Vil en 10mm glassplate tåle at jeg står på den??

Hei!

Skal lime ny bunnplate i akvariet mitt, og lurer litt på hvordan jeg skal få på silikonen innvendig. Karet er 80cm høyt, så er litt redd for at det ikke blir skikkelig hvis jeg skal gjøre det fra utsiden. Derfor lurer jeg på om jeg rett og slett bare kan hoppe oppi, og gjøre det derfra.
Burde jeg bruke noe annet enn fyrstikker mellom glassene når karet har størrelsen l120xh80xb60, og da jo er rimelig tungt?

Og til sist; er det noen som kan forklare dette med sikkerhet på glasset? Bunnplata burde vel egentlig være 12-15mm ifølge tabeller, men jeg målte bare den plata som var der fra før, og endte dermed opp med 10mm, før jeg sjekket disse tabellene... Glassmester mente det burde gå bra, bare jeg sørget for bra underlag.

Noen som kan hjelpe meg?

Om glasset tåler det kommer jo ann på hvor tung du er ;p

Står karet på ett plant underlag, der hele glassflata har kontakt, tåler dette enorme påkjenninger i form av direkte trykk. Glasset får jo da ikke bøyd seg noe, og det er jo dette som oftest får det til å briste.

Når det gjelder sikkerheten på glasset, har jeg ikke noe formel for bunnplata. Men om det var 10mm fra før, og denne brast, er det vel grunn til å tenke at den ikke var tykk nok?
Står karet på plant underlag (som forklart over), holder det sikkert, men om det er ett rammekar, ville jeg ikke turt å bruke annet enn 15mm glass på grunn av det kjekke volumet i karet
Jeg er helt enig med Frank. Ville bare legge til at det er nok med bare et bittelite sandkorn mellom det plane underlaget og glassplaten til å knekke glasset. Det finnes forskjellige løsninger man kan legge under akvariet. jeg har en matte som er kjøpt for en femtilapp på webzoo. Det er samme materialet som man lager liggeunderlag til soveposer av. Altså et slags vannavstøtende skumplast.... Man kan også bruke dette inni hvis man skal legge store steiner i karet. Men jeg ville ha brukt en 15mm bunnplate uansett. Det er jo et høyt kar, dette.
legg under noe som bobleplast, ei tynn matte eller lignende under, så er det ingen problem. Og for all del, ikke ha på sko..
Hei igjen og takk for svar!

Når jeg får akvariet på bordet tenkte jeg å ha det stående på ei plate av ettellerannet (forslag?), og isopor, som Agathe sier. Karet er i helglass, og på hjørnene er det limt på vinkeljern (eller noe sånt..?), men disse går ikke helt ned, da sideglassene står 1cm innpå bunnplata.
Den bunnplata som sto der fra før brista mens karet var tomt, så satser på at det ikke kom av at den var for tynn for den størrelsen på karet

Ellers så er det en liten brist i innsiden den ene kortsideruten. Den er ca 2mm i diameter, og kanskje 1/2 mm dyp, glessmesteren mente at det også burde gå bra siden den var på innsiden. Noen som har erfaring med slikt? Tenkte å kanskje smøre et lag med silikon over den hvis det kan hjelpe litt?

Så får jeg bare kle meg i strømpelesten og hoppe oppi. Tror jeg veier litt mindre enn 600l vann, sand, steiner og røtter i allefall
Nå gleder jeg meg skikkelig til å komme i gang med dette. Har hatt karet stående altfor lenge uten å få gjort noe med det, og må nøye meg med 25 liter i mellomtiden, mens jeg drømmer om hvordan jeg vil ha det


Noen som har linker til stoff om bygging av akvariebord forresten? Har fått laget et bord i aluminium, men vil kle det så det blir litt finere og jeg kan ha skuffer og skap i det. Lurer litt på materialer og diverse.

Sn0r
Tror jeg veier litt mindre enn 600l vann, sand, steiner og røtter i allefall :)


Husk at en stiletthel veier mer enn en elefant's fot pr. cm²
Selv om elefanten veier ganske mye mer enn fruen

Ha et solid rent underlag..... også når du har vann og diverse i, tror ikke 10mm glass har spesielt høy sikkerhetsfaktor når dette er fyllt opp.
Hmm.. akvarieliming og stiletthæler..? Kanskje jeg skal ta på meg kjole i samme slengen. Ser det for meg

Hva slags underlag er bra å bruke? Regner med ei treplate av et eller annet slag?

Men hva betyr sikkerhetsfaktoren på glasset? Var på ei nettside der det var en kalkulator for det (husker ikke adressen), men jeg aner jo ikke hva det tallet jeg kommer fram til betyr, så det sier meg veldig lite.
Det som er flott med Akvaforum, er at det er som et kinderegg...
1:masse info
2:underholdning
3: kanskje en overraskelse

Her er linkene til det du lurer på:

Gjør det selv- akvariemøbler

Glasstykkelse

Ville forresten ikke brukt treplate, da det kan inneholde ujevnheter, pluss at det trekker vann hvis du søler... Da er en isoporplate bedre.
Skal ha isporplate ja, men må ha en "topp-plate" til bordet, for å ha den på. Kan jeg bruke en hobbyplate?
Ville nok ikke valgt hobbyplate selv... Dette er levende materiale, som kan forandre seg med tid og stunder. Spesielt kvistene kan oppføre seg som noen bajaser til vårt formål.

Få tak i en 16mm MDF-plate, dette er ett solid, dødt materiale, som tåler vesentlig mere vann enn sponplater\ finerplater.
MDF brukes ikke uten grunn til mange baderomsinnredninger

Av underlag mellom glasset og plata, ville jeg brukt enten ett billig liggeunderlag, eller en aquapad. Bolbeplast, vil vel bare smelle unna etterhvert som trykket øker.
Isopor er også ett alternativ, selv syntes jeg dette er litt for tykt, til at det blir pent. Har selv i totalt mangel på alt annet når jeg satte opp 375litern, brukt slik anti-skliduk mellom møbelet og karet. Denne er flat som ei pannekake, og fungerer ikke som den skal. Tipper at den sitter mektig godt fast i både glass og bord etter noen år også
Da blir det MDF-plate da. Er disse dyre? Det får vel egentlig bare være det samme, vil ha så bra underlag som mulig siden bunnplata er for tynn. Har ca 5cm å gå på før det som skal være under akvariet før det vises, så om isopor er bedre enn liggeunderlag bruker jeg det. Da går det kanskje greit å ha karet stående på ei isoporplate når jeg skal hoppe oppi også?

Når det gjelder silikoneringa; ser jo at de fleste bruker fyrstikker, men jeg syns de er litt ujevne. Har ikke det noe å si?

MDF er billigere enn finer Her må jeg ut med 250 +- for en 12mm plate. (244x122).

Forstår jeg deg rett, i at du tenker å la karet stikke et stykke utenfor det det skal stå på???
Plask sier jeg... Hele bunnen bør hvile på underlaget, plata skal være like stor som bunnflata til karet
Neineinei! Skal IKKE ha karet stikkende utenfor noe som helst! Plask sier jeg og da Det jeg mente er at toppen av bordet er laget av 50x50mm vinkelrør (som en L), så plata under og akvariet blir på en måte stående nedi bordet. Derfor gjør det ikke noe om jeg har isopor som bygger litt opp.

Bor i Svolvær jeg, så regner med en slik MDF plate ikke kan ha så veldig forskjellig pris fra hos deg. Er den lett å sage til rett størrelse da?
Like enkel som alle andre materialer Selv bruker jeg mye fres til dette materialet, på grunn av finnish.

Svolvær, er jo ikke rare biten unna Men om dette er like patetisk vanskelig å få tak i hos deg, som på Sortland, så huff....
Etter en tanke mas, fikk jeg tak i 12mm fra Byggkjøp her. De fikk den igjen fra Narvik.
De andre kjedene hadde knapt hørt om materialet, utenom slike ferdigmalte panel-vegg-plater.
Anbefaler deg å starte å leite etter ei slik plate snarest Neppe lagervare i lofoten heller
Da blir det byggmakker i morgen da! Sier jeg bare at jeg vil ha ei MDF-plate på 12-16mm, så veit de forhåpentligvis hva jeg skal ha? Får jeg kanskje kjøpt isopor der også?

Supert å få svar på ting jeg lurer på her. Hadde nok endt opp med MASSE vann på gulvet hvis ikke
Bare husk at mdf plater bør skrues sånn at du skruer inn i flaten på platene, og ikke inn i endene. Ellers blir ikke platen solid nok. Uttrykte jeg meg forståelig nok?
Joda, hørtes greit ut det Men jeg har egentlig bare tenkt å legge plata nedpå, og ikke skru den fast. Toppen av bordet er som sagt laget av vinkeljern, så kanten den skal ligge på er ca 5cm, pluss at jeg har to like brede som er sveiset på tvers som plata også vil ligge på.
Jeg har i løpet av de siste månedene laget et par akvariebord jeg har blitt veldig fornøyd med. Da jeg er av den oppfattelsen at vann er veldig bløtt uansett antall liter er bordene dimensjonert for nærmest å tåle et utslag på richters skala. Jeg har bygget dem i 2x4" Det som er litt spesielt med disse bordene er at topplata bygger 12 mm utenfor rammeverket. Oppå topplata ligger det 50 mm isopor for å ta opp evt ujavnheter som kan oppstå etter tid. Panelen som bordet er kledd med er da skrudd oppunder bordplata, og listverket rundt vil kunne dekke over panel, benkeplate, isopor samt 1 cm av karets bunnglass. Legger ved et lite tverrsnitt av åssen jeg mener. Grunnen til denne løsningen er enkel: det ene porsabordet mitt ligger det isopor mellom porsarørene og selve karet, noe katta i huset til de grader har funnet ut. Kan du tenke deg noe værre enn at kreket står og skraper i isoporen så kulene flyter i hele rommet? og for en lyd det lager.... For å se ferdige bilder av bordene kan du titte her og her

Disse karene er henholdsvis 80 liter og en 236 liter.
Når du er på Byggkjøp kan du høre om de har 3mm Depronplater (finnes også i 6mm). Depron er et isolasjonsmateriale litt a-la isopor, men med lukkede og meget små porer. Bruker det som underlag til mine akvarier. Største er riktignok bare en 150 ltr, men med ramme. Det gir en belastning på rett under 0,5kg per kvadratcm, siden all vekten kommer på en 1,5cm stripe rundt karet. Ser ingen tegn på at den er komprimert.
Tenkte at det skulle bli noe sånt som det pettern har ja.
Regner med at katta mi (heldigvis) kommer til å være redd isoporen, så tenker det skal gå bra . Fullstendig nervevrak..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap