Går det an å ta en kullfiltersvamp og rense den helt for kull, slik at man kan bruke den svarte svampen til noe annet?
Siden kullfiltersvamper er svarte, er de bedre å bruke til det jeg har tenkt da den vanlige knallblå svampen synes så godt i akvariet.
Jeg har lagt merke til at det drysser svarte partikler fra kullfiltersvamper, man blir "sotete" på fingrene av dem og banker man dem i bordet drysser det ut masse små, svarte partikler. Jeg regner med at dette er kullet? Så om man gir den en del bank, og vasker den lenge og nøye i varmt vann, blir man da helt kvitt kullet? Tenkte nemlig å ha en slik svart svampbit til å tette for et hull i en innvendig bakgrunn, og da bør den jo være fri for kull siden den skal stå der over lang tid. Jeg kunne brukt rist (eller taggete overrenningskam rettere sagt, siden det er på toppen av bakgrunnen), men der kommer yngel igjennom.
Så siden jeg ikke har lyst på blå, men helst svart svamp og ikke kjenner til andre svarte svamper enn kullfiltersvamper, så kunne jeg altså tenke meg å bruke en sånn.
Går det an?