Hjelp til rekemix for discus

Jeg skal lage rekemix til Discus i dag.

Hvor mye reker/fiskekjøtt skal jeg bruke i forhold til grønnsaker 50/50 ?

Har tenkt å bruke reker, torsk, erter, spinat, paprika og hvitløk.

Hvis jeg bruker 250g reker
250g torsk

200g erter
200g spinat
50 g paprika
50g Hvitløk

Ser dette brukbart ut?

Har tenkt å tilsette gelantin for å få "samlet"
massen litt så det ikke smuler så fælt i vannet noen som vet ca hvor mye jeg bør bruke?

tilsetter også multivitamin.
Har tabletter som må knuses, en tablett er daglig dose for mennesker.
Hvor mange bør jeg bruke da?

På forhånd takk for svar

Bruke samme oppskrift som den som jeg har laget for oksehjerte. Eneste forskjellen er at du bytter ut oksehjerte med reker fisk. Hvis du får tak på hyse så vil dette hjelpe til med å holde samlingen blandet.

Gelatinpulver og eggehvite er også gode triks for å få fin konsistens på blandingen.
Ok

Men hvor mange tabletter multivitamin skal jeg bruke da.

Disse er ikke i pulverform men må knuses 1 tablett er daglig dose.

Skal jeg bruke samme mengde som de kapslene du bruker eller mindre?

Hvor mye multivitamin du skal bruke er ikke enkelt å si. Du må nok bare prøve deg frem. Så lenge fiskene holder seg frisk og rask så får de i seg nok vitaminer. Prøv med 10 tabeletter så får du se om du må øke dosen neste gang.
Tok bare 5 jeg

Men tilsatte endel tørrfor å sånn, er vel noe vitaminer i det å.

Pluss at jeg bruker flytende vitaminer fra Esha rett i vannet.

Maten ligger til frysing nå.

Skal dele opp i terninger seinere.

Hvor mye frossenfor (ta f.eks artemia) bør jeg gi til 5 discus?
tipper de er ca 12 cm fra nese til hale (ikke god på øyemåling)

Har hatt de i ca 6 måneder

Gi de litt om gangen slik at du er sikker på at de spiser det opp. Dette foret forurenser skikkelig. Mine 9 discus får 5 ruter av Fina-fisken størrelse i et måltid.
Ok. forer ett par ganger daglig i litt mindre mengder.

Holder maten i overflaten, så de får i seg mesteparten uten å grise for mye.(alle spiser fra hånden, og på denne måten kan jeg sørge for at minstemann kommer til også)

Det som synker spiser pansermallene opp

Ser når de spiser at magen er "full" etterpå.
Syntes godt når de har spist.

Tror jeg har vært heldige med mine. De spiser veldig variert mat, og har i det siste prøvd seg på flakfor.

Fersk reke / rogn er sier de heller ikke nei til.

Har tin nå spist alle typene frossentfor jeg har prøvd.
Gir røde mygglarver som "snacs" innimellom.
Da har jeg prøvd med det nye foret.

Alle kasta seg over som de gjør med alt annet.

Jeg modifiserte oksehjerte opppskrifta litt, og halverte den.
Brukte gelantin men syns fortsatt det blir endel "bøss" i vannet,
Men discusen fikk i seg mesteparten ihvertfall.




Nå har fiskene fått det nye foret en stund, og spist dette fra dag en.

Prøvde ett lite eksperiment i dag og ga de rekemixen og røde mygglarver samtidig.
De spiste litt av rekemixen (putta i denne først) var borte å spiste litt mygglarver, så kasta de seg over rekemixen som forsvant med en gang,

De spiste mygglarvene etter en liten stund (det som var igjen etter pansermallene)

Så rekemix faller tydeligvis bedre i smak enn mygglarver hos mine discus nå om dagen

Gode greier ser ut som jeg får hive meg rundt å lage en blanding. Begynner å få nokså mye maller i tillegg til discusen så hetftig fór må til.

Benyttet du gelatinplater eller pulver?
Jeg brukte gelantinplater i denne blandingen.

Hjalp noe men blir uansett litt bøss i vannet som discusen ikke spiser, men er da andre fisk som tar seg av det
Det samme hos meg. Jeg er sær nok til å ha annen fisk sammen med discusene i oppvekst. Og de gjør faktisk en liten ryddejobb. Dessverre greide en av "ryddekarene" å faktisk spise seg i hjel denne uka. Og jeg har et par veldig feite SAE som snart må plukkes ut av karet, før de går samme vei. Jeg skjønner nå hvorfor enkelte her ikke ønsker SAE sammen med discus. Jeg er SAE-elsker, men makan til feite blubber disse har blitt, har jeg ikke sett maken til!
Men, det blir masse dritt i vannet likevel. Hjemmelaget fôr søler veldig!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap