Co2 reaktor

Legger inn noen bilder av den hjemmelagde Co2 reaktoren min. Den er laget av gamle Hagen slamsugere. Det er en enkel motstrømsreaktor som drives av en pumpe. Versjon nummer 1 var fylt med biter av filterslange i stedet for bioballer og drevet av en Maxijet 400l i timen. Co2 og vann inn på toppen. Fungerte ok. Fyltes litt opp med gass i løpet av dagen ved 5 bobler pr sek og spyttet litt.
Jeg byttet senere pumpa til en Maxijet 750. Nå ble det litt for stor motstand i reaktoren, så jeg tok ut all innmaten og flyttet inntaket for Co2 nederst. Den er nå bare et tomt rør som vannet presses ovenfra og nedover og Co2 boblene stiger opp mot strømmen og virvler rundt øverst der vannet kommer inn. Denne virket minst like bra. Den tar fint unna 5-6 bobler pr sek og sender ut veldig små bobler lik de som kommer fra en diffusor som spres i karet. Man ser boblene stige opp og dette kan brukes som bobleteller, men hos meg så er hastigheten for stor for å telle med øynene, jeg må bruke en vanlig bobleteller og legge øret mot den, da kan man telle mye fortere.

Den er festet til glasset med en strips gjennom en sugekopp. Legg merke til tilbakeslagsventilen. Den er viktig, det er overtrykk i reaktoren, så hvis en slange kobles fra vil den pumpe vann ut gjennom gasslangen uten. Hvis Maxijetpumpa stopper så vil Co2 fyke opp og fylle impellerkammeret og den får problemer med å starte igjen uten at man tar av slangen. Dette kan unngås ved å sette Maxijeten opp ned med innsuget opp.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap