Mygglarve "fabrikk" om sommeren?

Har jo hørt at mange fanger mygglarver og diverse i tjern/dammer der de bor, men jeg vil ikke fange i tjern eller no sånt, for er redd for smittefare osv osv.

Så da tenkte jeg å sette opp et lite "barne-basseng" i hagen og fylle med vann og la bikkja leke litt i det og sånt, så kommer myggen og legger egg der.
La merke til at bassenget til bikkja krydde av mygglarver i fjor, og dette burde jo være ganske ideelt?

Det kan vel ikke være farlig for fisken å spise dette?

Takker for svar.
Det er skikkelig sunt ja. Fisken blir så glade og farge fulle når du serverer de levende mygglarver! Men du trenger ikke et barne basseng, jeg bruker bare å fylle en murerpøs med vann og sette den litt skygge fult under noen busker. Finner masse rart oppi der som de spiser, er jevnlig ute med hoven og fanger larver, om våren, sommeren og høsten da selvfølelig
Okei, men da setter jeg opp ei stor balje isteden for bassenget, for det tar litt tid å fylle:p

Jeg bruker store murerbøtter til dette.

De blir strategisk plasert rundt i hagen. Så fyller jeg opp med vann og etter noen dager er det bare å gjøre et par sveip med hoven, så har du det deiligste for.

Jeg bruker også disse store stampene til å vanne blomsterbedene. Fyller de med hageslangen når de er tomme, hvis det er lite regn en periode.

Men det er lurt å bruke dekkglass hvis du har akvariet som du forer med mygg på soverommet. Hvis fiskene ikke spiser opp alle, vil de klekke i akvariet.
Akvariet står på soverommet, så da får jeg tette ledningshullene til armaturet og pumpa da:p
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap