- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- For å spare penger...
For å spare penger...
Hvis man kjøper en slik tv-benk : Benk fra Ikea
....oi det ble en lang link! jaja! viss man har en slik,tar av beina,støtter opp med f.eks lekablokker i mellom topp og bunn,vil den da være sterk nok til å bære ett 180liters kar tro??? Noen som har en formening om dette?
....oi det ble en lang link! jaja! viss man har en slik,tar av beina,støtter opp med f.eks lekablokker i mellom topp og bunn,vil den da være sterk nok til å bære ett 180liters kar tro??? Noen som har en formening om dette?
Postet 16.01.07 kl 14:20
Endret: 16.01.07 kl 17:44
Max belastning 65 kg
Hvis du leser produktinfoen, så er det max belastning på 65 kilo. Regner med at du tenkte å ha et større akvarie? Med sand og vann vil til og med et 60 liters veie mer enn 60 kilo.
Postet 16.01.07 kl 14:35
ja men..
er derfor jeg spør! Hvis jeg legger lekasteiner e.l til å støtte opp midtseksjonen,kan det da gå? jeg skjønner det ikke går slik som det er.
Postet 16.01.07 kl 14:53
Nei, for hvis du ser på utformingen av tv-benken, så er det to lange plater tvers over. Setter du et akvarium der, hjelper det ingenting å sette Leca-blokker underst. Den øverste platen står i spenn uten støtte for vekten rett under. Det er ikke noe midtstag der som gir støtte. Vekten av akvariet vil derfor få den øverste platen til å bule nedover....
Postet 16.01.07 kl 15:02
mona oNei, for hvis du ser på utformingen av tv-benken, så er det to lange plater tvers over. Setter du et akvarium der, hjelper det ingenting å sette Leca-blokker underst. Den øverste platen står i spenn uten støtte for vekten rett under. Det er ikke noe midtstag der som gir støtte. Vekten av akvariet vil derfor få den øverste platen til å bule nedover....
Les første post: tar av beina,støtter opp med f.eks lekablokker i mellom topp og bunn,vil den da være sterk nok til å bære ett 180liters kar tro???
Hvis du legger en leca blokk i mellom topp og bunn plate så skal det gå det. Den vil da ikke sige ned på midten.
MEN!
Lack hyllene fra Ikea er ikke veldig vannbestandig, det er papp/huntonitt som er kledd med en film som etterligner treverk. Jeg ville heller ha gått for en hobby plate på Maxbo med tre Lecablokker under. Hobbyplaten er heltre Furu og kan lakkeres/males.
Postet 16.01.07 kl 15:16
Postet 16.01.07 kl 15:48
Postet 16.01.07 kl 16:08
tusen takk for alle innspill! Kunne tenkt meg å lage noe selv,dels pga av at man kan lage ett personlig preg på bordet,dels pga prisen på ett akvariebord!! Er jo helt vilt! Har flere sjenker i kjellern,men ingen som kan tåle over 150 kilo. Kan evnt se om det er mulig å stive av en av de, med f.eks kryssbjelker bak..? Tenkte også på hobbyplank, kan lage ett eget bord, eller skap. Vært realt med skap m/dør så man kan skjule pumpe og utstyr. Får vel ta på snekkerbelte å se hva jeg får til
Postet 16.01.07 kl 18:18
Mistenker sterkt at dette er plater som er mer eller mindre hule inni, tviler på at såpass store plater kan leveres så billig, om de var massive.
Så denne saken, er vel kun, i beste fall, egnet til nettopp å sette Tv-en på.
Å bygge selv er noe som ikke er så ille som mange skal ha det til, men ofte blir det kostbart, om en må kjøpe alt til ordinære priser, og kanskje en del verktøy også.
Hva med å rett å slett stable leca, og legge en helt vanlig benkeplate oppå? Det er jo gode priser på slike plater innimellom, mener BM tok 275.-(?) for plater på 3 meter for en tid siden. Billigere blir det i alle fall ikke
Du kan sikkert få tak i en billig plate, dersom du kommer over en med små transportplater også. F.esk manglende laminering på en kortside, setter nok prisen mye ned, selv om det ikke betyr mye for vårt bruk
Så denne saken, er vel kun, i beste fall, egnet til nettopp å sette Tv-en på.
Å bygge selv er noe som ikke er så ille som mange skal ha det til, men ofte blir det kostbart, om en må kjøpe alt til ordinære priser, og kanskje en del verktøy også.
Hva med å rett å slett stable leca, og legge en helt vanlig benkeplate oppå? Det er jo gode priser på slike plater innimellom, mener BM tok 275.-(?) for plater på 3 meter for en tid siden. Billigere blir det i alle fall ikke
Du kan sikkert få tak i en billig plate, dersom du kommer over en med små transportplater også. F.esk manglende laminering på en kortside, setter nok prisen mye ned, selv om det ikke betyr mye for vårt bruk
Postet 16.01.07 kl 18:35
Postet 16.01.07 kl 18:38
Brukt møbel
Kanskje du finner en solid sjenk, eller kommode, av teak,
på loppemarked eller Fretex? Teak er veldig solid.
Bare pass på at det ikke er laminert sponplate.
Hvis møbelet har ustabile føtter, så kan disse mest sannsynlig skrues av.
Er finishen slitt, så kan du olje det på nytt, eller male det.
Jeg har gjort det samme selv. Bare sjekk profilen min ;D
på loppemarked eller Fretex? Teak er veldig solid.
Bare pass på at det ikke er laminert sponplate.
Hvis møbelet har ustabile føtter, så kan disse mest sannsynlig skrues av.
Er finishen slitt, så kan du olje det på nytt, eller male det.
Jeg har gjort det samme selv. Bare sjekk profilen min ;D
Postet 16.01.07 kl 18:40
Postet 16.01.07 kl 18:45
scnuppa[QUOTE=Frank Angell] Hva med å rett å slett stable leca, og legge en helt vanlig benkeplate oppå?
Blir ikke dette veldig lavt?
Du kan stable så høyt du vil. 60-80cm er vel passe?
Hva slags plate du vil bruke kommer jo litt an på hvordan man vil at det skal se ut og hvor stort akvariet skal være.
I barndommen hadde jeg et 120 liter stående på to hvitmalte leca med en hvitmalt sponplate på toppen. Det så ganske ok ut.
Tror jeg ville brukt stavlimte hobbyplater eller furufiner på 18 eller 22mm for et akvarium på rundt 200 liter. Hvis akvariet er helglass ville jeg brukt et liggeunderlag eller tilsvarende mellom platen og glasset.
Postet 16.01.07 kl 18:53
Postet 16.01.07 kl 19:07
Leca kan man som Håvard sier, stable så høyt en bare makter Legg ett lag med sement\ fliselim mellom blokkene dersom du er redd det skal bli ustødig.
Dersom en bruker hobby-plank, bør man være obs på følgende; dette er plank, som er limt sammen i smale biter. Mye vannsøl, kan løse opp limet, resultatet sier seg vel selv.
Hobbyplank er heller ikke spesielt bærekraftig, så dette er noe som fort vil bøye seg. Sørg derfor for at vekten bæres av steinene, ikke plata.
Til sist; hobbyplank er fortsatt levende treverk, og vil endre seg over tid. Dette er plater som kan slå seg i såpass fuktig miljø som ett akvarieunderlag er. Kvister kan fort endre seg\ vandre, og det er derfor meget lurt å bruke isopor\ liggegunderlag mellom plate og karet. Får du en kvist som presser på ett galt område, plask...
Det beste er å bruke døde materialer, som f.eks MFD-plater. Disse er dønn solide, tåler mye søl, og slår seg ikke under slike forhold.
En benkeplate er mer solid, og penere, men minst like dyr\ dyrere. Så det hele kommer selvsagt ann på hvor mye grunker en vil bruke
Dersom en bruker hobby-plank, bør man være obs på følgende; dette er plank, som er limt sammen i smale biter. Mye vannsøl, kan løse opp limet, resultatet sier seg vel selv.
Hobbyplank er heller ikke spesielt bærekraftig, så dette er noe som fort vil bøye seg. Sørg derfor for at vekten bæres av steinene, ikke plata.
Til sist; hobbyplank er fortsatt levende treverk, og vil endre seg over tid. Dette er plater som kan slå seg i såpass fuktig miljø som ett akvarieunderlag er. Kvister kan fort endre seg\ vandre, og det er derfor meget lurt å bruke isopor\ liggegunderlag mellom plate og karet. Får du en kvist som presser på ett galt område, plask...
Det beste er å bruke døde materialer, som f.eks MFD-plater. Disse er dønn solide, tåler mye søl, og slår seg ikke under slike forhold.
En benkeplate er mer solid, og penere, men minst like dyr\ dyrere. Så det hele kommer selvsagt ann på hvor mye grunker en vil bruke
Postet 16.01.07 kl 19:10
Inaktiv bruker
Håvard Støre AndresenLecablokker passer sannsynligvis ikke i mellomrommet uansett.
Det går jo an å kutte lecablokker opp i akkurat den størrelsen du ønsker. Vi kutta lecablokker i hytt å pine da vi bygde hus her
Postet 16.01.07 kl 19:22
Papirmøbler fra Ikea
Det er grunn til å lese produktbeskrivelsene fra Ikea nøye, hvis man trenger møbel under akvariet. Møblene er ofte laget av tynne trefiberplater fylt med papir! Og er slett ikke så solide som de ser ut.
Det er lett å tenke seg hva som skjer hvis de utsettes for vannlekkasje fra et akvarium, som kan begynne som en liten sildrende bekk ned i møbelet...
Det er lett å tenke seg hva som skjer hvis de utsettes for vannlekkasje fra et akvarium, som kan begynne som en liten sildrende bekk ned i møbelet...
Postet 16.01.07 kl 19:36
Postet 17.01.07 kl 10:04
Ikka at jeg vil anbefale det, for den saken fra IKEA er STYGG !!!!
Men, jeg har hatt en 240 liter stående på en slik i to år...utendørs. Saga og peisen har tatt knekken på den nå, ellers skulle du fått den. Jeg ville heller kjøpt de små fra IKEA, ligner litt.....men litt høyere. Så satt sammen to stykker. Husker ikke hva de heter, men de er grå.....*s*
Men, jeg har hatt en 240 liter stående på en slik i to år...utendørs. Saga og peisen har tatt knekken på den nå, ellers skulle du fått den. Jeg ville heller kjøpt de små fra IKEA, ligner litt.....men litt høyere. Så satt sammen to stykker. Husker ikke hva de heter, men de er grå.....*s*
Postet 18.01.07 kl 11:18
Postet 26.02.07 kl 22:33
Endret: 26.02.07 kl 22:35