- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hvor kjøper man aceton?
Hvor kjøper man aceton?
Advarsel dumme spørsmål følger:
Når har jeg skrapet av det meste av gammel silikon i mitt nye gamle 160 liter akvastabil. Så har jeg lest meg frem til at man da for å få vekk rester, bør bruke aceton til rens. Hvor mye trenger jeg og hvor kjøper jeg det? Kan jeg bruke white spirit istede? Har det i hus..
Er det noe annet enn den stygge lukten, og hvor nøye jeg skal være jeg bør tenke på når jeg silikonerer på nytt? Noen triks for at det skal bli bra? Har tenkt å kjøpt biltema silikon. Den som er merket med akvarie på. Spiller det noen rolle hvilken farge det er? Akvariet har brune lister forresten.
Når har jeg skrapet av det meste av gammel silikon i mitt nye gamle 160 liter akvastabil. Så har jeg lest meg frem til at man da for å få vekk rester, bør bruke aceton til rens. Hvor mye trenger jeg og hvor kjøper jeg det? Kan jeg bruke white spirit istede? Har det i hus..
Er det noe annet enn den stygge lukten, og hvor nøye jeg skal være jeg bør tenke på når jeg silikonerer på nytt? Noen triks for at det skal bli bra? Har tenkt å kjøpt biltema silikon. Den som er merket med akvarie på. Spiller det noen rolle hvilken farge det er? Akvariet har brune lister forresten.
Postet 11.03.07 kl 18:11
Postet 11.03.07 kl 18:14
Postet 11.03.07 kl 18:15
Ikke buk white-spirit! Det legge igjen olje å glasset. Mage bruker rødsprit, men jeg er ikke sikker på om det er bra nok....
Aceton fåes kjøpt hos Jernia, eller andre jernvare/malings butikker.... Sikkert andre steder også.
Ikke bruk neglelakkfjerner heller, for noen merker har lagt til lotion, slik at denne også kan hindre at silikonen henger godt.
Aceton fåes kjøpt hos Jernia, eller andre jernvare/malings butikker.... Sikkert andre steder også.
Ikke bruk neglelakkfjerner heller, for noen merker har lagt til lotion, slik at denne også kan hindre at silikonen henger godt.
Postet 11.03.07 kl 18:15
Endret: 11.03.07 kl 18:18
Postet 11.03.07 kl 18:20
Postet 11.03.07 kl 18:22
Postet 11.03.07 kl 18:25
Postet 11.03.07 kl 18:26
De eneste kjemiske rensemidlet som jeg kan anbefale er aceton (selges på noen bensinstasjoner, male\ jernvarer, apotek +++) og isopropanol.
Grunnen til at disse er bedre enn f.eks rødsprit, er 100% fordamping. Det blir altså ingen giftige rester liggende igjen, og glasset er da 100% rent etter fordamping
Hvor mye trenger du? Tja, hvor gøy vil du ha det :p
Aceton er drøy, kjøper selv litersflasker av denne, som jeg har både vel og lenge. Mesteparten fordamper vel, i stedet for å brukes Men du verden hvor kjekt det er å ha i hus, når en plutselig trenger det
For din del, vil en halvliter være mer enn tilstrekkelig
Grunnen til at disse er bedre enn f.eks rødsprit, er 100% fordamping. Det blir altså ingen giftige rester liggende igjen, og glasset er da 100% rent etter fordamping
Hvor mye trenger du? Tja, hvor gøy vil du ha det :p
Aceton er drøy, kjøper selv litersflasker av denne, som jeg har både vel og lenge. Mesteparten fordamper vel, i stedet for å brukes Men du verden hvor kjekt det er å ha i hus, når en plutselig trenger det
For din del, vil en halvliter være mer enn tilstrekkelig
Postet 11.03.07 kl 18:48
Endret: 11.03.07 kl 18:49
Postet 22.04.10 kl 16:07
Postet 22.04.10 kl 16:19
Postet 22.04.10 kl 16:32
Postet 22.04.10 kl 16:34
Postet 22.04.10 kl 16:38
KampfiskIsopropanol skal visstnok være bedre enn aceton, har jeg hørt. Kjøpes på apotek (må gjerne bestilles et par dager i forveien, da få apoteker har det på lager). En liter koster hundre-og-noen kroner.
Kommer ann på hva du skal bruke den til. isoproanol legger igjen en tynn tynn film etter at den har fordampet, så det er ikke alltid den er egnet.
Postet 22.04.10 kl 17:06
Postet 22.04.10 kl 19:46
KampfiskInteressant. Jeg hørte nemlig det samme om aceton, og at det var grunnen til at isopropanol var bedre. Men jeg har vanskelig for å skjønne hvordan noen av delene kan etterlate seg hinne så lenge stoffet er rent. Det skal jo visstnok fordampe.
Vel, når jeg tok organisk kjemi (ikke mitt beste fag, det skal innrømmes) så ble alt glassutstyr vasket i aceton istedet for isopropanol nettopp av den grunn.
Og samboen min fortalte nettopp (når jeg nevnte dette med isopropanol vs. aceton) at når de vasket sambandsutstyret på fikk de alltid streng beskjed om å bruke aceton, ikke isopropanol, nettopp for å unngå en slik film.
Men jeg har ikke noen ordentlige kilder å henvise til, så det blir bare med ordet da. Men når det blir så strengt innprentet i et fag som såpass mange studenter tar så burde det være noe i det, eller så burde noen professorer på NTNU gå over hva de lærer bort...
Postet 23.04.10 kl 01:10
Lurer på om det kan ha noe å gjøre med det blå fargestoffet som de blander i isopropanolen.
Håper i hvert fall det, for jeg har nettopp silikonert fast en bakgrunn etter å ha renset med isopropanol. Spurte om det var mulig å få isopropanol uten fargestoff da jeg bestilte det på apoteket, selv om jeg ikke hadde store håpet om at det lot seg gjøre. Overraskende nok var det det jeg fikk.
Men vi får se til uka når jeg fyller opp karet. Hvis jeg får masse isopor som flyr i taket, skal jeg prøve aceton neste gang.
Håper i hvert fall det, for jeg har nettopp silikonert fast en bakgrunn etter å ha renset med isopropanol. Spurte om det var mulig å få isopropanol uten fargestoff da jeg bestilte det på apoteket, selv om jeg ikke hadde store håpet om at det lot seg gjøre. Overraskende nok var det det jeg fikk.
Men vi får se til uka når jeg fyller opp karet. Hvis jeg får masse isopor som flyr i taket, skal jeg prøve aceton neste gang.
Postet 23.04.10 kl 08:58
DuncBruker silikon kun beregnet til akvarie. Aceton selges i alle Jernia.
Skulle til å skrive det, men du hadde gjort det allerede.
Kjøpte min boks hos jernia i drammen. La alt papir jeg hadde brukt (til å fjerne gammel silikon) i en tom lapskausboks og satt fyr på det ute. Dumme meg som ikke hadde vasket boksen godt nok, for det luktet lapskaus i hele nabolaget. hehe. lot alt brenne ut, før jeg lo det stå ute med vann i over natten.
Postet 23.04.10 kl 09:22
Jeg jobber med glass til daglig. Rødsprit legger igjen en tynn hinne på glasset, og bør ikke brukes til annet enn vask. Ikke egnet til avfetting.
Aceton legger ikke igjen noe, men isopropanol er renere.
Isopropanol legger ikke igjen noen hinne, og vi bruker kun denne før silikonering.
Man skal ha ren/klar isopropanol, uten farge e.l.
Dette fordamper nesten umiddelbart og utgjør ingen fare for fisk e.l. i karet senere.
Aceton legger ikke igjen noe, men isopropanol er renere.
Isopropanol legger ikke igjen noen hinne, og vi bruker kun denne før silikonering.
Man skal ha ren/klar isopropanol, uten farge e.l.
Dette fordamper nesten umiddelbart og utgjør ingen fare for fisk e.l. i karet senere.
Postet 23.04.10 kl 18:07
Endret: 23.04.10 kl 18:10