Bygge selv :D

Jeg har bare tilgang på 3mm gratis glass. Tanken var å bygge et ca. 25 liters kar.
Bredde 50cm
Høyde 25cm
Dybde 20cm

Tanken var å sveise en stålramme av vinkeljærn. og silikonere glassplatene inn i den, slik at de får støtte rundt alle kantene.

Og silikonere fast glasset både på utsiden og innsiden. Og lime fast en plate under bunnglasset, så jeg er sikret jevn fordelt vekt på bunnplaten. Eventuelt dobbelt glass.

Tabellene er vel beregnet for kun liming i kantene på glasset, å da er det vel behov for større kontaktflate..?

Holder glasset? Det vil ivertfall ikke gå opp i fugene

Et slikt akvarium bør ha 4mm glass. 4mm er standard på de minste akvariene.

3mm vil holde, men marginen blir liten.
Er i full gang :)
Takk

Er i full gang...
Ramma ble i børstet aluminium. Med noen fete vinkler i hjørnene. Nederst rundt kanten er det blekk. Ska sje om jeg får skåret til noe glass i morgen.

Bredde 50cm
Dybde 25cm
Høyde 27cm (ca 24 innv.)
50 cm x 24 cm har anbefaling på 5mm glass og 6mm bunn. 3mm blir vel da ganske snaut selv med ramme. Den rammen du bruker gir veldig mye støtte, så tipper at 4mm vil være OK - men er ikke sikker på om jeg ville tatt risken selv.
Liker stilen godt selv om jeg er helglassmann. Ville nok ha bestilt platene hos glassmester i 4-5mm. Du legger såpass mye arbeid i rammen at det fortjener såpass.
Takk for svar

Akvariumet er bygd. Det viste seg, ved demontering og måling med skyvlære, at glasset var 4mm akkurat.
Platen i bunn ligger på en halv tube flatklemt bygg-silikon. og platene er limt fast i hele hjørnenes bredde. Ska kjøpe akvariumsilikon til å fuge akkvariets innside, når det er størkna. Nå mangler jeg bare topp.

Har kjøpt 2stk IKEA spotter 12v 10w er det greit? Eller trenger jeg noe spesiallysrør? :P

Egentlig.. så blir jo glasset bare 38cm x 13cm rammen dekke jo reste. Om det skulle ha noen betydning..?
Lys?
Har kjøpt 2stk IKEA spotter 12v 10w er det greit?
Eller trenger jeg noe spesiallysrør? :P

Takk
Jeg ville gått for skikkelig lys først som sist. Kompaktrørene finnes med "akvarielys" i 7, 9 og 11W. Karolin har i alle fall 11W.
For å drive dette trenger du en kontakt til 10-15 kroner, og en forkobling. Går du for 2x7 eller 9W, holder det med en forkobling.
Elfa har kabelen du trenger, kontakt, og eventuelt rør.
G23 kompaktrør 7W, 4000K G23 kompaktrør 9W, 6000K
Kontakter
Kabel
Forkobling BTL 13L31 (du kan kjøre 2x7, 2x9 eller 1x11W på denne)

Selv ville jeg hatt 2 eller 3 11W rør, for å få bra lysfordeling\ utbytte. Husk at disse kontaktene ikke er vanntette, og må plasseres over ett dekkglass.

Grunnen til at jeg ikke hadde valgt halogen, er at dette gir feil farge, og relativt lite lys til karet ditt
Fortsett å poste bilder underveis. Gøy å følge med på.
Bresslein har kjempefine T5 lysrørpakker som du bør sjekke ut, og de kan du kjøpe her:
Webzoo

Mvh.
Karsten
Goophy
Bresslein har kjempefine T5 lysrørpakker som du bør sjekke ut, og de kan du kjøpe her:

Problemet er lengden Ett slikt sett er 60cm langt, karet 50 Selvsagt er det lettere enn å snekre sammen noe selv (som tar 5-10 min alt etter hvor erfaren man er med elektro).

Tror ikke jeg ville hatt en armatur som stakk ut på en eller begge sidene.
Oops tenkte ikke på lengden Her er link til et sett som har riktig lengde, 2x15w med T8 rør og måler 51 cm. Webzoo

Mvh.
Karsten
Silikonert ferdig.
Takk for mange gode svar Og ikke minst engasjemang. stavefeil

Men..

Frank Angell:

"Grunnen til at jeg ikke hadde valgt halogen, er at dette gir feil farge, og relativt lite lys til karet ditt "
Vil det si at fisken blir ødelagt? Plantene dør? Eller er det at fisken ikke får den rette glansen? :p

Har silikonert det i dag. Med noen fete fuger akvariumsilikon. Bygg-silikon som er benyttet på resten. Limte på en bakgrunn jeg kjøpte i dag også. Ligger i press akkurat nå Skal prøve å fylle det med vann lørdags ettermiddag tenkte jeg.

Hær er noen bilder av akvariumet med glass i. Silikonert på utsiden, innsiden.. Det er ei arbeidslampe som står over og lyser. Bildene er tatt med mobilen.
Espen
Vil det si at fisken blir ødelagt? Plantene dør? Eller er det at fisken ikke får den rette glansen? :p

Halogenbelysning har en fargetemperatur på omlag 2000K. Dagslys ligger på 5700K. Altså er halogenlyset mye gulere og varmere enn dagslyset plantene trenger.
Lavt spekter av fargene plantene lettest nyttegjør seg har de også.

Når det gjelder lysutbytte, er halogen og glødelamper stort sett like ueffektive. Mye av de få wattene vil derfor være varme. Med vanlig glødelampe sier en ofte at forholdet opp mot lysrør er 1:5, altså et 20W rør gir like mye lys som en 100W pære. Dette forholdet varierer en del, men er en grei tommelfingerregel.
Med halogen er dette forholdet ca 1:4. Dvs at 20W halogen tilsvarer 5W lysrør, noe som vil gi ett svakt, gult og dunket lys. Svært få planter vil trives under disse forholdene, fiskene vil gjerne få feil farger.

Dette er grunnene til at jeg ikke hadde valgt stuebelysning
Noe spesielt type?
Da drar jeg på dyrebutikken å kjøper noe armatur. Var noe til halv pris på tropehagen zoo tyholt tror jeg...

Noe jeg må være obs på? Unntatt lengden... :p
Ikke annet enn at det tåler fukt, slik at du slipper dekkglass. Mange av disse "billige" blekk-armatruene har kun vanlig holdere til rørene, og disse tåler 0 fukt før de begynner å eire i stykker
Hva med? :p
Har ikke byttet ut mine egene lysrør enda. de står i toppen på en Juwel record 110. Der sjer det ut som det er noe form for tetting i endene av røret. Plastmuttere som er tredd på å skrudd imot koblingen..
Noe sånn jeg skal se etter ?

Er ikke så lett å skifte navn hær, men jeg kunne ha kalt meg 1000spørsmål :P

Takk for alle svarene Tror du har nokk reddet prosjektet mitt! :p
Espen
Der sjer det ut som det er noe form for tetting i endene av røret. Plastmuttere som er tredd på å skrudd imot koblingen.. Noe sånn jeg skal se etter ? :D
Jepp, disse er vanntette (Ip67). Har mer enn en gang mistet juwelarmaturet ned til bunnen av karet, og lyser like fint. Fiskene er jo ikke så happy, men shit happens

Finnes også egne sett med elektronikken, der er det noen andre varianter også, med Ip 64.
[External Image]
Ip64 feste
[External Image]
Ip67 feste

Ett slik sett, på 15W, med en enkel reflektor over, skulle vel også gi tilstrekkelig med lys. Du må da snekre ett "hus" til denne, men greier du å bygge karet, greier du sikkert også ett armatur
Røverkjøp ?
Siden det er meg å en kamerat som driver å bygger vært vår likens akvarium. SKulle jeg kjøpe 2 armaturer. Det ble ett på 15w 51cm. og et på 14w 45cm. Det er sånne armaturer som må over dekkglass. men men... Halv pris på begge. kosta 492,- ble 246,- stk. Og siden det var alt dem hadde og eneste andre jeg har sett på kosta 800,.- så slo jeg til :P

Planen blir da å lage et topp deksel av behandlet finèr plate. Sånn som brukes til forskaling. Sage ut like stort hull som armaturet. Lime på glass under. og sette armaturet oppi Da blir det ikke fuktskada. Åsså lage noe listvert rundt etterpå. Male litt kansje..
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap