Hvordan trylle glasshyller fra IKEA til et 90-liters kar...

Selv om jeg er temmelig sur på ikea, akkurat nå, så ser jeg visse fordeler med dem likevel

Rationell glasshylle kan kjøpes i to-pakk fra ikea. De er beregnet på kjøkkenskap, og burde tåle litt. I tillegg er det pent slipt på alle sider.

Hvis jeg buker størrelsen som er beregnet for skap som er 80 breie, så er de egentlig 76X34,6 selv om det står 80x35.

Hvis man kjøper to pakker med denne størrelsen, og en pakke med 40x35 (36x34,6).
Hvordan vil man da anbefale å lime dette?

Er det best å sette langsidene oppå bunnglasset, og så lime kortsidene på utenpå enden?

Eller er det best å sette kortsidene oppå bunnglasset og så la langsidene overlappe skjøtene til både bunnglasset og kortsidene. Kortsidene er litt for høye, men de kan jo kuttes hvis de settes oppå bunnglasset, for hvis kuttsiden vender ned, så blir denne skjult...

Hva tror dere eksperter? Vil det funke?
Noen som skjønner hva jeg prater om, forresten? ;D
Det beste er å sjekke et akvarium man har fra før, limt av proffer, og sjekke hvordan glassplatene er satt sammen og i forhold til hverandre (hvis du har et helglass-kar da, som det går an å se det på. Det går jo ikke med rammekar)

PS! Leste om Ikea-turen din... huff, for et mareritt med en seksåring på slep!
Ja, det var en skikkelig mare-tur.. På hjemveien var vi jo så seine, at vi fikk selskap av en masse fulle folk på bussen... Det var bare toppen av kransekaken :-S

Jeg gikk på akvarie-lagekurs da jeg gikk på barneskolen. Da limte vi alt oppå bunnen. Men dette ble jo ganske stygt, for da blir alle fugene veldig synlige. Min datters 96-liter som er ferdigkjøpt, har alle veggene liggende utenfor bunnplaten, slik at bunnplatens kanter ikke synes i det hele tatt.... To helt forskjelloge metoder, altså...
På grunn av målene på platene , så kan jeg ikke bruke en av metodene, men en kombi av begge...
Plussmedlem
Det store spørsmålet her er jo tjukkelsen på glasset og om det er herda glass eller ikkje.
Herdingen har jeg ikke anelse om, men det er jo en hylle, så jeg regner med at det er herdet.... tykkelse: 6mm (det står 1cm på nettet, men det er bare tull. Jeg har sånne hyller selv.)
Jo det er herdet. Sitat fra produktomtale: Herdet glass; har høyere bæreevne enn vanlig glass.
Hei

Jeg har bygget to akvarium selv, et på 180 og et på ca 40. dette var på 80 tallet, og jeg hadde egentlig ikke peiling.

Det største karet limte jeg med veggene oppå bunnplata, og det minste med veggene utenfor.

Etter et par år begynte det minste å lekke, så det ble kassert.

Det største levde lenge, men da jeg flyttet langt, så fikk det seg en knekk etter mye "håndtering"
Jeg prøvde å lappe dette, men fikk det ikke tett, og siden de akvariene jeg hadde laget selv var så stygge, så giddet jeg ikke å legge så mye arbeid i de. Dette ble da kastet, og siden har jeg ikke lagd egne kar.

Problemet som jeg hadde var å få silikonfugene pene. Brukte maskeringstape, men de var stadig irriterende å se på.

Hadde ikke sort silikon i de dager.
Bestilte svart silikon for en uke siden... Tenkte det var kjekt å ha i hus Kommer til å bruke den hvis jeg bygger meg et kar.
Synd at karene dine ikke holdt, Rose.

Målte forresten det ferdigkjøpte karet, og det har bare 5 mm glass, og bunnen er max 8 mm (ser bare fugen, og den er på 8 mm over hele karet, ikke bare på bunnen, så det er mulig bunnplaten også er på 5 mm)
Ser at alle mine helglasskar, har bunnplata limt "inni" karet, dvs at front\ side og bakglass ender helt ned på underlaget

Med høyden på karet, og 5mm glass, tilsier dette en sikkerhetsfaktor på 3,3, som er tilstrekkelig til å holde både vann og fisk inni karet
Er 6 mm nok til bunnen, eller må jeg ha dobbel bunn?
Ja, da er iallefall 6mm nok til sideplatene. Glasset er jo herdet, men er 6mm herdet glass nok til bunnen?
6mm vil holde fint som bunn den, så lenge karet plasseres på ett plant underlag, og du ikke har alt for mye stein som setter fokusert trykk på ett enkelt område

Faktisk er det 4mm glass i begge 63litrene mine, også bunnen. Det har nå holdt tett til nå, i alle fall
Det høres bedre og bedre ut, dette her Mulig det blir et Påskeprosjekt?
Nå kan man vel påstå at det ikke bare er flatpakkede møbler fra IKEA, men også flatpakkede akvarier... ;P De har jo både planter og glasskuler til å putte oppi også Moonlight til og med...! Man må bare passe på at de har varen på lager før man reiser ut på handling ;P
herdet glass
Det er to ting du bør vite om herdet glass. Første: glass som er herdet går ikke og forandre, det knuser hvis du prøver og kutte glasset.
Andre: Glasset tåler ikke slag i kanten på glasset da vil det gå i tusen biter. Ved herding lages det stor spenning i glasset. denne utløses ved slag mot kanten.
OK?
Så akvarieglass er ikke herdet? Er det slik at herdet glass ikke er "elastisk"?(så fremt man kan kalle glass elastisk, da)...
Hva om jeg ikke skjærer i glasset? Vil det være like stor fare for at det knuser?
I mitt tilfelle kommer ikke kantene til å bli tilgjengelige for slag, for det er bare fronten som vil vende fram, da jeg skal ha karet i reol.
Nei, akvarier er ikke laget av herda glass. Ett vanlig glass med dine mål vil bøye seg (i alle fall matematisk) 0,36mm på midten. Om dette blir for mye for ett herda glass på 5mm, tviler jeg litt på. Er også litt usikker på om ett herdet glass vil stå trykket bedre av.
Men en telefon til en glassmester vil sikkert gi svar på dette

Forresten; i ett skap jeg har med glasshyller, ble det oppgitt at disse var herdet fra selger (Skeidar). Tar selvsagt dette med en klype salt, men om det stemmer, tåler glassene bra med trykk\ bøying. Hyllene i dette er 70cm, og har ett "fall" på ca 5mm totalt fra sider til midt (5mm på 35cm er mye til glass!)
Det jeg har hørt, er at hvis et herdet glass knuser, så eksploderer det... Ikke kjekt hvis det er et akvarium, nei... Men Hvis jeg lager meg et, så har jeg ingen planer om å gå og kakke borti det med ting :P Men det er klart at hvis glasset ikke tåler trykket eller bøyingen, så vil det jo være dumhet å prøve seg på noe sånt...
Tror jeg tar rådet ditt og ringer en glassmester, Frank. Håper ikke "glassmesteren" her inne tar det ille opp

Nå har jeg snakket med en glassmester. Han sa at herdet glass kunne brukes, fordi det tåler høyere trykkbelastning enn vanlig glass. Men han sa også det samme som "glassmesteren" her inne, at slag mot kantene vil føre til knusing. Han sa også at det samme som jeg nevnte, at glasset vil eksplodere hvis det først knuser... :S

Tør jeg dette, mon tro? :S Tror iallefall jeg må ha dobbel bunn hvis jeg skal våge dette...

Prisene på vanlig glass fikk jeg oppgitt:
5mm 500,- pr kvm
10mm 1000,- pr kvm

Sliping av kanter:
25,- pr m for lett sliping
100,- pr m for full sliping

Er dette"normale" priser?
Jeg laget for mange år siden et akvarium med herdet glass av noen seksjonshyller. Dette var iallefall ikke hendig da det som tidligere nevnt i tråden eksplodere ved punktbelastning. Mitt smalt så det sang etter, og karet var tomt i løpet av et sekund. Vanlig glass tåler trykk fra vannet mye bedre. Herdet glass vil også det til en viss grense, men når herdet glass står litt i spenn tåler det vannvittig lite. Du kan faktisk resikere at en stor fiskehale som smeller inntil glasset kan være nok til at glasset knuses. Det var nemlig tilfelle hos meg. Jeg kommer iallefall aldri til å bruke herdet glass en gang til.
Bygger for å få ned kostnader?
Om du bygger for å få ned kosten på kar, så sjekk prisene på ferdig kar..
Det lønner seg ikke.

Regnestykke:
Til 100 liter, 80*35*35 går det med ca 1 m2.. da har jeg ikke tatt med dekkglass!

Men er det for gleden å bygge selv, stå på!
Mulig en glassmester kan være behjelpelig med rester å få det til en god pris?
Den prisen du fikk fra en glassmester er veldig billig. 10mm er løp og kjøp pris.
vil fraråde deg på det sterkeste og lage et akvarie i herdet glass. Skulle uhellet være ute så har du all fisken på gulvet i løpet av et sec. ved bruk av vanlig glass så blir det kun srekk i glasset og du har god tid til å redde fisken.
Det hjelper ikke med dobbel bunn. Det er frontglasset som er svakeste punkt.
Det er som regel mye billigere og kjøpe et ferdig akvarium i norge.
Lykke til med prosjektet og håper du får til et akvarie
Nei, dette prosjektet blir nok lagt på is, ja... Har ikke råd til å ha eksploderende akvarier stående i leiligheten ;P
Jeg hadde gjort det hvis man kunne fått tak i vanlig glass litt billigere, eller hvis jeg en gang blir nødt til å ha et skreddersydd akvarie... : D
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap