Trenger tips ang. pleksiglass

Jeg tenker å lage en bakgrunn ev pleksiglass.

- Hvor er det lurest å kjøpe pleksiglass i Trondheimsområdet?

- Jeg vil gjerne ha svart pleksiglass. Er det vanskelig å få tak i? Er det mye dyrere enn klar?

- Hvis jeg ikke får tak i svart pleksi, går det an å male den? Hvilken maling kan jeg i så fall bruke? Inni akvariet...

- Hvordan kutter/skjærer jeg enklest til pleksiglass? Baufil? Kan jeg bore hull i den med en vanlig bormaskin?

- Jeg leste at det egentlig er et eget pleksiglasslim man skal bruke, men når jeg skal feste den til glassveggen i akvariet, må jeg vel bruke silikon?
Det går vel greit å feste "ting" (røtter eller stein) til pleksien med det også?
Hei
Jeg er ingen ekspert på plexiglass, men jeg har brukt det en del gjennom jobben tidligere(kunst og handtverk) og i akvariene mine, så jeg kan svare på litt av det du spør om.

Jeg vet ikke hvor du får kjøpt dette der du bor, men jeg mener det skal finnes farget plexiglass, men den vanligste er klar.

Det går helt fint å borre hull med en vanlig drill, men når du skjærer, må du bruke noe som går seint, eller har litt bredt blad, ellers vil plexien smelte etter sagingen.
Du kan bruke håndsag.
Bare pass på at beskyttelsesfilmen ikke tas av før du er ferdig med kutting\borring.

Silikon hefter dårlig til plexiglass. Skal du ha noe fast til plexiplata, er det best å bruke skruer. Jeg vil ikke anbefale deg å lime stein fast i plexiglass for å ha det i akvariet. Skulle silikonen løsne, så kan det ende med katastrofe.
Da er det bedre å lime steinen fast til glasset.

Pleksiglass er fint fordi det er gjennomsiktig, lar seg lett kutte i fasong, og lar seg bøye om det blir varmet opp.
Jeg har brukt det som terrassedelere, rotstengsel(for å avgrense planter) og som fot til røtter som skal stå litt fritt i akvariet(skrur den fast til rota, og setter den ned på bunnglasset, med substratet over)
Rose U
rotstengsel(for å avgrense planter)


Genialt!

Jeg har planter som har spredd seg i hele karet.
Bedre med rotstengsel enn godthumørstengsel
Sort plexiglass kan du få tak i hos glassmestere. Har de ikke svartfarget inne, kan de bestille. Ring en runde og hør med dine lokale glassmestere. Skal du ha den etter spesielle mål så oppgir du bare det.

Jeg bestilte 3 par (6 stk) skyveluker i sort plexiglass til den ene akvariereolen min, bestilt etter millimetermål. Det hele kom på ca 400 kr hos en glassmester. Det tok 2 eller 3 dager fra jeg bestilte til jeg kunne hente det.
Tar opp igjen denne gamle tråden
Har tenkt å ha pleksiglass i bunn av akvariet for å beskytte mot stein som kan skade bunnglasset.

Har også ei rot som jeg ønsker å sette fast til pleksiglasset, skrevet her at dere skrur fast roten, men vil ikke skruen øke risikoen for å skadde bunnglasset?
Jeg ville tatt for meg Gule Sider og/eller Internett og søkt på glassmestere i distriktet og ringt rundt. Da kan du få presise svar på spørsmål vedrørende plexi/akrylglass.

Stephan
mona o
Jeg bestilte 3 par (6 stk) skyveluker i sort plexiglass til den ene akvariereolen min, bestilt etter millimetermål. Det hele kom på ca 400 kr hos en glassmester. Det tok 2 eller 3 dager fra jeg bestilte til jeg kunne hente det.


Hmm. Kanskje spare meg for litt arbeid. Er det samme jeg tenker til min reol, men prøvbe med plexiglass fra Biltema først.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap