3-delt akvarie

Jeg har lyst til å dele akvariet mitt opp i 3 kamre.

Samtidig ønsker jeg å benytte meg av 1 utvendig pumpe som må gå gjennom alle karene.


Er det noen som har gjort noe lignende eller har god ide om hvordan jeg kan få pumpe til å fungere i en slik løsning?
Du finner slik deling i endel planteakvarier i butikker hvor vannet renner fra kammer til kammer og så ned i filter for så å returneres til det første kammeret. Det må vel nesten bli noe slikt.

Alternativt ser jeg også i noen butikker at de har et rør opp fra bunnen som danner et toppnivå i karet for vannstand, og alt vann over dette renner ned i røret til filteret, for så å pumpes opp igjen og fordeles på karene.
Smart!
Ja disse har jeg jo sett!

Takk det var til stor hjelp!
Om du har ett kar som du skal dele opp i tre, så vil vel det enkleste være å lage hull i de to "romdelerne" ? Utvendig pumpe med innsug i 1. delen, og utblås i det 3.......
Hva med å dele karene med 5cm blåsvamp, så har du innsug i den ene enden og utblås i den andre. De to svampene stjeler 10 cm av karet, men du får i tillegg økt biologisk (og mekanisk) filtrering.
Det blir jo kanskje ikke så veldig pent da, men vil jo øke filterarealet helt fantastisk! :o)
Ja tror jeg skal gå for en løsning med hull i skilleveggene, der innsug står i ene enden og utblås i den andre. Eneste jeg er redd for er at det midterste rommet vil få for lite gjennomgang, men det kan jeg kanskje fikse ved å ha hull på motsatt side på den ene skilleveggen...
Da må vannet ta seg en lengre runde før det renner ut i siste kammer.

Dette blir spennende. Så er det bare å bestemme seg for om man skal ha glass eller pleksiglass. Begge har jo sine fordeler og ulemper...

Takk for alle svar!
Blåsvamp
Forresten så var den der blåsvampideen god!

Kan sikkert fungere veldig bra til kar som ikke skal være en del av stueinteriøret!

Skal prøve det i et annet kar!
Husk bare at om du lager ett system som kan tette seg (slik som huller med rist), kan man fort oppleve at det blir velgid fult med vann i den ene enden av karet (og gulvet), og ikke helt så fult i resten av karet...

Jeg ville nok laget ett system med huller og rister, og glassvegger som er så lave, at om det tetter seg, renner vannet over veggen, i stedet for ned på gulvet. En cm høydeforskjell på glassene(skilleveggene) er tilstrekkelig til å unngå slikt søl
Ja det tror jeg hadde blitt veldig kjedelig. Desværre må det være "tett" mellom karene da jeg skal ha snegler der, men jeg tror løsningen kan være flere hull, med en eller annen form for gitter over...
Ja, sneilene vil nok finne på å krabbe over en slik kant. Faktisk vil de kunne finne på å krabbe over det meste, så du får her en flott utfordring på å holde dem på plass.

Om du har tilgang på hullsag til glass, finnes det rister som er bereget på nettopp det å sette inn i slike systemer.
[External Image]
Disse finnes i alle fall i 40, 50 og 65mm størrelse. Nå vet ikke jeg hvor mye vann hvert kammer skal romme, men jeg ville tatt hardt i med tanke på størrelsen på ristene

Faktisk kan ideen min om høydeforskjell på skilleveggene overføres til disse ristene også; La glasset gå helt opp. Sett en slik rist over det planlagte vann-nivået. Om da kammeret begynner å overfylles, vil overskuddsvannet renne til neste kammer, i stedet for på gulvet.

Har desverre hørt om for mange (ikke mange, men alle er jo for mange) tilfeller der slike rister har tettet seg, i systemer med automatisk avrenning og tilførsel av nytt vann. Det blir noe ala det samme som vil skje hos deg, om rista tetter seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap