silikonlim og bygging av akvarier

Jeg har planer om å lage 150 litere i helglass. uten rammer. Hvordan burde jeg gjøre det og hva slags type silikonlim burde jeg bruke. Har noen en Veldig bra steg for steg løsning til meg? Spesifiser silikonlimet jeg skal bruke
"2985 Casco glass-silikon" er uten soppmiddel, og kan brukes til akvarier. Her er info om bygging.
Tusen takk har du prøvd limet selv?
Ikke til akvarie, men det står på en informasjon jeg har fra Casco at den anbefales til akvarier. Så den burde være like grei som annen akvariesilikon. Casco er jo et kjent merke.
Med mindre du får glasset gratis, eller for en meget billig penge, lønner det seg desverre ikke å lage akvarier med denne størrelsen selv. Glass er ganske dyre greier, og ofte vanskelig å tilpasse.

Å legge fine, og solide fuger, er ett kunststykke. Har sett alt for mange kar der fugene ser så stygge ut, at dette er kar som etter min mening, kun passer som karantenekar, plassert i ett mørkt og skummelt rom

Når det gjelder valget av silicon, er det mange typer som egner seg. Pass bare på at siliconet faktisk er bereget for glass, og til akvariebruk. De fleste eddikbaserte silicontyper, er tilsatt stoffer som ikke hører hjemme i akvariet.
Du finner en hel del råd om bygging av akvarier i denne artikkelen.
Det eneste jeg i full fart er uenig med, er bruken av rødsprit til å rense glasset. Rødsprit legger igjen en hinne, som siliconet ikke fester til.
Aceton er derimot ypperlig rensemiddel, denne fordamper 100%, og er sterkere enn rødsprit
Vel. jeg skal lage et for å prøve litt. Vet at jeg får akvarier på den størrelsen for under tusenlappen. Det er mest for å teste ut. Og tanken bak det er at jeg skal lage et stort kvantum akvarier senere der det antagelig vil lønne seg å bygge istedet for å kjøpe. Men først vil jeg se hvordan ting blir Men vil jo ha den best egnede silikonen før jeg Setter igang
Frank Angell
Å legge fine, og solide fuger, er ett kunststykke. Har sett alt for mange kar der fugene ser så stygge ut, at dette er kar som etter min mening, kun passer som karantenekar, plassert i ett mørkt og skummelt rom ;)


Jeg bygget 60l akvarie selv, da jeg var ti år. Gikk på kurs. Ja, det er rett at fugene ikke blir perfekte, men jeg fikk det da tett. Det jeg likte minst var faktisk de skarpe knekke-kantene på glasset.
De kantene er rett å slett farlige... Pusset du\ dere ikke over disse flatene før montering?
Småskummelt, spesielt for sarte småfingre
Frank Angell
Å legge fine, og solide fuger, er ett kunststykke. Har sett alt for mange kar der fugene ser så stygge ut, at dette er kar som etter min mening, kun passer som karantenekar, plassert i ett mørkt og skummelt rom ;)


Jeg fikk en gang et lurt tips når det gjelder fuger, nemlig å maskere med tape en centimeter fra alle kanter, så smører man på silikonen (med Zalo på fingeren da går det lett), og fjerner maskeringstapen mens silikonen fortsatt er våt. Da får du rette fine fuger.
ottarev
Jeg fikk en gang et lurt tips når det gjelder fuger, nemlig å maskere med tape en centimeter fra alle kanter, så smører man på silikonen (med Zalo på fingeren da går det lett), og fjerner maskeringstapen mens silikonen fortsatt er våt. Da får du rette fine fuger.


Har brukt tape mange ganger ved legging av silikonfuger ifm fliser og benkeplater. Det fungerer glimrende, bare du tar vekk tapen med én gang (silikonen overflate-tørker ganske raskt på 5 minutter eller litt mer noe som gir stygge fuger) du har glattet over fugen med en zalo-våt finger (bruker 30% zalo/70%vann). Dra av tapen og glatt efter på den skarpe kanten som da ofte oppstår med forsiktige og myke glattetak med en på ny zalovåt finger. Jeg bruker Scotch (3M) Magic Tape som er helt tynn og glatt og har passe heftevne. Pass på at det ikke er fuktig når tapen settes på da den ikke hefter på fuktig/våt flate.
Mange gode tips og erfaringer her. Sleng gjerne flere ut i luften
Dette med tape er noe jeg anbefaler, det er ikke mange som er så stødige på labben, at de legger en knirkefri fuge på frihånd Men de finnes de som greier det også.

Er mye mer skeptisk til det å glatte fugene med zalo. Såpe er som kjent ren gift for fiskene, og gudene veit hvor mye såperester det blir liggende igjen inni fuga. Er man uheldig, og får en blære med såpevann, med en tyyyyn hinne silicon over, vil dette før eller senere skape problemer.
Jeg gjør som orntli mannfolk; spytter på fuga før jeg glatter (ikke ta dette med orntli mannfolk personlig, gutter please?)
Vel det med salo skulle funke fint. Det er snakk om så lite salo på fingern bare for å få gli. Ikke noe man skal dynke den fugen i. Kan være andre ting som kan brukes i stedet men en real vask etter silikonering skulle holde. Men har man fisk til flere tusen som man er veldig redd for skjønner jeg jo godt at man Vil være på den sikre siden.
Men tilbake til det jeg spurte om i utgangspunktet. Hva slags silikon vil dere anbefale: Navn takk
Clas Ohlson
selger transparent Akvariesilicone, som er laget spesielt for bruk på akvarier:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=384568.

Etter at silikonen var ferdig herdet skylte jeg karet godt (satte 200 literen inn i dusjen på høykant) og fikk vekk alle såperester.
Hva med matolje i steden for zalo.
Burde ikke f.eks. matolje fungere like godt som zalo. Har aldri prøvd deg selv men ville tro effekten blir den samme...

Å fjerne f.eks. oljedekkbeis fra hendene fungerer jo glimrende med f.eks. olivenolje i steden for whitesprit.

Og litt olivenolje er vel ikke farlig for fisken?
Frank Angell
De kantene er rett å slett farlige... Pusset du\ dere ikke over disse flatene før montering? Småskummelt, spesielt for sarte småfingre ;)

Tror vi gikk over litt med et fint sandpapir.... Med tiåringer er jo ikke kjent for å være verdensmester i tålmodighet... ;D
Jeg husker at kurslederen sa at han skulle ha bestilt ferdigslipt glass, men at kurset da ville ha blitt dobbelt så dyrt... (aner ikke om det stemmer)
Frank Angell
Med mindre du får glasset gratis, eller for en meget billig penge, lønner det seg desverre ikke å lage akvarier med denne størrelsen selv. Glass er ganske dyre greier, og ofte vanskelig å tilpasse. Å legge fine, og solide fuger, er ett kunststykke. Har sett alt for mange kar der fugene ser så stygge ut, at dette er kar som etter min mening, kun passer som karantenekar, plassert i ett mørkt og skummelt rom ;) Når det gjelder valget av silicon, er det mange typer som egner seg. Pass bare på at siliconet faktisk er bereget for glass, og til akvariebruk. De fleste eddikbaserte silicontyper, er tilsatt stoffer som ikke hører hjemme i akvariet. Du finner en hel del råd om bygging av akvarier i [URLBLOCK1] artikkelen. Det eneste jeg i full fart er uenig med, er bruken av rødsprit til å rense glasset. Rødsprit legger igjen en hinne, som siliconet ikke fester til. Aceton er derimot ypperlig rensemiddel, denne fordamper 100%, og er sterkere enn rødsprit :)


Vel. Nå lønner det seg. For nå har jeg fått ca 50 akvarier av en lokal dyreforetning som ikke trenger de lenger
Heldiggris! Men, nå trenger du jo ikke å bygge noen på en stund...
Nei. Jeg silikonerer oppigjen de jeg setter inn. For å være sikker. de har stått tørre en stund. Akkurat nå har jeg kverket en 3X3 reol. Laget en 3x2 reol der halvparten er sumper. Ja altså... 3 kar med hver sin sump
Blir bra. Discus par flytter dit om 1 ukes tid
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap