Bygge eget kar.

Inaktiv bruker
Jeg har fått to store algespisere, disse må ha et kar for seg selv, ergo jeg må lage et kar hvis jeg ikke får kjøpt et billig.

Jeg tenkte som så, 150x50x50mm.
Så var det hva og hvordan skal man lage dette, har en onkel som har lagd mange akvarier i sin tid, så han hjelper meg med det.

forslag:

1. Sponplater og glassfront.
2. Aluminium og glassfront/plexiglassfront.
3. Glass.

Vel, glass er dyrt og ikke så lett å få tak i her oppe.
Plexiglass kan være dyrt men ikke så tungt som glass.

Men det som var mitt poeng, jeg trenger forslag til overflatebehandling på sponplater og eller aluminium. Har lest litt om div epoxy, men dette er tungvindt. Er det noen typer lakk(?!) eller noe annet som er lettere å påføre og ikke gir fra seg farlige stoffer?
Aluminiumen er grei, den sveises sammen, men det er også det med å få plexi og vanlig glass til å feste seg, leste noe om at plexiglass og silikon ikke holder så lenge (?).

Er det noen som har forslag eller erfaring med noe av dette?
Anbefaler deg å bestille ferdig helglassakvarium. Det er mye billigere enn å bygge og er dessuten både sikrere og penere.
Jeg støtter helt og holdent Håvards mening her. Du får helglasskar fra en billig penge hos mange butikker.
Kan nevne at f.eks akvarieudstyr i danmark har helglasskar med dine mål for under 1500.- + frakt, mva og toll.
Webzoo har 375liters kar, i helglass til under 3000.- + frakt.

Tviler på at det lønner seg å bygge da, selv om frakt ikke er billigst for oss her nord.

Men om du velger å bygge, velg finer, ikke spon. Spon tåler tvilsomt påkjenningen. Velg også vanlig glass, plexi ripes lett, og er ikke så holdbart. I tillegg er det som du selv er inne på, ikke det materialet som er lettest å feste.
Frontglasset bør være i 10mm tykkelse, eller mer. Platetykkelsen, bør være solid og litt til. Selv ville jeg nok lest det jeg kom over av DIY-prosjekter før jeg heiv meg til.

Aluminium er selvsagt ett alternativ, men siden denne er giftig for fisk, må den forsegles grundig, selv om den i utgangspunktet er vanntett.
Husk at sveisefuger er det svake punktet, og det å sveise så mye alu, tar tid og penger i stor stil. Husk at du med disse målene får 6 meter sveisefuge, om ikke platene formpresses... Det er mye jobb, tro meg!
Fronten sveises i den også, og kappes til for glasset. Silicon henger til en vis grad på aluminiumet, men alu er ikke det som funker best for heft.

Glasset i seg selv er så jæ... dyrt, at du kan bestille flere helglasskar for det du må ut med for bare glasset for å bygge selv... For å si det slik; ryker 375litern, bestiller jeg ny, kontra å bytte front\ bun\ bakglass.... Såpass priser er det på glass

Forsegling: Det eneste som virkelig duger, er epoxy. Epoxy finnes i malings\ lakkform, og er da ikke vanskeligere å bruke enn vanlig jotaplast.
Eneste som er litt mer plundrete enn vanlig maling, er at penselen er historie når du er ferdig, og du har en gitt tid på deg før epoxyen har endret karakter fra flytende til gel-form.
Selv bruker jeg Rescon Mapecoat DV, som er beregnet for drikkevannstanker. Giftfri når herdet, og lukter ikke slik mye annen epoxy gjør. Kan derfor benyttes innendørs.
Kan nevne at arbeidstiden på ferdig blandet epoxy av denne typen er:
30`C 15min, 20`C 40min, 10`C 60min. Du rekker derfor å påføre denne i vanlig stuetemp uten å måtte blande ny runde.

For å si det slik; jeg er temmelig sikker på at det ikke er i nærjheten av å lønne seg å lage selv. I tillegg er det mye jobb, og risikoen for å mislykkes er alltid til stede.

En siste ting; karet er på 375L. Du skriver innledningsvis at du skal ha ett par svære maller oppi... Svære maller (gibbi, pleco++++) trenger vesentlig større plass enn dette. Vurder derfor plassen før du bygger\ shopper
Inaktiv bruker
Hmm
Ja, nå har jeg funnet glass, men det blir ikke 300+ liter, så får jeg onkel å sveise resterende kar.

man kan jo selvfølgelig få det opp i 405 liter, 90x90x50cm allt ettersom hvordan man lager ramme, for jeg trenger ikke mer enn èn side med glass, uansett så blir fru pleco å flytte til storkaret i alta om ikke så lenge, skal bare få henne frisk først. gibbien er ikke mer enn ca +- 15 cm, så den kan jeg ha en stund til.. men jeg må ha flere kar

i dag har jeg fått en hel hau med herdet glass, så jeg kan lage mange små yngel kar og front på evt større kar. største glassplatene er på 90x40cm.
Herdet glass er ikke det optimale. Det tåler mer enn vanlig glass, men det skal ikke rare punktbelastningen til før dette pulveriseres. Pulverisert glass + vann = ett sant he...

Les mer om dette i denne tråden.

Du får ha lykke til med byggeprosjektet
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap