Fjerning av gammel silikon

Hvordan får jeg best mulig fjernet gammel silikon etter at jeg har skrapa bort det verste? Føles som om det er helt umulig

Aceton fjerner dette ganske enkelt Noen ganger må man bruke litt tid og energi, andre ganger går det som en lek.

Grunnen er rett å slett at ikke alle gangene det siliconeres, blir underlaget like godt renset
Okei, det må jeg vel få til
Men da lurer jeg på en ting til.. Den silikonen jeg skal fjerne er innvendig i karet. Da vil vel acetonen påvirke det silikonet som er igjen innimellom glassene? Burde jeg kanskje bare ta hele karet fra hverandre (bunnplata er allerede av ) og lime det sammen på nytt? Var glassmester som sa det var nok å lime nytt innvendig (pga gammel silikon), og at jeg kunne la den utvendig være. Men mener jeg har lest no om at ny/gammel silikon ikke er så bra?
Uff, begynner å lure på hva det er jeg har satt i gang med.
Jeg har lagt ny fuge innvendig i mange kar, og har aldri hatt negative hendelser etterpå. Biltemasilikonen hefter bra silikon mot silikon.
Bruker gjerne isopropanol (kondensfjerner) til å rense med, det funker veldig bra.
Du trenger ikke å ha glasset 100% fritt for silicon, før du legger ny fuge. Trodde det var gullende nytt glass, jeg

Ett tips til deg før du går i gang med å fuge; masker med tape der fugen skal slutte, så slipper du at fugen ser ut som den er laget av noen som har hatt noe sterkt i koppen
Åh, nå blei jeg letta! Så for meg en meeeget møysommelig jobb...
Det karet jeg har er gammelt, der bunnplata var sprukket, så det er bare den som er helt ny. Men silikonet var vel slitent, så derfor skal jeg legge det på nytt i hele karet innvendig.

Bare en liten ting til; (har prøvd meg på dette før, uten å få noe svar, men prøver igjen Burde kanskje lage enn egen tråd for det..) I det ene sideglasset er det et lite hakk, 1-2mm i diameter, og ca 1/2mm dypt. Selve glasset er 10mm tykt. Glassmester mente det ikke skulle ha så mye å si når det var på innsiden og ikke utsiden, men... Er litt nervøs for det der..

Det med tapen høres ut som en glimrende idè. Har allerede tenkt på å gjøre det. Lagde et lite terrarium for ei stund siden, og pappa, som hjalp meg, mente vi ikke trengte noe tape, det var jo bare å skrape bort overflødig silikon etterpå.. Yeah right! Det endte med at jeg lagde lister for å ha både oppe og nede. Ble jo forøvrig stilig det, men vil ikke ha noe sånt arbeid med det store karet!


Og tusen takk for raske svar dere!
Jeg er alltid skeptisk når det er en skade i glasset, våte gulv er mitt største mareritt.

Jeg ville uten tvil byttet glasset, bare for å være sikker. Og det er jo lettere nå, enn når hele karet er ferdiglimt.

Men om denne skaden er farlig eller ikke overlater jeg til noen andre å svare på.
Hadde det ennå vært bunn i karet, så kunne du jo testet det ute (fylle med vann, dunke på glasset, høye støvler på :p)

De fleste kar er forresten bygget med en sikkerhetsfaktor på minst 4 (4x mer belasning en det man utsetter dem for, før de brister).
Hvor stort er dette glasset, og hvor er skaden? Oppe, nede, på midten?
Innbiller at en skade midt på er værre en en ute ved en kant, på grunn av at alt glass bøyer seg litt under press.
Glasset er 60cm bredt og 80cm høyt. Hakket er ca 30cm fra toppen og 15-20cm inn på glasset. Nå er det jo sånn at bunnplata jeg skal lime på er litt for tynn (10mm i stedet for 12-15mm), så er kanskje nok usikkerhet bare i det..
Ville nok byttet den, men dette er jo nesten en bombe i seg selv. Det er enormt press på ett bunnglass, så med så mye tynnere, ville jeg i alle fall satt karet på ett 100% slett underlag. Tror ikke glasset vil tåle trykket, om du setter dette karet i ett ramme-stativ.

Ville også vært svært forsiktig med å plassere stein rett på glasset, du får da en ganske krafig punktbelastning.
Da blir det bytting da. Når det gjelder underlag til karet er planen å bruke ei mdf-plate (som jeg tror du foreslo i en annen tråd), så isopor, og karet oppå der igjen. Tenkte forøvrig å først ha i litt av sanden, så steiner og så litt mere sand.. Burde jeg plassere steinene på isopor uansett?
I dette karet, ville jeg nok lagt isopor i hele bunnen, gjerne festet med silicon. Her tror jeg det kan være lurt å ta alle sikkerhetsregler i bruk
Går det forresten greit å bruke sånne svarte liggeunderlag? Eller vil de forurense vannet? Skal ha svart sand i, så tror det vil bli det fineste.
Enig med Frank. Skade i glasset vil være et svakt punkt, og det er umulig å si hvor svakt. Jeg prøvde meg med en 3mm depronplate (fra Maxbo) i bunnen av mitt 150 ltr kar, og la engelsk sjøgrus og rullestein oppå. Det fordeler belastningen og er mye tettere i konsistens enn isopor. Det veier svært lite og flyter godt, men det fungerer helt fint selv der det ligger lite over. Har et Fluval 4+ filter som er så langt at det går ned under nivået på bunnsubstratet. Avgrenset med stener og fikk et "naturlig" søkk. Der er det kun et tynt lag grus.

PS: Depron er antrasitt i farve, siden du nevner mørk sand.
Har dem depron på vanlige "bygge"butikker da? Dyrt? Det høres ut som en god ide med den fargen det har, så slipper jeg å begynne å male og styre.
Dyrt? Tja, jeg betaler under en 100-lapp for en kvadratmeter plate. Synes det er helt grei pris for småkjøp. De har i alle fall på Maxbo, vil tro andre har det også. Brukes for eksempel til isolering under varmekabler.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap