kan man bruke alle slags røtter?

hei!

jeg har et par røtter somm jeg fant i skauen, og lurte på om jeg kunne bruke disse viss jeg skyller dem godt, eller er det vise tre-typer som er giftige for fiskene?

Ingen treslag er giftige, ut over at de kan bidra til å produsere store mengder no2 og no3.

Jeg aner ikke hvilken tilstand, eller hvilket treslag det er på dine røtter, og kan da ikke si om de duger eller ikke.
Ta ett søk her på AF, det er ett helt rotsystem her av tråder om røtter :p
hehe... ja, jeg har sjekka en del, og skal lese meg til enda mer, og lete i kriker og kroker takker for varet
Jeg ville ikke plassert noen slike røtter eller grener i akvariet mitt, om jeg ikke visste hva slags treslag det var eller hvor uttørkede de var. Jo ferskere tre, jo mer mugg eller sopp vil de gi, og i tillegg er det slik at en del treslag råtner mye, mye fortere enn andre. Du vet derfor ikke noe som helst hvordan disse du har funnet vil påvirke vannet i akvariet ditt.

Eik og teak er to treslag som egner seg godt til bruk i akvarier fordi dette er veldig hardt treverk som langsomt brytes ned.

Har lest at enkelte bruker tørre grener fra einer i større akvarier. Men de eksemplene jeg har sett, har gjerne vært mange hundre liter eller opptil flere tusen liters kar. Da har ikke treverket så mye å si heller, siden vannmengden er så stor. Jo mindre akvariet er, jo mer vil evt forråtnelse gå ut over vannet.

ok jeg år se om jeg finner ei eik her i nærheten da jeg vil jo ikke at fiskene skal få fotsopp heller:P
jeg har ei stor rot i karet mitt. aner ikke fra hvilket tre det er i fra men den har stått i karet i 1.5 år. den er kjempefin og har ikke skapt problemer heller.
teak og eik tror jeg ikke finnes her i område
Jeg har en kjempeflott rot som jeg fant i et vann på Haukeli for snart 14 år siden. Siden har den stått i hagen (til pynt og misunnelse for alle som dekorerer sånne røtter). Kan den brukes i et akvarium?
SoVe
Jeg har en kjempeflott rot som jeg fant i et vann på Haukeli for snart 14 år siden. Siden har den stått i hagen (til pynt og misunnelse for alle som dekorerer sånne røtter). Kan den brukes i et akvarium?

Jeg har en rot jeg og som jeg tok ut af bekkenen foran huset mitt men jeg har 95% eik i skogen rundt meg. hun er skikkelig tøtt og har stått ute på terrasen hos meg nå i 1 måned til og få dyrene til og dø......

Men den er kjempestor så jeg venter med og ta den i bruk til jeg får et større akvarium
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap