- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hylle til mange yngelakvarier
Hylle til mange yngelakvarier
Jeg vet ikke helt om dette er så mye gjør det selv. Det måtte i tilfelle være gjøre handleturen selv. Jeg har ikke mindre enn 6 yngel- og karantenekar, og de står slengt rundt omkring i vinduskarmene (og samler på alger). Jeg ønsker å få samlet disse i ei hylle på kjøkkenet. Men å bruke porsareol til dette ser jeg som både vanskelig og dyrt. Det er vel knapt ett eneste kar som har samme størrelse som noen av de andre. Det er: 12 liter, 12 el 18 liter, 20 liter, 28 liter, 30/40 liter, 30/40 liter. De to siste ble solgt som at den ene var 30 og den andre var 40. jeg synes de ser helt like ut, og da burde de begge være 30 eller 40. Jeg tror 40 er det som ligger nærmest sannheten, da 30-literen er betydelig større enn 28-literen...
Hver for seg går de sikkert fint. Men hvis man setter dem sammen, blir det en betydelig tyngde som ikke hva som helst tåler.
Så spørsmålet er: er det noen som vet om en hylle eller konstruksjon som kan tåle å ha 6 små akvarier stående i seg. Det blir en samlet tyngde på 150 - 200 kg!
Noen tips folkens?
Hver for seg går de sikkert fint. Men hvis man setter dem sammen, blir det en betydelig tyngde som ikke hva som helst tåler.
Så spørsmålet er: er det noen som vet om en hylle eller konstruksjon som kan tåle å ha 6 små akvarier stående i seg. Det blir en samlet tyngde på 150 - 200 kg!
Noen tips folkens?
Postet 09.03.07 kl 03:01
Tja... Jeg svartmalte en lav kontorreol i teak som kom fra loppis
Teak er utrolig sterkt, trekker ikke så mye vann som andre treslag, men fyfy å kjøpe nytt. Gamle teakmøbler kan kjøpes med god samvittighet (synes jeg, iallefall). På toppen av reolen (80cm bredde) har jeg en 96-liter, under i øverste hylle har jeg yngel- og karantenekar (og lys).
Teak er utrolig sterkt, trekker ikke så mye vann som andre treslag, men fyfy å kjøpe nytt. Gamle teakmøbler kan kjøpes med god samvittighet (synes jeg, iallefall). På toppen av reolen (80cm bredde) har jeg en 96-liter, under i øverste hylle har jeg yngel- og karantenekar (og lys).
Postet 09.03.07 kl 07:34
Tenker du å ha dette på en lang hylle, eller fordelt i flere høyder? Om det er sistnevnte, blir det jo ikke spesielt lange hyller, og dermed ikke alt for mye vekt fordelt utover ett langt område.
Siden dette skal stå på kjøkken, ville jeg i alle fall leitet etter noe som er lett å holde rent. Ubehandlet tre er ikke ett godt alternativ da
Siden dette skal stå på kjøkken, ville jeg i alle fall leitet etter noe som er lett å holde rent. Ubehandlet tre er ikke ett godt alternativ da
Postet 09.03.07 kl 09:27
Postet 10.03.07 kl 01:49
Fant selvsagt ikke noen vektklassifisering, men mange svevende hyller (slike man ikke ser festet til) har bra kapasitet. Vel å merke at disse er festet til en vegg som tåler vekta da
Har selv laget noen slike, og belaster de ganske krafig, når de er montert på betongvegg.
Fordelen er jo at disse er glatte, og laminert med folie, slik at de tåler en del fukt.
Ulempen er vel arbeidet med å montere, er en del skruver som skal til
Har selv laget noen slike, og belaster de ganske krafig, når de er montert på betongvegg.
Fordelen er jo at disse er glatte, og laminert med folie, slik at de tåler en del fukt.
Ulempen er vel arbeidet med å montere, er en del skruver som skal til
Postet 10.03.07 kl 11:03
Postet 10.03.07 kl 12:13
Postet 11.03.07 kl 14:51
Postet 11.03.07 kl 15:03
Inaktiv bruker
Frank Angell[QUOTE=MC Darup] "Lack"- hyllen til IKEA er en sånn flytende hylle, som Fjank nevner. De tåler ikke mer enn 15- 20 kg.
Da tjekkej fjank tijbake jådet om sjike hyjjer Jager sjike mye bedje selv :p
Hi hi sitter å leser gamle tråder for å få litt kunnskap.
Lack hyllene, de korte på ca 1 meter tåler kun 5 kg.
Postet 10.04.07 kl 15:52