Er denne bobletelleren til DIY Co2?

Jeg har et sett med Co2 av en type som er samme prinsippet som DIY (se øverste bilde). Settet mitt er imidlertid kjøpt, er av merket Dennerle, og består av plastflaske, pakker med pulver som skal blandes med vann ("gjærsats"?), Co2-plastslange og en liten pumpe.

Jeg brukte dette i fjor en gang, men ga opp hele greia uten helt å ha fått til noe særlig. En ting som slo meg som fryktelig irriterende, var den lille pumpen som skal monteres ved utgangen til Co2-slangen (man ser pumpen avbildet utenpå esken).
Det er såpass stort "trøkk" i den pumpen at den blåser jo plantene langflate! Den kan ikke stå plassert slik at den treffer noen planter, for da blir de enten stående å blafre eller helt bøyd. Og jeg ønsker jo ikke ha den pumpen stående helt fremme i akvariet (der det som oftest ikke er særlig beplantet), for da synes den jo altfor godt. Dessuten, kom en fisk forbi, ble de jo plutselig bare blåst avgårde...

Pumpen er altså veldig irriterende, og jeg lurte på om jeg kan droppe bruken av den? Hva kan jeg ellers bruke, om jeg trenger å bruke noe? Er det "reaktor" det heter, det man bruker for å øke Co2-boblenes tid i vannet før de stiger opp til overflaten og oppløses?

Jeg har også en bobleteller liggende (se nederste bilde). Den kjøpte jeg fordi jeg trodde man trengte det til Co2-gass på gassflaske (har et slikt sett også). Men det gjør man visst ikke, har jeg forstått. Kan jeg bruke den til det første settet jeg nevner, der det er sånn type "gjærsats"?

Bobletelleren er kun for å se/kontrollere antall bobler med Co2, ikke sant, den har ingen annen funksjon?

Co2-sett av typen DYI
[External Image]

Bobletelleren
[External Image]
Inaktiv bruker
Bobleteller er for å telle mengden gasser som kommer i akvariet, pluss at om du skulle være så uheldig at litt sats kommer i slangen havner det i vannet i bobletelleren, og ikke i akvariet!

Det at du må bruke akkurat den pumpen tviler jeg på. Du kan diffusor eller rett og slett kjøre co2en rett i pumpen du har i akvariet (på utblåsningen)
Er en "diffusor" det jeg feilaktig kalte reaktor i innlegget ovenfor?
Altså en sånn spiral-dings inni et plastrør?
Sånn som denne på bildet:

[External Image]
Inaktiv bruker
Nå er ikke jeg ekspert, men det er ca samme tingen ja. Det som er med disse diffusorene er at de deler gassen inn i veldig små bobler, som gjør at de ikke flyter så fort til overflaten, og dermed er lenge i vannet, som igjen gjør at man får mer utnyttelse av gassen
Mange bruker en slik, enkel og grei sak:
Glassdiffusor

Diffusor eller reaktor er to navn på samme prinsipp, nemlig løse opp CO2 i vannet.

Når det gjelder pumpen så er dette avhengig om reaktoren/diffusoren krever det. Hvis det er en passiv sak så kan du sette en brusesten i enden av slangen for å knuse CO2-bobblen slik at den benytter lengre tid mot vannspeilet.

Hvis du benytter et utvendig Eheim filter eller lignende kan du feste brusesteinen inne i den nederste koppen av innsuget til filteret. Lag et lite hull i den delbare koppen og tre CO2 slangen inn i dette og deretter i brusestenen.

Ville ikke benyttet denne metodikken på noe mindre enn Eheim 2026. Jeg erfarte at et Eheim 2224 stanset opp da impelleren gikk tørr på grunn av CO2en. Det ene 2026 filteret mitt har gått i to år med CO2 i innsuget så dette burde fungere helt greit. Benytt bobbleteller slik at du er sikker på at CO2-utviklingen ikke blir for voldsom.
En hjemmelaget reaktor type slamsuger med en liten pumpe på toppen eller et annet rør som pumpa dytter vannet nedover i slår de fleste kjøpereaktorer unntatt de store utvendige som bruker samme prinsippet. Istedet for at boblene stiger gjennom en lang spiral, så står boblene stille mens vannet raser forbi. Virker mye bedre. En vanlig litt stor slamsuger vil klare en 720l.
Jeg tenkte å prøve dette settet i et litt mindre akvarium først, så det blir nok ikke noe stort utvendig filter å mate Co2'en gjennom.

Jeg vet ikke helt hvilket akvarium jeg skal teste det i, men kanskje den nye 112-literen jeg har i stua. Det er tomt foreløbig, og det er altså "blanke ark" å starte med
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap