- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- kan man bruke alle slags røtter?
kan man bruke alle slags røtter?
Postet 21.05.07 kl 13:02
Postet 21.05.07 kl 19:51
Postet 21.05.07 kl 20:54
Jeg ville ikke plassert noen slike røtter eller grener i akvariet mitt, om jeg ikke visste hva slags treslag det var eller hvor uttørkede de var. Jo ferskere tre, jo mer mugg eller sopp vil de gi, og i tillegg er det slik at en del treslag råtner mye, mye fortere enn andre. Du vet derfor ikke noe som helst hvordan disse du har funnet vil påvirke vannet i akvariet ditt.
Eik og teak er to treslag som egner seg godt til bruk i akvarier fordi dette er veldig hardt treverk som langsomt brytes ned.
Har lest at enkelte bruker tørre grener fra einer i større akvarier. Men de eksemplene jeg har sett, har gjerne vært mange hundre liter eller opptil flere tusen liters kar. Da har ikke treverket så mye å si heller, siden vannmengden er så stor. Jo mindre akvariet er, jo mer vil evt forråtnelse gå ut over vannet.
Eik og teak er to treslag som egner seg godt til bruk i akvarier fordi dette er veldig hardt treverk som langsomt brytes ned.
Har lest at enkelte bruker tørre grener fra einer i større akvarier. Men de eksemplene jeg har sett, har gjerne vært mange hundre liter eller opptil flere tusen liters kar. Da har ikke treverket så mye å si heller, siden vannmengden er så stor. Jo mindre akvariet er, jo mer vil evt forråtnelse gå ut over vannet.
Postet 21.05.07 kl 20:57
Endret: 21.05.07 kl 20:58
Postet 21.05.07 kl 21:01
Postet 07.06.07 kl 22:45
Postet 07.06.07 kl 23:42
SoVeJeg har en kjempeflott rot som jeg fant i et vann på Haukeli for snart 14 år siden. Siden har den stått i hagen (til pynt og misunnelse for alle som dekorerer sånne røtter). Kan den brukes i et akvarium?
Jeg har en rot jeg og som jeg tok ut af bekkenen foran huset mitt men jeg har 95% eik i skogen rundt meg. hun er skikkelig tøtt og har stått ute på terrasen hos meg nå i 1 måned til og få dyrene til og dø......
Men den er kjempestor så jeg venter med og ta den i bruk til jeg får et større akvarium
Postet 08.06.07 kl 21:41