Sand

Alt som glimrer, er ikke gull. Jeg var i skogen i dag, og gikk til bekken, som jeg hadde sett masse flott sand i. Den lå der å glødet i sola, som den alltid har gjort. Med krystallklart vann, strømmende over. Små ørreten har likt seg der i alle år. Så i dag tenkte jeg, nå skal den sanden opp i akvariet mitt. Så jeg hadde med spade, og utstyr for frakt. Sanden blinket som gull, og jeg spadde i vei. Da jeg spadde den opp, virvlet det ikke noe møkk opp. Og det så rent ut som bare det. Da bilen var fylltopp, så var det bare å dra hjem, og begynne på morroa. Først siktet jeg sanden. Så tok jeg å kokte den, for så å vaske den. men da jeg skulle vaske den, så kom det grums hele tiden. Og det var skikkelig mørke brunt. Samme hvor mye jeg vasket, like mye farget var vannet. jeg vasket og vasket, men driten var der fortsatt. Jeg undersøkte sanden nøye, men kunne ikke finne ut av hva som var årsaken. Til slutt ga jeg f........, og kastet hele driten. Så ser du sand som ser fin ut, så er den kansje ikke så fin, som det ser ut til. Hva som gjorde denne sanden møkkete, forstår jeg ikke. Noe for fisken, tror jeg ikke den var. Neste gang, så tar jeg heller en tur ned på stranda. Den tror jeg er renere.

Ja dette kjenner vi som henter sand i naturen igjen ja.
Det er like mye jord som sand i de fleste bekker og elver. Det er bare noen millimeter med ren sand på overflaten.

Men jeg synes du skal gjøre et nytt forsøk, men på en litt annen måte.
Den sanden du finner i saltvann er det mye mer gørr i, og det av et slag som ikke alltid er så harmløst som jord.(tjære, glasskår, råtnende tang, skjellbiter osv)

Men neste gang du henter sand, så tar du med deg to bøtter, og en sandkassesil. En slik sil som småbarn bruker i sandkassen.

Fyll en bøtte helt full med vann, og sop opp sand\jord med silen. Sikt sanden ned i bøtta med vann(silen må holdes under vann). Kast bort de store steinene, tøm ut vannet i bøtta og fyll med rent vann.

Gjenta noen ganger.

Når bøtta er 1\4 full med sand, skyller du sanden i elva. Fyll opp rent vann, rist frem og tilbake noen ganger, og skift vann. Når vannet begynner å bli klart tømmer du sanden over i den andre bøtta, og gjentar prosessen til du har nok ferdigvasket sand.

Dette er en rask og grei måte å sanke og vaske sanden i en opperasjon. Tar du dekorsteiner i samme elv, så får du et veldig naturlig utseende på akvariet.
Ellers så tar du med sanden på en barneskole, og får barna til å hjelpe:0)
Hadde gitt opp jeg også, hvis jeg ikke hadde fått hjelp av mine flinke fjerde klassinger!(til karet på skolen)
Det ble rent tilslutt, så ikke gi opp.
Men det tok tid!
Ungene skal jo gå på skolen i tre år til, så de har tre år til å si "denne sanden er det jeg som har vasket" det er en pådriver nokk:0)
Rose U
Ja dette kjenner vi som henter sand i naturen igjen ja. Det er like mye jord som sand i de fleste bekker og elver. Det er bare noen millimeter med ren sand på overflaten. Men jeg synes du skal gjøre et nytt forsøk, men på en litt annen måte. Den sanden du finner i saltvann er det mye mer gørr i, og det av et slag som ikke alltid er så harmløst som jord.(tjære, glasskår, råtnende tang, skjellbiter osv) Men neste gang du henter sand, så tar du med deg to bøtter, og en sandkassesil. En slik sil som småbarn bruker i sandkassen. Fyll en bøtte helt full med vann, og sop opp sand\jord med silen. Sikt sanden ned i bøtta med vann(silen må holdes under vann). Kast bort de store steinene, tøm ut vannet i bøtta og fyll med rent vann. Gjenta noen ganger. Når bøtta er 1\4 full med sand, skyller du sanden i elva. Fyll opp rent vann, rist frem og tilbake noen ganger, og skift vann. Når vannet begynner å bli klart tømmer du sanden over i den andre bøtta, og gjentar prosessen til du har nok ferdigvasket sand. Dette er en rask og grei måte å sanke og vaske sanden i en opperasjon. Tar du dekorsteiner i samme elv, så får du et veldig naturlig utseende på akvariet.

Det er bare så rart at møkka ikke ville ta noen ende. Jeg holdt sanden i hånda, og studerte den nøye, men kunne ikke se noe jord. Så hva dette var, skjønner jeg ikke. Den var jo mere møkkete enn sanden i sandkassa. Men jeg skal følge ditt råd neste gang. Takk for svaret.
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap