Har hentet røtter fra naturen, kan jeg bruke de?

Hei

Da har jeg kommet hjem fra hytten med en halv søppelsekk med røtter : D

Disse har ligget i en fjære helt ved kanten, de var helt grå'e / hvite når jeg fant de.
Ikke råttene, og harde er de.
De er også uten bark.
Tipper de har ligget der i ca 15-20 år, vet ikke hvordan tre de kommer i fra dessverre.
Jeg var fant de på lørdag da fikk de ligge ute å sole seg, på kvelden fikk de seg en dusj med regn.
På søndag fant jeg en liten elv hvor de fikk ligge å skylle seg i en dag.
Nå er de kommet hjem og skal spyles med hageslangen.

Disse kommer jo til å flyte som en fjær, så har tenk å begrave de med stein eller noe.

Men så spørsmålet : Kan jeg ha disse i akvariumet?

Mvh Cassandra

Ps: Legger til noen bilder: )

hei

vist de har ligget så lenge i vann burde de vell synke greit ned i karret ditt..

men du må jo vaske dem godt

men når jeg spurte i dyrebutikken måtte de ligge i vann i 4-5uker sa de:S
De har ikke ligget i vann, kanskje når det var storflo.
Siden de lå helt i vannkanten er de helt tørre.

Det var sikkert for å få bort det meste av brunvannet
Men tipper du ikke trenger å ha de så lenge i vann..

Mvh Cassandra
hehe nei eg hadde ingen plass som var stor nokk til at de kunne ligge i vann i 4-5uker for bade karret bryker man jo ofte:P
Jeg har to røtter som jeg fant i myra som jeg bruker. Jeg smurte dem inn med salt, kokte dem og skylte de godt til slutt. De var såpass tunge at jeg trodde de skulle synke, men dengang ei. Det har kommet ut små bobler stund nå, så jeg håper den vil bli metta til slutt. Tror man skal være mer forsiktig med røtter fra bartrær utifra innholdet i dem, uten at jeg er noen ekspert på området. Men dog det har gått fint hos meg hittil...
Glemte å si at jeg har tynget dem med stein...
Du kan også binde rota med fiskesene til ei glassplate i bunnen av akvariet for så å legge grus oppå...
Takker for svar Gyrd : )

Skal senke ned mine med stein.

Hvordan tror du passer best i karet mitt?

De ligger nå å dupper i badekaret til i morgen.
Tror du at jeg kan ha de ned i karet i morgen ?

Mvh Cassandra
HEIHEIHEIHEI- sakte i bakkene her nå folkens!

HAr du hentet røttene i sjøkanten? Da hadde jeg vært VELDIG skeptisk til å putte disse i karet i det hele tatt!

Det er noe helt annet med røtter funnet i ferskvann!

Føyer meg til Karl Inge her, landkrabbe som jeg er tenkte jeg ikke på muligheten for å finne røtter ved sjøen...
Ja, jeg tenkte også på saltinnhold i de røttene. Det er nok ikke lett å bli kvitt. Finn heller røtter nede i ei myr el. Men, røtter i karet er fint da!
Disse har ikke hatt mye vann på seg.
De lå helt opp i kanten hvor vannet er kanskje en gang i året : S

Er det ikke muligheter til å få bort saltet ?

Mvh Cassandra
Karl Inge S
HEIHEIHEIHEI- sakte i bakkene her nå folkens! HAr du hentet røttene i sjøkanten? Da hadde jeg vært VELDIG skeptisk til å putte disse i karet i det hele tatt! Det er noe helt annet med røtter funnet i ferskvann!

Hvorfor? Hva er galt med ting fra sjøen?

Det lille av som måtte være av saltbelegg skylles lett vekk med ferskvann.
Hei

Det var det jeg også tenkte, men etter litt tenking kom jeg på at vannet kommer jo inn i røtterne.
Da vil jo saltet også befinne seg i røtterne.

Men kan jeg ikke bare la de ligge i bløt et stund, å skifte vann.
Så vil jo saltet være borte, eller?

Mvh Cassandra
Så... Hva syns dere?
Skal jeg bruke de?

Saltet vil jo være borte hvis jeg skifter vann når jeg har de i bløt (?)

Var så mange forskjellige svar så jeg ble litt forvirra her: S

Mvh Cassandra
Du kan kontrollere selv om det fremdeles frigjøres salt fra røttene. Ha de i en stor stor stamp og fyll opp med ferskvann. Bruk et salinimeter og mål saltnivået med en gang (kun for kontroll). Så etter en uke så tar du å måler igjen om det er økt noe Temperaturen må være den samme når du måler.

Det er hvertfall den beste teorien jeg kan komme med for å finne ut av det der for å være sikker. Men om det er nødvendig vet jeg ikke,og om det er 100% sikkert svar kan jeg heller ikke garantere. Det er bare en teori :\

Takker for svar i værtfall : D
Ja, har faktisk tenkt på det jeg også menne.. Dyrebutikkene her har ikke slik man måler saltin innholdet med: /
Så gidder jeg ikke å begynne og bestille..

De har nå ligget i bløt i 4 dager, med vannskifte å greier.
Jeg stakk tungen bort på røtterne for å se om jeg kjennte noe tegn til salt :P Men nei, ingen saltsmak derimot, det smaket tre :P
Hva gjør man ikke for fiskene? ;D

Så hvis det ikke er salt i dem, kan jeg bruke de da: D?

Mvh Cassandra
Ville tro det,men om forurensning i sjøen kan ha trukket inn i dem aner jeg ikke :P

Det er nesten opp til deg selv om du vil forsøke eller ikke. Du kan jo holde et godt øye med dem for sikkerhets skyld og ta den ut om du ser noe muffens.
Ja, får vell det
Har tenkt å sette de inn i karet på Lørdag, så får jeg legge inn bilder så dere får se

Mvh Cassandra

PS: Takker for all hjelp

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap