Huler av tre?

Kan man lage huler av tre? Tenkte jeg kunne lage det på skolen på sløyden. Og hvis man kan det, hvordan skal jeg lage den da? Med spiker, eller kan de ruste? Hva skal jeg bruke for å sette det sammen? Kan det bli gift i vannet av tre? Skal jeg koke den før jeg setter den i vannet?

Eller vet dere noe annet smart jeg kan lage huler av? Jeg har sett det der med kokosnøtter, men kan ikke kjøpe det her jeg bor, jeg må dra til byen da.
Det treet man bruker på sløyden, er mest furu. dette egner seg ikke så godt til akvariebruk.
Desuten ville du få problemer med å holde det på bunnen.

Jeg har med hell laget mallehuler av leire. Men de bør brennes to ganger. Først råbrann, og deretter sterk temp for å få det til å sintre(det krymper og blir hardt og fast). Mine maller likte ikke kun råbrente huler.
Ikke lurt å glassere inni.

Nye, reine keramikkblomsterpotter kan også brukes. Stikk den opp ned i grusen slik at det blir bare en liten åpning.
Men kan man ikke lage på sløyden da? Går det ikke ann å legge en stein oppå hula da?
Å montere plantestumer, krever enten bruk av lim, eller bruk av spiker\ skruver. Disse vil korrodere, og da har man det gående. Evt kan man bruke syrefaste skruver, men dette har dere neppe på sløyden.

I tillegg er norsk plank, lite egnet til akvariebruk. Treverket er såpass bløtt, at dette fort vil benytte å råtne, og da har man ennå ett problem.
At gran\ furu er såpass lyse i fargen som de er, er heller ikke spesielt vakkert i ett akvarie.
Ut over dette kommer problemer med oppdrift, som Rose allerede har vært inne på.

Skal du lage noe på sløyden, foreslår jeg at du skaffer skikkelige akvarierøtter, og setter disse sammen med egnede festematerialer.
Men har noen noe tips om hvordan man kan lage huler på en enkel måte? (trenger ikke å ha noe med sløyd å gjøre)

Jeg trenger bare huler, men de er så dyr i dyrebutikkene.

Takk for svarene jeg har fått, og takk for de jeg (kanskje) får!
Inaktiv bruker
Lag av kokosnøtt! Enkelt som bare det

Som nevnt er keramikkpotter en lur løsning
Det er ganske gøy å lage fine huler ut av terrakotta potter og/eller skifer. Du kan jo bruke akvariesilikon å rulle terakottapottene i akvariesand for å få mer naturlig utseende. Bor ett hull eller fem og stikk anubias eller javabregne ned i. Eller kle dem med javamose. Utrolig mange ting man kan lage av terakotta, skifer, akvariesand, planter og akvariesilikon. Du kan jo spørre sløyd læreren din om du kan lage noe slikt på sløyden. Bare husk på å bruke skifer, sand og silkon som egner seg i akvarie. Lykke til.
Går an å hule ut røtter du kjøper på akvariebutikken. Egentlig greit å ha røtter uansett, de kan skjule noe av det tekniske.
Hans Martin Stølen
Går an å hule ut røtter du kjøper på akvariebutikken. Egentlig greit å ha røtter uansett, de kan skjule noe av det tekniske.


Godt forslag Det skal jeg gjøre neste gang jeg innreder et kar. Lage noen ekstra huler her og der. Gubben er litt verktøy-freak, og har masse rart jeg sikkert kan bruke
Tipper Apistogrammaene mine ville sette pris på et utvalg huler i trerøttene Og hvis jeg begynner med L-maller igjen, så....*gliz*
Fra moder natur
kan du hente stein.

Svært mange har gjort dette med godt resultat.
For best sikkerhet, bruk litt akvariesilikon for å feste sammen steinene som skal danne huler.



God idé Hans Martin. Jeg har noen svære borr jeg kan bruke, men hvilke diamtre og dybde egner seg best for f.eks. ancistrus og L-316?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap