Sette inn bakgrunn i akvarie som er i drift

Hei

Kunne tenke meg å lage til en bakgrunn selv for så å sette det inn i et akvarie som er i drift, dvs. at jeg ikke kan lime den fast skikkelig bortsett fra toppen da... Noen som kan anbefale et materiale (plasteplate e.l) som man kan bygge en bakgrunn på og som samtidig er tung nok til at den holder seg nede i vannet uten særlig til festeannordning?
Inaktiv bruker
skal dette på noen måte bli skikkelig, så må du nok tappe ned store deler av vannet.
du sier ikkje noe om størelsen på akvariet eller noe her.
men du vil lage bakgrunnen sjølv... enkleste er nok å bruke isopor, men den blir i alle fall ikkje tung..
kan og anbefale pangea bakrunner. om du har dei rette målene og stort nok akvarie så skal det vere ganske lett å få en slik en oppi, og feste litt på sidene(10-20 cm) og på toppen. men desse er ikkje billige...
gjør det selv...
Som hovedtråen sier er jeg interessert i å gjøre det selv for å spare XXXX antall kroner.

Har en 375 liter. Skulle det bli isopor så kan jeg jo feste til noen stubber eller lignende på hver side for å holde den godt på plass men et i utganskepunktet mer solid og tyngre materiale å feste til hadde vært å foretrekke.

Er også interessert i tips / lenker til hvordan man kan bygge opp en rimelig bra bakgrunn med enkle midler: kork, stein, gips, isopor e.l?

Hvor for man for eksempel tak i korkplater osv. uten å svi av en tusenlapp eller to..?
For å feste skikkelig, må du nok regne med å tappe ned akvariet og silikonere bakgrunnen fast med silikon. Uansett materiale du velger. Å få det tettet skikkelig med silikon på alle sider tror jeg du gjør lurt i, så ikke fisk kan smette bak bakgrunnen og bli sittende fast der.

Å lage en isoporbakgrunn uten å silikonere tror jeg er håpløst. Det er en vanvittig oppdrift på det materialet, så det tror jeg du kan glemme om du ikke vil tappe ned karet og silikonere det skikkelig. Silikon må også brukes på tørt og rent grunnlag (rense glasset skikkelig først), og få herde et døgn før man fyller opp igjen med vann.

Du kan også lage en bakgrunn på f.eks. en stor plexiglassplate. Stein og røtter for eksempel kan silioneres og skrus fast til plexiglasset. Deling av stein for å få flat heftegrunn kan gjøres med vinkelsliper, men er nok litt av en jobb.... og litt farlig også! Denne typen bakgrunn ville være tung nok til å synke, ja Det finnes også svart plexiglass, som kanskje er bedre med tanke på evt mellomrom mellom røtter og stein. Da synes ikke veggen bak akvariet Du kan også dytte javamose inn i masse sprekker o.l. på bakgrunnen når den er ferdig. Det blir pent når det gror til.
Ta deg en runde i artikkelsamlinga vår, der er det mange innspirerende artikler om dekor og bakgrunner
Gipsavstøp
Hei

Ser at hobbygips brukes til litt av hvert for å få ønskede vannverdier. Mitt spørsmål ved tillaging av bakgrunn, er det trygt å benytte gipsavstøp for å skape former på en plexiglassplate (festes med skruer) eller vil det kunne ødlegge vannkvaliteten?

Noen med erfaring?

Du tenker på å ha gipsen nedi vannet over tid?
Denne vil løse seg opp, og Gh vil toppe alle skalaer før du får tenkt deg om.

Det er sikkert mulig å kapsle gipsen inn i en giftfri forsegling, men da faller jo noe av poenget bort.
noen som vet hvor man får tak i sort plexiglass? og om den er trygg å ha ubehandla oppi akvariet?
hm
er ikke sikker på det men å lime stein tett i tett på en plate du så limer på bakgrunnen i akvariet er veldig kult :P
vet ikke hvor bra det er da... bare bruk bedre tid en meg :P
monars
noen som vet hvor man får tak i sort plexiglass? og om den er trygg å ha ubehandla oppi akvariet?

Sort plexiglass får du bestillt etter mål hos din lokale glassmester, tipper jeg. Jeg har bestilt sort plexi til å ha som skyveluker i reolene mine hos en glassmester i nærheten. Åtte luker til å ha over 3 stk 63 litere kostet litt over 400 kr, tilskåret på millimeteren (etter mine mål) av glassmesteren.

Såvidt jeg husker, sa glassmesteren at sort plexiglass egentlig er acryl. Etter hva jeg vet er det trygt å ha under vann, acryl avgir ingen stoffer.
Tilfeldig bekjentskap
© Svein Lund
Reklame for plussmedlemskap