Røtter som ikke synker.

Hællæ.

Jeg har funnet et par røtter i et nærliggende innsjø og tatt dem med meg hjem.
De har ligget ute i solen i en dag før jeg puttet de i en stor kjele og kokte for å drepe bakterier og småkryp som jeg ikke fikke plukket ut.
Men så ville ikke røttene mine synke i vannet!
Noen som vet hvordan jeg kan bearbeide dem for å få dem til å synke ?
De er virkelig fine og sånne røtter får jeg ikke tak i dyrebutikken...
Det kan ta sin tid. Aldri hatt behov for å koke røtter, men jeg lar dem ligge i ei bøtte noen dager og skifter vann på dem fordi de farger av. Hvis de er små nok hjelper dette på synkinga og. Men en stor rot jeg har la jeg bare en stein på for å få den til å ligge i karet :P
Røttene fra zoo-sjappa.
Hvordan forbehandler de røttene fra butikken?
De har ingen problem med å synke selv når de er tørre.
Noen røtter danner luftlommer på innsiden (kjøpe-røtter også). Hvis du ikke klarer å fjerne lufta med de metodene som allerede er nevnt, så kan du drille noen hull i de delene som har mest oppdrift.
Drill gjerne slik at det blir lite synlig
Har mange røtter fra butikker som ikke har sunket jeg. Med en stor stein oppå løser det Aggi snakker om seg ofte av seg selv. Men det kan nok variere. Den ene store jeg har hviler såpass på bunnen at jeg kan begrave den i sanden litt så sitter den bra, men samtidig kjenner man at det er litt flyt i den likevel, dvs. vekta hviler ikke fullt i bunn.
Lå røttene under vann når du fant de? Og ikke sykner nå? Ops, da har du ett lite problem.

På ett eller annet vis har da røttene fått gasslommer inne i seg, som holder de oppe. Dette er ett fenomen jeg har tilgode å høre om.

Forsøkt å legg de i bløtt i en bajle eller lignende, gjerne tynget ned med en stein. Det kan hende at de da trekker tilstrekkelig med vann til å legge seg i det skikt i karet vi gjerne vil ha røtter
Trøtt i dag, Frank?
Trodde det var jeg som pleier å skumlese trådene sånn at jeg ikke får ordentlig med meg alt folk skriver... ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap