Lage sitt eget fødenett?

Hei! Har 3 gravide guppier og to hanner.
Den ene gravide guppien min jhar en svart flekk på buken og en svart flekk på hale roten, den flekken ved haleroten forstørrer seg for hver dag som går. Så den er i tilegg gasnke tjukk. Den er vel gravid`?
Men så vil jeg gjerne prøve å lage mitt eget føde nett?
Eller kjøpe, hvor mye koster de på zoo butikker?

Har noen laget føde nett selv en gang? Og kan gi med samme ''oppskrift''
Takk for svar! =D
Den svarte prikken/flekken under buken betyr at hun skal fode snart. Guppyer pleier ikke spise ungene sine.
Guppyer spiser ungene sine hvis de er så små at de klarer å få de i munnen.
Har selv sittet hjemme og sett at mine guppy hunner har spist opp babyer når de var nyfødt.
Men har du mye planter i akvariumet og gjerne flyteplanter ville jeg ikke satt mora i noe fødenett.
Har hørt at dette kan stresse henne slik at hun føder døde unger.
Jeg har aldri brukt noe fødekar eller nett,hos meg får hun føde i akavriumet sammen med de andre.Det er alltid noen unger som klarer seg og du trenger ikke å være redd for når de først har begynt å yngle så kommer det nye babyer hele tiden.
Har ihvertfll gjort det hos meg.Nå som begge mine guppy hanner er døde så får jeg fortsatt guppyer babyer.
De kan visst lagre på spermen slik at de kan føde flere ganger etter at de har blitt befruktet.
Ja=)
Takk for svar.

Skal kjøpe en flyteplante når tiden er inne
Men vet dere hvor stor den flekken på halen er før hun føder?
Eller hvor mye den har forstørret seg da?
=)

Thanks=P
Bilde av hunn guppyen min:
Jeg kan vise dere et bilde av den gravide guppyen min=)

Ta en titt
Kan noen fastslå ca. når hunnen skal føde?

Takk for svar!

marie =)
Syns dere denne hunn guppyen er ''langt på vei'''?
Hun er i hvertfall gravid det er helt sikkert, tror hun har vært det i 5 dager.
Hvor lenge går dem gravide?

Takk for svar Mare=D
Når fisken føder kan du plukke opp yngelen etterhvert som du ser den og putte dem oppi ett sånt fødenett. De koster ca 50-60 kr i akvariebutikker/ dyrebutikker.

Veldig artig å følge med!
Men ikke putt gravid fisk i fødenett, har gjort denne tabben selv, og det førte til at fisken døde..

Ofte og lite mating til yngelen!
Så slipper du den løs når den ikke passer i munnen til dine andre fisker lenger.
De går som regel gravide i 4-6 uker.
Svar på henvendelse
Jeg fikk en henvendelse om dette pr e-post, og velger å svare her på forumet. Jeg har tidligere nevnt i en tråd at jeg laget min egen yngelkasse.
Jeg vet ikke hvor aktuell denne løsningen er for andre, men jeg prøver likevel...

Bakgrunnen for dette er at guppyen min plutselig fikk en haug med unger som guppymor begynte å spise på. Det var midt i ei helg, og jeg måtte finne en løsning rimelig kjapt hvis jeg skulle ha muligheten til å ta vare på noe av yngelen.

Jeg hadde en bunt med plastbelagt streng(sånn som man fikser nettinggjærde med) liggende, og tenkte at jeg kunne bruke dette.

Tanken var at jeg ville prøve å lage dette uten å måtte ha en skjøt på den delen av strengen som skulle være nedi akvariet. Jeg ville unngå at metallet kom i kontakt med vannet.

Derfor ble det til at jeg bøyde den til en spiral, med endene av strengen som kroker til å henge på akvariekanten. (se skisse)

Jeg trakk en tynn nylonstrømpe over. Man kunne sikkkert fått en like bra løsning ved å bruke stoff som tyll, eller stoff fra en vaskepose (sånn som man bruker når man vasker finere undertøy i maskin). Materialene må selvfølgelig være rene, og fri for såpe/parfyme.

For å gjøre det klart, så er dette bare en midlertidig løsning. Jeg bruker den ikke selv, lenger, derfor har jeg heller ingen foto. Skal man kjøpe materialene, så er det nok sikkert like billig å kjøpe en yngelkasse i dyrebutikken.

Håper dette var forståelig ;D
Ja:)
Jeg har tenkt på å kjøpe et. Men jeg ser ikke noe sånne kasser i butikken så jeg spør eter det og håper et koster ca 100 kr.

Takk for svar! (Aggi)
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Ingebrigtsen
Reklame for plussmedlemskap