigere løsning til malawiene mine...
De elsker sorte mygglarver!...
Postet 25.07.06 kl 00:35
Postet 25.07.06 kl 00:52
Postet 25.07.06 kl 00:56
Frank AngellDet finnes utallige varianter av rekemiks. Det er jo det som er en del av sjarmen med dette foret :) Kan nemlig tilpasses til akkurat det næringsbehovet fiskene dine har! Til Mbunas bruker jeg: 75% grønnfor (erter, brokkoli, spinat) 25% reker I tillegg kan man ha litt hvitløk i blandingen, spirinulapulver, vitaminer, paprika, fiskebiter, muslinger osv. Den vanligste blandingen jeg selv lager er: 4 kg grønnfor (50% erter, 25% spinat, 25%brokkoli) 2 kg reker. 15 dråper flytende vitaminer til smågnagere, pr kg råvare. 1 spiseskje spirinulapulver pr 2 kg råvare. Gelatin bruker jeg ikke til å binde massen, syntes det går bare fint til mitt bruk uten dette :) Jeg bruker heller ikke vann i foret, det er mer enn nok vann i råvarene Om du vil bruke hvitløk (rik på antioksydanter, og skal ha en god effekt mot innvoldsparasitter), syntes jeg at 4 normale fed pr kg råvare er passe. Paprika(rød) er også noe man godt kan benytte, 1 normal paprika pr kg råvare er passe der også. Paprika er som kjent rik på c-vitaminer. Til mer kjøttetende fisker, bruker jeg å snu blaningen på hue, med 4 kg reker, 2 kg grønnfor, ikke noe spirinula. Øker vitaminmengden til det dobbelte. Den ferdig knuste massen (en krafig food-prosessor er ett must), bør blandes i minst 3-4 minutter. Så har jeg den i poser, kjevler til passe tynn plate, og fryser ned. En plate på 4-5mm tykkelse er lett å bryte passende biter av når det er tid for mat ;)
Her er en som Frank benytter
Postet 25.07.06 kl 01:53
Endret: 25.07.06 kl 10:24
Oppskrifta mi er en ganske vanlig sammensetting, så det er nok ikke noe jeg har funnet opp
Hvor stor andel av grønnfor\ reker som bør brukes, kommer mye ann på artene man har.
Kjøttetere setter pris på\ trenger mere reker enn grønnfor i mixen, plante\ algeetere mer grønnfor enn reker.
Arter som lever av mye rart: 50\50.
Om man har blandet fisk med ulike næringsbehov, noe som mange først tenker på ett par uker etter at fiskene er i hus, er det bedre med for mye grønt i kosten, kontra for mye reker
I tillegg til reker kan man godt bruke litt fisk, blåskjell, krabbe etc. Fin tid på året (de fleste plasser) til å sanke litt blåskjell og krabber selv, og så får man jo litt friskluft i samme slengen
Husk å skjekke ut at blåskjellene er OK i dine trakter du eventuelt bruker dette i mixen.
Hvor stor andel av grønnfor\ reker som bør brukes, kommer mye ann på artene man har.
Kjøttetere setter pris på\ trenger mere reker enn grønnfor i mixen, plante\ algeetere mer grønnfor enn reker.
Arter som lever av mye rart: 50\50.
Om man har blandet fisk med ulike næringsbehov, noe som mange først tenker på ett par uker etter at fiskene er i hus, er det bedre med for mye grønt i kosten, kontra for mye reker
I tillegg til reker kan man godt bruke litt fisk, blåskjell, krabbe etc. Fin tid på året (de fleste plasser) til å sanke litt blåskjell og krabber selv, og så får man jo litt friskluft i samme slengen
Husk å skjekke ut at blåskjellene er OK i dine trakter du eventuelt bruker dette i mixen.
Postet 25.07.06 kl 10:06
Postet 25.07.06 kl 10:22