Akvarium med sprekk i glasset

Fikk et nytt akvarium av en venn i dag. Fylte det med vann på badet og det gikk helt greit. Men da jeg plasserte det i stua oppdaget jeg en liten sprekk nederst på lagsiden.

Dersom jeg lar det stå med vann en uke og det ikke sprekker, kan jeg da anse det som trygt?
Er det eventuellt noen som har noen idéer til hvordan jeg kan støtte opp om glasset og forhindre at jeg får død fisk over hele stuegulvet?

Er fattig student så å kjøpe et nytt et er ikke et alternativ, da blir jeg heller nødt til å klare meg med det ene jeg har fra før.
Ville ikke fylt vann i dette karet, om det så sto om liv. For de kan da bli temmelig kort...
Skaden ser omfattende ut, og her er det alltid fare for at ting går til he...
Kan hende at bildet lyger noe, men har glasset mer enn denne skaden nederst?? Ser slik ut

Du står nå ovenfor ett enkelt valg; Kaste karet, eller reparere dette. Reparering innebærer bytting av glasset, evt midlertidig reparering med å lime ett tilpasset glass over det skadde, inni karet.

Jeg vet ikke hvor stort karet er, men er det ett mindre kar, og du får tak i billig glass, kan det lønne seg å reparere, i noen få tilfeller
Takk! Bildet lyver, det er bare ledningen til armaturet og speilbildet av den. :/ Akvariet er bare på 40 liter så jeg tror jeg skal forsøke meg på reprasjon. Det blir i første omgang en midlertig variant. Sikker innom en glassmester på fredag og spør pent etter rester.

Kjenner du til noen nettsider e.l. som tar for seg dette?

Urk, håper jeg finner en sommerjobb snart, nytt armatur og pumpe trenger den boksen også.
jeg hadde et plast kar som jeg hadde når jeg var liten med vann i, dette var det sprekker i og disse teipet jeg over med sterk tape og dette var nok, men dette var jo et plastkar ikke glass.
Dette ordner du sjøl uten problemer :o)
Fiks det sjøl tenker jeg. Gjør f.eks som dette:

1. Fjerne det gamle glasset.
Legg noen gamle aviser el. inni karet og, kanskje viktigst, noen under karet for å motvirke støt.

Knakk forsiktig med en hammer el. på det til det går i stykker og du kan fjerne alle biter med behanskede hender og en kniv for å skjære løs fra silikonen.

Fjern all gammel silikon fra hjørnene. Bruk gjerne en "kniv" med bladet på tvers foran i tillegg til en vanlig hobbykniv. Nå har du fått et pent og tomt hull til å sette nytt glass i.

2. Sett i nytt glass.
Jeg vet jo at du er smart, så du har målt tykkelsen (4mm tenker jeg) på det gamle glasset og bestilt glass i riktige dimensjoner 3-4 mm kortere enn helt ut til kantene inni karet.

Bruk helst aceton (eller rødsprit) til å vaske kantene på det nye glasset og lim en stripe med tape ca 7mm fra og langs hele ytterkanten og bare på den siden som skal bli innsiden. Tapen hjelper deg bare til å få en pen silikonavslutning mot glasset senere. Vask også innsiden av rammen.

Akvariesilikon er visst sterkere enn mye annen silikon, så bruk det nå. Skjær tuppen til du har skrå åpning på en cm ca. og legg så jevn stripe du kan rundt hele rammen inni. Legg så glasset pent på plass i silikonen og klem jevnt og rundt hele til du ser at det er god kontakt hele veien. Hvis det tyter litt så bare la det være. Det er lettere å fjerne det når det er stivnet. La det hele ligge til silikonet har stivnet - ca et døgn.

Nå skal du lage silikonhjørnet på innsiden i karet. Du ser hvordan det ser ut i de andre hjørnene. Så skal jeg fortelle deg noe smart: Skaff deg en plastrørsstump f. eks fra en trykkluftsslange. 15mm tjukk er passe og kanskje 10 cm lang. Denne skjærer du skrått i ca 45 grader på den ene enden og så rent snitt som mulig (gir pent resultat). Ha også en tørkerull for hånden.

Legg ei tjukk stripe silikon i et av hjørnene. Den skal fylle alle hulrom og nå helt ut på tapen. Så tar du rørstumpen og "skjærer" den gufne massa oppover til det er på tide å tørke av dette verktøyet. Løft røret forsiktig av og med tørkerullen i den andre hånda kan du bare stryke møkka av på den. Så fortsetter du å "skjære" til du har kommet til enden. Hvis tørkerullen blir for full, så bare ruller du papir over møkka og alt går pyntelig for seg.

Der hjørnene møtes må du bare improvisere. Når du har lagt silikon overalt der det skal være, så dypper du en finger i oppvaskmiddel og glatter til du er fornøyd. NÅ drar du av tapen - ikke vent til det er stivt.

Enda et døgn har passert og du må sikkert rydde litt med kniven i overflødig silikon. MEN VIKTIGST AV ALT --- FJERN SÅPA du brukte til å glatte med. Iherdig gnikking og masse vann.

Lykke til.
Tusen takk for svar! Nå har jeg bestillt akvariesilikon, dette blir gøy. Kom som vanlig på mange andre ting jeg trengte i samme slengen. Enda bra jeg studerer biologi så jeg ihvertfall kan late som om dette er studierelevant.
Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å bruke tid på å komme i gang, men da får jeg tid til å lese "Ecology of the Planted Aquarium: A Practical Manual and Scientific Treatise for the Home Aquarist" før jeg setter det opp.
Stilig lesing - da kan jeg spørre deg om mye rart etterhvert hehe :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap