- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Ønsker å bygge elveakvarium, noen råd?
Ønsker å bygge elveakvarium, noen råd?
Akvarie mål:
Finnes det noen ideelle mål for elveakvarium? Ønsker å lage ett laaangt akvarium, men hva blir for langt?
Vil gjerne ha det stort nok til at det oppstår ett relativt stabilt lite økosystem.
Belysning:
Tanken min er å bruke spotter, kansje en 12v halogen rekke.
Gjorde noe lignende med ett 80L akvarim for endel år siden. Dette ble veldig flott, da det oppstår skygger, reflekser og brytninger i lystrålene fra vannflaten. Bakdelen med dette var hysterisk algevekst.
Finnes det noen type spotter/pærer eller filter som løser algeproblemet?
Innredning:
I selve akvariet vil jeg ha fin sandbunn kansje litt blandet med grovere, og litt steiner og røtter.
Ønsker at temaet skal være "ganske rett etter en liten foss", der det er mest sand og stein, kansje noen røtter som ikke har blitt tatt av strømmen, og noen enkle planter som holder seg fast.
Pumper og filter:
Det skal være synlig strøm i vannet, men vil gjerne ha det til å se ut som om det er mye mer strøm en det egentlig er.
Ser noen har bygget pumpe og filter inn i akvariet: Er det noen klare fordeler med utvendig fremfor innvendig? Hva er mest fleksibelt?
Fisk:
Har ikke bestemt meg for noe bestemt tema når det gjelder fisk, men amasonas er nok litt i rett "gate".
Foretrekker mange små fisk fremfor noen få store.
Materialer og bygge metode:
Er egentlig mest ineresert i å lage allt i glass og plexiglass, med limte hjørner. Men bør jeg vurdere andre byggemetoder fremfor dette? Ser noen har bygget i kryssfiner og andre har flittig bruk av aluminiums profiler.
Tror jeg skal lage bakgrunn i isopor eller noe lignende.
Økonomi og tidskjema:
Det er selve byggingen som er kosen for meg, så det haster ikke å få det fort ferdig.
Liker å gjøre ting så bra og billig om mulig, og venter heller til jeg får råd til det rette, fremfor å gå på kompromiss med gode tanker og løsninger.
Kommer i første runde til å lage noen 3D-modeller for å visualisere tanker og ideer.
Høres dette ut som en god plan?
Finnes det noen ideelle mål for elveakvarium? Ønsker å lage ett laaangt akvarium, men hva blir for langt?
Vil gjerne ha det stort nok til at det oppstår ett relativt stabilt lite økosystem.
Belysning:
Tanken min er å bruke spotter, kansje en 12v halogen rekke.
Gjorde noe lignende med ett 80L akvarim for endel år siden. Dette ble veldig flott, da det oppstår skygger, reflekser og brytninger i lystrålene fra vannflaten. Bakdelen med dette var hysterisk algevekst.
Finnes det noen type spotter/pærer eller filter som løser algeproblemet?
Innredning:
I selve akvariet vil jeg ha fin sandbunn kansje litt blandet med grovere, og litt steiner og røtter.
Ønsker at temaet skal være "ganske rett etter en liten foss", der det er mest sand og stein, kansje noen røtter som ikke har blitt tatt av strømmen, og noen enkle planter som holder seg fast.
Pumper og filter:
Det skal være synlig strøm i vannet, men vil gjerne ha det til å se ut som om det er mye mer strøm en det egentlig er.
Ser noen har bygget pumpe og filter inn i akvariet: Er det noen klare fordeler med utvendig fremfor innvendig? Hva er mest fleksibelt?
Fisk:
Har ikke bestemt meg for noe bestemt tema når det gjelder fisk, men amasonas er nok litt i rett "gate".
Foretrekker mange små fisk fremfor noen få store.
Materialer og bygge metode:
Er egentlig mest ineresert i å lage allt i glass og plexiglass, med limte hjørner. Men bør jeg vurdere andre byggemetoder fremfor dette? Ser noen har bygget i kryssfiner og andre har flittig bruk av aluminiums profiler.
Tror jeg skal lage bakgrunn i isopor eller noe lignende.
Økonomi og tidskjema:
Det er selve byggingen som er kosen for meg, så det haster ikke å få det fort ferdig.
Liker å gjøre ting så bra og billig om mulig, og venter heller til jeg får råd til det rette, fremfor å gå på kompromiss med gode tanker og løsninger.
Kommer i første runde til å lage noen 3D-modeller for å visualisere tanker og ideer.
Høres dette ut som en god plan?
Postet 25.04.07 kl 19:46
Tja, hvor lang plass har du :p?Rabalder[B]Akvarie mål:[/B] Finnes det noen ideelle mål for elveakvarium? Ønsker å lage ett laaangt akvarium, men hva blir for langt? Vil gjerne ha det stort nok til at det oppstår ett relativt stabilt lite økosystem.
Akvarieudstyr.dk leverer kar etter spesialmål. F.eks ett kar på 40x40x200 (320L) kommer på ca 2000.- inkl oppgitt frakt (denne er jeg litt skeptisk til) og mva. Fortolling på 120.- kommer i tillegg.
Ett kar på 300x50x50 kommer på ca 5500.- + frakt (samme frakt oppgis, meeeget skeptisk :p)
Metallhalogen (HQI) er vel et alternativ. Dette koster riktignok en del, men om en ønsker slik effekt, er det sikkert verdt kronasjen.Rabalder[B]Belysning:[/B] Tanken min er å bruke spotter, kansje en 12v halogen rekke. Gjorde noe lignende med ett 80L akvarim for endel år siden. Dette ble veldig flott, da det oppstår skygger, reflekser og brytninger i lystrålene fra vannflaten. Bakdelen med dette var hysterisk algevekst. Finnes det noen type spotter/pærer eller filter som løser algeproblemet?
Ser innomellom at det selges slik brukt, følg med i bruktmarkedet.
HQI leveres i ett beskjedent utvalg av fargetemperatur, men i en del ulike styrker på pærene.
Rabalder[B]Innredning:[/B] I selve akvariet vil jeg ha fin sandbunn kansje litt blandet med grovere, og litt steiner og røtter. Ønsker at temaet skal være "ganske rett etter en liten foss", der det er mest sand og stein, kansje noen røtter som ikke har blitt tatt av strømmen, og noen enkle planter som holder seg fast.
Husk at sand lett flytter på seg. Blander man sand og grus, vil etterhvert sanden ligge på bunn, med grusen over. Om du skal ha dette som ett "fossestryk", bør du sette opp en del stein, som danner naturlige bakevjer med rolig vann. Sanden bør plasseres her.
Rabalder[B]Pumper og filter:[/B] Det skal være synlig strøm i vannet, men vil gjerne ha det til å se ut som om det er mye mer strøm en det egentlig er. Ser noen har bygget pumpe og filter inn i akvariet: Er det noen klare fordeler med utvendig fremfor innvendig? Hva er mest fleksibelt?
Å ha mer vannbevegelse enn det er er ikke lett å oppnå, om mulig i det hele tatt. Motsatt er greiere De fleste som velger elvebiotoper, går også for vannbevegelse så det holder.
Når det gjelder filtreringen; jeg ville satset hardt på utvendig, og hatt noen innvendige powerheads til å dytte ekstra med vann.
Hva og hvilke, kommer jo ann på total størrelse på stasen.
Å bygge selv lønner seg ikke. Ikke med mindre du har gode kontakter, som holder deg med uvanlig billige råvarer. Det er derfor jeg har tipset om akvarieudstyrs spesialleveringerRabalder[B]Materialer og bygge metode:[/B] Er egentlig mest ineresert i å lage allt i glass og plexiglass, med limte hjørner. Men bør jeg vurdere andre byggemetoder fremfor dette? Ser noen har bygget i kryssfiner og andre har flittig bruk av aluminiums profiler. Tror jeg skal lage bakgrunn i isopor eller noe lignende.
Postet 26.04.07 kl 20:06
Takk for svaret!
...men det kan bli lenge til jeg får realisert disse drømmene denne gangen. :P
Har nå en tidligere arbeidsgiver som lager hekkan. Og det vil si ingen lønn før jeg har vert gjennom en lang prosess med forliksrådet og lign.. Grrr.
Om jeg er skikkelig uheldig så blir det ikke noen ordentlig sommerferie heller.
...men det kan bli lenge til jeg får realisert disse drømmene denne gangen. :P
Har nå en tidligere arbeidsgiver som lager hekkan. Og det vil si ingen lønn før jeg har vert gjennom en lang prosess med forliksrådet og lign.. Grrr.
Om jeg er skikkelig uheldig så blir det ikke noen ordentlig sommerferie heller.
Postet 12.05.07 kl 23:09
Postet 13.05.07 kl 00:24