Skilevegger

Jeg har et akvarie som er 165 lang,42 bred og 40 høy. Er inne på tanken om å sette opp skilevegger slik at jeg får 3 i 1.Er det noen som har forslag om hvordan jeg skal løse det så jeg slipper minst mulig med varmekabler og pumper?
Tenkte å ha forskjellige maller i det.Får jo vekk 3 mindre artskar med maller.Om jeg eventuelt får laget skileveggene litt lavere slik at jeg slipper med en varmekolbe,kommer mallene til å krype over?
Det er flere måter å gjøre dette på. Hver med sine fordeler og ulemper sett opp mot andre.
Temaet er tatt opp en rekke ganger her på AF. Se over gamle tråder, så finner du sikkert flere råd\ meninger enn de jeg her kommer på:

1. Skillevegg av blåsvamp.
Dette gir temmelig god passasje mellom alle kammer av vann. I tillegg vil veggene i seg selv fungere som filtre. Spesielt vakkert, det er det ikke i nærheten av engang.
2. Skillevegger i glass.
Dette er den mest robuste løsningen. Valgene for løsning med glass er flere.
- Tett glass, med separate vannverdier, varme og filterløsning for hvert kammer. Ypperlig dersom det er ulike parametre fiskene foretrekker\ krever. Ypperlig om sykdom oppstår i ett kammer, da slipper hele karet å behandles.
- Glass med ulik høyde. Om du ser for deg karet, er skilleveggen til venstre (f.eks) lavere enn den til høyre. Dette medfører at vannet vil renne over kantene, og dermed gi nivåforskjell i de ulike kamrene. Forhindrer problemer med tetting av vannpassasje, og derfor flom...
Ulemper: Nivåforskjellen er ikke spesielt vakker... Kan sjules med å legge en list langs armaturet, i samme farge som armaturet.
I tillegg vil vannet, spesielt i midterste kammer, bli ganske stillestående utenom overflata. Ett powerhead i dette, og trolig siste kammer, er min anbefaling. Evt en luftepumpe i hvert av de siste kamrene (to-kanals, men en kanal til hver gjør selvsagt samme jobb)
Fisk kan i tillegg fort finne på å ta seg en tur til nabo`n
- Glass, borret med utborrede hull til rister.
Det finnes greie rister i mange va nettbutikkene, mener størrelsen går helt opp til 65mm. Med ett par slike i hver vegg, sikrer du tilstrekkelig med passasje av vann til at filtersystemet vil fungere. Siden rister kan tette seg av plantedeler, døde fisker etc, bør toppen på glassveggene være lavere enn toppen på karet. Ellers risikerer man fort ett meget tomt kammer, og ett eller to som renner over av hjertets lyst...

Men:
Ett kar på 160cm til bunnlevende fisk, fordelt på 3, blir ikke rare bunnflata til hver art. Hvilke arter er det du tenker å ha\har ?
Jeg ville i alle fall ikke delt karet i mer enn to. Hadde uten tvil valgt siste forslag til glassvegg selv.
Takk for svar.
Det er kun maller jeg skal ha i dem. har disse L mallene:046-080-134-144-201-316-260-262 og vanlig ancistrus sp. I dag går de slik:144 allene-046 og 316 sammen (de er små ennå)134 for seg selv, 260 og 262 sammen, 080 allene og 201 og vanlig ancistrus sp. sammen. (har jeg fått med alle,hehe) Hadde håpet på å fa mindre kar,så derfor 3 i 1. Blåfilt kommer ikke på tale. Men det du skriver om skillevegg som sil hørte ok ut.Det var noe slikt jeg hadde tenkt meg.
Skal få meg en 350L i juni/juli,å tenkte å sette de fiskene som er i 277 l i den.Å som sakt dele 277L.
Planen var å ha 046 allene i et 126L kar,har bare 1,men får 3 stk. til i mai. Sette 260,262 og 080 i karet jeg vil dele.For alle disse er det kun par jeg har nå. Av 134 har jeg 7 stk. og 316 5 stk,så de får jeg finne noe annet til.
Vet du hvor jeg får kjøpt dele vegger med små hull i?
Mayemor
Vet du hvor jeg får kjøpt dele vegger med små hull i?

Her må du nok innom en glassmester Finn ut av hvilken dimensjon på silene du vil ha først, slik at h*n kan borre opp glasset for deg.
Selvsagt kan man borre opp slikt selv, men kostnader for godt verktøy + glass, er ofte høyere enn å få det ferdig levert
Man slipper da også å sitte der å erge seg over at man greide å kunse ett eller flere glass. For det er fort gjort, når hullsaga skal ut
Hehe
Å borre i glass selv tror jeg ikke at jeg vil prøve på engang.
Mener du at en glassmester kan gjøre det så skal jeg ta kontakt med en. Hvor mange mm på glasset tror du jeg må ha?Sjønt når jeg tenker meg om så er det nok en bestemt mm glassmesteren må ha for å kune borre "siler" i glassene.
Skal se hva jeg får gjort når jeg har fått 350L i hus. Tusen takk for svarene. Flott å vite at det går ant å få det slikt som jeg hadde tenkt meg.
Har også vert inne på tanken på de andre forklaringene du kommer med. Så får ha de mnd. som er igjen til å tenke over hvilken løsning jeg velger.Men tror nok det blir glass med utborret hull til rist. Ha en fin påske.
lag en skillevegg i myggnetting.
sett noen pinner/stenger i en firkant og ta myggnetting over
Hehe!
Den veien har jeg ikke tenkt. Har en tid å tenke på, så skal overveie dette og.
Du kan få boret hull i skilleveggen hos glassmester, slik at en rist passer inn. Denne for eksempel, med diameter på 4 cm. Koster bare 15 kr hos Webzoo
Finnes i 3 størrelser; 4 cm, 5 cm, og 6.5 cm.

[External Image]
Hmmm,
den så jo ikke dum ut, men....om jeg får mallene i lek,vil kansje yngelen gå mellom sprinklene.
Mayemor
den så jo ikke dum ut, men....om jeg får mallene i lek,vil kansje yngelen gå mellom sprinklene.

Da skjærer du ut en rund bit med grov blåsvamp, og plugger inn i risten. Da slipper vannet gjennom, men ikke yngelen
Bruk så grov svamp som mulig, så vannet lettere får passere.
Takk
for forslagret,skal vurdere alle jeg får før jeg tømer karet med de fiskene som er der nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap