- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Vask av biltemasand?
Vask av biltemasand?
Postet 23.02.07 kl 18:51
Postet 23.02.07 kl 18:52
Postet 23.02.07 kl 18:54
Blåsesand er som mange ganger tidligere nevn ikke vanlig sand. Det er beregnet til å slipe metall med. Så det egner seg ikke noe særlig til akvarie bruk. Blåsesand inneholder ofte tungmetaller og må faktisk leveres som spesalavfall. Sanden har også en skarp struktur, man kan rispe seg opp på. Man merker ikke dette, men fisken kan jo kanskje merke det.
Postet 10.03.07 kl 18:58
Postet 10.03.07 kl 19:49
Postet 10.03.07 kl 19:51
Postet 10.03.07 kl 19:54
Postet 10.03.07 kl 19:56
Postet 10.03.07 kl 19:58
Postet 10.03.07 kl 19:59
Postet 10.03.07 kl 20:03
Du har helt rett, Trine. Brukt blåsesand er ikke noe særlig, og må ihvertfall ikke brukes som bunnlag i akvarier. Dette er spesialavfall, fordi en ofte sandblåser for å fjerne korrosjon og div maling, mønje og bunnstoffer.TrineMulig det. Jeg bare refererer til ting jeg har lært på skolen i karosseri timen hvor vi lærer om sandblåsing. Har ikke hørt om sand som ikke skal leveres som spesialavfall, men godt mulig det finnes.
Biltema blåsesand er rein kvarts og helt rein nok til å ha rett i karret.
Biltema blåsemedia , er som nevnt over aluminiumsilikat og ikke egnet til bruk i akvarier.
Postet 10.03.07 kl 20:23
Postet 10.03.07 kl 22:02
Hei! Jeg har biltemasand i mitt kar med ciklider. men jeg har begynt å få litt problemer. etter å ha byttet ut en del vann, prøvd å rense sanden for dritt, så har vannet i løpet av et døgn begynt å se grumsete ut og vannet ser sånn gul/grønt ut. Jeg har luft pumper oppi der også. Hadde dem under sanden til å begynne med, men da ble det for mye fin sand som virvlet omkring, så det var konstant grått. Nå har jeg hengt de opp ovenfor - langt ovenfor sanden, så jeg har luftbobler i bakgrunn. Men vannet er fortsatt begynt å bli gul/grønnt igjen. Skiftet ut omtrent 3/4 av vannet og fikk en bra innsikt i karet, men nå begynner de fargene å komme igjen. Hva gjør jeg galt? Skal det være aqua safe og salt i vannet til ciklider også, eller hva er det jeg gjør galt. Hver så snill å hjelpe meg.
Postet 11.03.07 kl 06:40
Postet 11.03.07 kl 11:25
Gulgrønt vann tilsier svevealger. Disse kommer når det blir ubalanse i karet, ofte på grunn av oferfôring kombinert med for lite filter\ for mye rens av dette.
Om du romsterte i bunnlaget, kan dette ha virvlet opp en del næringsstoffer, som ikke filteret ditt er stort nok til å ta seg av.
Mitt råd er at du på sikt får deg ett bedre filter (fortell gjerne hvor stort karet er, og hvilket filter du har, så er det lettere å vite hva du evt trenger.)
Å fjerne svevealger gjøres enkelt; mørklegg akvariet 100% (må tildekkes!!), 0 fôr i 4 dager, og så er vannet i de aller fleste tilfeller krystallklart igjen.
Om dette ikke hjelper; la karet stå med normal belysnin i 2 døgn, gjenta.
Om dette heller ikke hjelper - kjøp deg en UV-sterilisator
PS: Salt, NaCl, skal ikke benyttes til noen som helst ferskvannsfisk. Salt kan benyttes ved sykdom, og langvaring nitritt.
Siden det finnes den del salter utover NaCl, kan det være at det er ett annet salt. Fortell navnet på saltet, så vet vi hva du snakker om
Om du romsterte i bunnlaget, kan dette ha virvlet opp en del næringsstoffer, som ikke filteret ditt er stort nok til å ta seg av.
Mitt råd er at du på sikt får deg ett bedre filter (fortell gjerne hvor stort karet er, og hvilket filter du har, så er det lettere å vite hva du evt trenger.)
Å fjerne svevealger gjøres enkelt; mørklegg akvariet 100% (må tildekkes!!), 0 fôr i 4 dager, og så er vannet i de aller fleste tilfeller krystallklart igjen.
Om dette ikke hjelper; la karet stå med normal belysnin i 2 døgn, gjenta.
Om dette heller ikke hjelper - kjøp deg en UV-sterilisator
PS: Salt, NaCl, skal ikke benyttes til noen som helst ferskvannsfisk. Salt kan benyttes ved sykdom, og langvaring nitritt.
Siden det finnes den del salter utover NaCl, kan det være at det er ett annet salt. Fortell navnet på saltet, så vet vi hva du snakker om
Postet 11.03.07 kl 13:09
Blåsesand
Det du lærte eller skulle lært på karoseri fag var:
Blåse sand inneholder metaller og tung metaller etter den er brukt og skal da leveres til spesial deponi.
ellers finnes det blåse sand som inne holder forskjellig fra metall til koraller og glass. dette er spesial sand og svært dyr. Innhold i sanden er oppgitt på de fleste sekker som er i salg i Norge (levrandør er pliktig til å levere data blad med om du spørr etter det) biltema sanden er en meget billig variant og består av Sand.
Woho første innlegg av et nytt medlem.
Blåse sand inneholder metaller og tung metaller etter den er brukt og skal da leveres til spesial deponi.
ellers finnes det blåse sand som inne holder forskjellig fra metall til koraller og glass. dette er spesial sand og svært dyr. Innhold i sanden er oppgitt på de fleste sekker som er i salg i Norge (levrandør er pliktig til å levere data blad med om du spørr etter det) biltema sanden er en meget billig variant og består av Sand.
Woho første innlegg av et nytt medlem.
Postet 01.04.07 kl 11:49