Skal lage meg et ca 600 liter's akvarium...!

Noen som kan gi meg noen gode tips og vink angående laging av ett ca 600 liter's akvarium. Tengte å bruke vinkeljern som sveises rundt hele greia for å få stiving til glass osv.

Tykkelse på glass, bunn og sider???

Eventuelt andre ting som en må ta hensyn til::!!!!

Ser veldig fram til noen svar
Glem det :P haha

Det blir ivertfall dyrt... Kjøp deg et kar fra Webzoo

Jeg laga et 28liter. Og det ble ivertfall dyrt. Jeg drev med 4mm glass. Du må knote med 12mm glass ca. Kan du det er det jo sikkert ikke noen problem... men du kan jo lese på tråden min. der er alle mine spørsmål som dukket opp underveis...


Mvh Espen http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1017&thread_id=13707&sr=1&msr=1


450literskar er mye rimeligere da
Hei.
Litt av moroa er å få ting til selv. Skulle jeg kjøpt meg ett 520 liter så får jeg det til 3490,- minus 10 % i dyrebutikkeh her i ålesund.

Har lagd meg 1 stk hjørne akvarium på 39 liter..... 32kr for ei tube akva silicon...Thats it...

poenget er ikke pris, men hvordan og hva skal man gjøre på ett akvarium i den størrelse.

Kunne tenke meg ett på 160cm x 60cm x 65 cm eller noe...

Tips i saken ønskes fortsatt
Enig i at det er morsomt å lage ting selv, innenfor rimelighetens grenser.
Ville selv bygget dette med 12mm glass i alle vegger, og 15mm i bunn.
Mulig at dette kan reduseres noe på grunn av ramma, men det er jo best å være sikker.

Husk at det går med store mengder silicon til ett slikt prosjekt. Mener å huske at jeg kom frem til 12 tuber på ett 720L kar med tradisjonelle mål.
Fugetykkelsen mellom glassflatene bør være 50% av tykkelsen på glasset, + "kilen" man ser mest til. Med 12mm glass, ville jeg laget denne minst 10x10mm.

Om jeg selv skulle bygget ett tilsvarende kar, med lokale priser på metall og glass, ville nok prisen for bare karet kommet på ca 10.000.- altså vel det dobbelte av hva ett skilt kar koster levert på døra mi fra danmark

Det å bygge ett kar på 39L er noe helt annet enn 600L. Tenk bare konsekvensene om en fuge er bittelitt utett. 30L vann på gulvet er kjedelig, men skjelden kritisk.
550L vann, det er kjedelig kritisk

Mitt råd er helt klart; kjøp dette ferdig, lag heller bakgrunn, møbel, lys selv, finn stein, sand og røtter ute, så har du lagt mer enn nok tid og arbeid i prosjektet
Jeg kommer til å lage meg et 720l. (skal lage tråd om det når jeg begynner) Der vil jeg bruke 30x30x4mm vinkelgjern(rustfritt) og 3stk avstivere på baksiden og i bunn og 1 eller 2 i topp. Kommer til å lime 12 finèr på alle sider og bunn. Deretter støpe i glassfiber. Kommer kun til å ha 12mm dobbelt laminert glass i front. Jeg får greie priser på glass, men allikevel så velger jeg kun i front da bak og sidestykkene kommer til å bli dekt av innredning allikevel. Har fått priser på alt så det det koster meg i penger til kun karet så kommer det på 3000,-. da har jeg tatt i litt ekstra.
Lystopp, bakrunn, pumpe/filter, varme osv. kommer da i tillegg.

Vist man kjenner noen eller har bekjente som kjenner noen som jobber med ting som man må ha så er det utrolig hvor mye penger man kan spare.
Selv har jeg et 375l som jeg har lagd selv. Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har takket meg selv for at jeg valgte aluminiumbunn. Har mistet noen store stener i bunn på det. Kan tenke meg at det runder 10 år snart uten problemer med noe som helst.

Må også få med at om ting kan bli dyrere ved å lage selv(uansett hva det måtte være), så er det jo akkurat noe med det at du har lagd det selv.

Ønsker deg lykke til uansett om du velger å kjøpe eller bygge selv!
Vil ikke glassfiber avgi gasser osv. ??


Ingen fare å bruke glassfiber/polyester. Det gasser selvfølgelig når det herder.(ikke noe god lukt i lengden) Legger med en link til en som lager seg et 1500l i samme prinsippet.
Fete greier det der gitt........men tror jeg må hive ut sjefen om jeg skal få lov å mekke noe så stort.......tror igrunn hu hadde klikka maximalt om jeg hadde nevnt noe sånt.... hehe
Da er prisene og utførelsen sjekket ut for å lage ett akvarium. Var på Atlanterhavsparken i dag å snakket med ett par ansatte der, for å få tips og vink på hvordan ting skal gjøres.

Ser ut til at mål på akvariumet vil bli: 200cm x 70cm x 70cm = 980 liter

Bruker 22mm kryssfiner til bunn, bakvegg og endeplater.

Får front rammen kuttet ut med laser i 4mm rusfritt stål med ferdige festehull, deretter knekkes endel innover for å danne en vinkel rundt hele, som står imot trykket. Litt sveising i hjørneneog....viola....frontrammen ferdig.
I denne rammen legges en saftig pute med cilikon som glasset legges ned på, for så å fuge rundt til slutt.

Glasset som brukes vil da være 196cm x 66cm og 16mm tykt prisen på dette glasset er 2095kr ink frakt og mva.

Rammen skrues fast i bunn og sideveggene.

Da blir hele akvariumet trekt med 3 lag glassfiber og polyester som går godt over skruene som fester stål til trevirke.

Når alt er klart behandles hele akvariumet med 2 strøk svart 2 komponent epoxy.

Understellet lages i 60mm x 40mm rustfritt firkantrør. Bergninger viser at dette tåler en last på 5000kg++

Dvs. at i bunnrammen/understellet vil der være plass til fra 3 til 6 akvarium i forskjellige størrelser og enda plass til pumene.

Pris for dette vil komme på noe over 5000kr (uten de småe akvariumene under)

Høres dette ut som ett godt alternativ..????
Meninger ønskes....

Høres ut som er overkommelig prosjekt.

Blir du å stive av platene noe? Disse holder på ingen måte trykket uten ganske tett med avstivere utvendig.
Plutselig rommer karet 500L mer, og ennå mer plutselig, er det tomt

Har du sett på denne siden?
Karet er jo en tanke større, men prinsippet er det samme.
Venner og bekjente applauderer gjerne mens dem smiler og forteller hvor flott det er. Kalde fakta er at et ferdig ferdiglimt helglassakvarium på 200x90x60 er uendelig mye penere, sikrere og mer holdbart enn disse greiene hvor man kombinerer glass, plast, tre og metall.

Det er kun i riktig store størrelser at det kan svare seg å bruke andre materialer enn glass.





Ser han bruker 12mm kryssfiner, og desto mere 2"4 stokker.
Jeg skal bruke 22 mm som er vesentlig stivere og vil legge inn ett firkantrør i toppen som stiver av bakveggen.

Syns han hadde en stiv liter's pris.........kansje...nå får jeg jo endel ting gratis, som ville kostet mye om man skulle kjøpt det.

Gleder meg.......sitter å lager en byggetegning
Da håper jeg at du følger opp med litt bilder etterhvert
Håper vi får se bilder

Ingenting slår en god byggetråd.
Jepp.....
Da er matialer bestilt til prosjekt "Akvarium 980 Liter"

Gleder meg noe himmla til å komme i gang. Matrialene kommer på freda og glassene kommer om 14 dager ca. Det blir glass på ene endeveggen og fronten, resten blir kryssfiner og glassfiber.

Får vel begynne å se seg om etter fisk som man kan ha oppi det da.
Lurte litt på å bruke det til oppdrett, men usikker på hvilken fisketype jeg skal gå for.....Malle L-199 syns jeg så skikkelig kul ut..!!!

Eller er det noen andre gode forslag her i forumet ???

hepp hepp
Ja ja........
Da fikk jeg bekreftet at det var laaaaaaaaaaaaaaaaaaang leveringstid på glasset til akvariet.
Med dette så skrinlegger jeg bygginga en stund og var i byen å bestilte meg ett akvarium på 530 liter i mellomtiden som jeg får 2. januar.....

God jul og godt nytt år

lignende dette http://www.tropefisk.no/shop/productinfo.asp?id=406412
Ser du fulgte mitt råd


Noe måtte jeg da gjøre
kunne jo ikke vente i nesten 2 mnd før jeg fikk ett stort akvarium.

jeg trenger stor plas nå....helst i fjor....
Jeg hadde det likedan. Alt for mye fisk :P Men fikk tak i 530liter, å det gikk fort
hehe,kjipt med for lite akvarium, fikk pruta det ned ganske bra også....3000 spenn levert i butikk......



følte at jeg gjorde en god handel der......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap