Co2-hjelp

Nå har jeg satt opp et selvlaget co2-anlegg etter oppskriften på Bjarne's hjemmeside, og den har nå stått i ett døgn. Men i dag leste jeg på denne siden at den burde være varm fordi da funker den bedre (egentlig ganske innlysende da siden gjær ikke funker ordentlig til baking med mindre den er ca 37 grader)
Og riktig nok, da jeg satte flaska i en balje med varmt vann begynte det etter 2 sekunder å boble ca 3 ganger så mye.

Men problemet er å holde den varm, og jeg lurer da på om det er noen med en god idé for å holde den varm?

Sett dunken oppå lysarmaturet hvis dette er mulig, dermed får du også reduksjon når lyset er av.
Ja, tenkte på det......men, karet står i stua og moder'n blir ikke så glad for det. Skal jo se litt fint ut og.
Plussmedlem
Kva med ein varmekolbe i dunken, kobla til timeren?
Det var en god idé, men da må jeg skaffe en varmekolbe. Får bare holde øye med kjøp/salg.
Mine har fungert bra i vanlig romtemperatur. Bare lag den litt større.
Hvordan oppskrift bruker du a?
Heisann

Bruker også co2 fra egen sats og den funker kjempebra i vanlig romtemperatur. Bruker den oppskriften som står på Bjarne sine sider. Kanskje det ikke er hundre prosent tett det som du har. Men hvis dette er tilfellet tror jeg nok kanskje ikke at det hadde klart å bygget seg opp nok trykk til å komme bobler i det hele tatt, så det er kanskje ikke tilfellet.
At det er tett; det er jeg sikker på, men kan det hende at jeg har brukt for lite gjær?
Dessuten skal jeg låne en varmematte av en kompis, som egentlig skulle brukes til terrarium. Den skal jeg brette rundt å ha stilt på ca 37 grader
Jeg bruker 1,5 teskje med gjær omtrent, funker bra da Ideen med varmematten hørtes smart ut. Denne kan vel også kobles på timer slik at den starter litt før lyset går på og går av når lyset går av.
Eirik S. Ekeberg
Hvordan oppskrift bruker du a?

Jeg brukte en pose tørrgjær pr 5 liters kanne med 1 del sukker til litt over 2 deler vann. Eller en teskje tørrgjær til en snau halvliter sukker og en liter vann. Hvis det ikke virker så skyldes det gjerne at det er utett rundt slangen eller at vannet har vært for varmt.
Ok, takk for oppskriften kanskje jeg prøver den en gang, men foreløpig er det litt dårlig plass til en 5-liters kanne

Nå har jeg fått den varmematta jeg skulle låne.
Og fra brusesteinen bobler det som det er ingen morgendag
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap