Kan fisk spise fór som inneholder hønse-egg?

Refererer til tråd som omhandler selvlaget mat til fiskene.

Jeg vet at reker kan anbefales som et bindemiddel, men om man ikke ønsker å bruke reke, kan man bruke hønse-egg?

Egg er jo et perfekt bindemiddel....
Det er vel hviten du tenker på å bruke som bindemiddel? Det er jo ren protein, så det skulle vel ikke være noe problem.

Vet at noen bruker kokt eggeplomme til å mate små fisk, men dette forurenser vannet noe helt sykt. Spesielt svovelinnholdet kan være litt uggent, så jeg ville ikke brukt mye plomme i alle fall.

Du får gjøre ett forsøk, se om det hjelper noe på med bruk av egg

Eggehviten inneholder 0 % fett og 10 % protein og 90 % vann. Jeg ville heller ha benyttet gelatinpulver.

Eggeplommen inneholder 33 % fett så denne skal man styre langt unna i fiskefor.
Da prøver jeg med litt eggehvite, da
Takk for tipsene!
Endelig en mix som ikke griser!
Prøvde på en mix mellom erter, spinat, hvitløk, eggehvite og gelantinpulver. Jeg kjørte stavmikseren gjemmom blandingen, og varmet det til det kokte i en micro. så klemte jeg det flatt på et matpapir, lot det tørke litt, og delte det i 1cm ruter med et pizzahjul. Skal lagre dette i fryser. Testa det, og det var minimal lekkasje ut i vannet, og fiskene hadde full fest...
Aggi
Prøvde på en mix mellom erter, spinat, hvitløk, eggehvite og gelantinpulver. Jeg kjørte stavmikseren gjemmom blandingen, og varmet det til det kokte i en micro. så klemte jeg det flatt på et matpapir, lot det tørke litt, og delte det i 1cm ruter med et pizzahjul. Skal lagre dette i fryser. Testa det, og det var minimal lekkasje ut i vannet, og fiskene hadde full fest...


Hvis du blander inn en skikkelig porsjon med reker så løser du proteinbehovet samtidig.
Kan jeg bruke vanlige salte reker, da? De rå scampiene har jeg ikke råd til å spise selv, en gang, så de er ikke aktuelle...

Hvis du har en butikk i nærheten som leverer sjømat så kan du sjekke med dem om de kan skaffe rå reker. Hvis ikke så tar du bare å putter de kokte rekene i en bolle og lar den stå under rennende vann i et par timer så er det værste saltet skylt av dem.
Faktisk er ikke saltinnholdet i reker så ille. Om rekene er kokt på rette måten, kokes de i rent sjøvann. Rekene skulle da normalt sett inneholde ca 2,5% salt.
Har sett mer enn en type tørrfor, med 2% saltinnhold... Og siden rekene bare er en del av hva mixen inneholder, pleier jeg rett å slett bare å la rekene tine i ferskvann, for så å skylles lett, før jeg bruker dem.
Dette om jeg ikke huker tak i en av de som fisker reker, og får dem rå, da
Frank Angell
Faktisk er ikke saltinnholdet i reker så ille. Om rekene er kokt på rette måten, kokes de i rent sjøvann. Rekene skulle da normalt sett inneholde ca 2,5% salt. Har sett mer enn en type tørrfor, med 2% saltinnhold... Og siden rekene bare er en del av hva mixen inneholder, pleier jeg rett å slett bare å la rekene tine i ferskvann, for så å skylles lett, før jeg bruker dem. Dette om jeg ikke huker tak i en av de som fisker reker, og får dem rå, da :)


Ja det er vell ikke helt riktig, sant at de kokes i sjø vann, men de koker flere porsjoner i samme koka, og fyller bare på med mere vann etter som det fordamper, da vil det etterhvert bli veldig salt i koka. Rekene blandes jo etterpå i kasser så de som kokes først blir blandet med de som kokes sist. Men de rekene som kokes sist er helt jævelig salte som regel. Vi har reker til middag hver fredag som en liten tradisjon, og av og til så er det noen reker som nesten ikke er spiselige. De jeg kjøper reker og kreps av har fått det for seg at de skal koke krepsen sist, og den er som regel så salt at det er umulig å spise. Derfor kjøper jeg nesten altid rå kreps og koker selv...

Hmm ble sulten nå
Tydeligvis forskjell i hvordan praksisen er fra sted til sted Her kokes hele fangsten i ett (er skjelden mer enn en stor kjele fra en middels reketråler på mine breddegrader). Det kan være derfor rekene alltid er perfekte
Frank Angell
Tydeligvis forskjell i hvordan praksisen er fra sted til sted :) Her kokes hele fangsten i ett (er skjelden mer enn en stor kjele fra en middels reketråler på mine breddegrader). Det kan være derfor rekene alltid er perfekte :)


Ja det er nok noe i det ja Klager ikke på rekene her ned, men de små båtene med de små kokene som koker i mange omganger er dette ett aldri så lite problem Her er det jo reke trålere på 26-30fot, selvfølgelig større også, men mange små.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap