- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- møbel og lystopp til 660l rammeakvarium..
møbel og lystopp til 660l rammeakvarium..
Postet 10.06.07 kl 20:27
Størrelsen på bort\ armatur er det lite å gjøre med, uten å hugge av halve karet.
Med ett såpass volum, må det stå på noe stødig, og da er ikke slike bord der 2\3 av karet hengende over skapet, noe å tenke på.
Om det er høydemessig, er det vel mulig å kappe porsabordet i høyden?
Armaturet kan sikkert lages lavere, men det er gjerne få mm å hente her. Tvert imot, jeg selv ville foretrukket å lage denne høyere, gjerne slik at karet så innebygget ut.
Du får fortelle litt hva du selv tenker, så er det lettere å spinne frem noe genialt ut fra eksisterende ideer
Med ett såpass volum, må det stå på noe stødig, og da er ikke slike bord der 2\3 av karet hengende over skapet, noe å tenke på.
Om det er høydemessig, er det vel mulig å kappe porsabordet i høyden?
Armaturet kan sikkert lages lavere, men det er gjerne få mm å hente her. Tvert imot, jeg selv ville foretrukket å lage denne høyere, gjerne slik at karet så innebygget ut.
Du får fortelle litt hva du selv tenker, så er det lettere å spinne frem noe genialt ut fra eksisterende ideer
Postet 10.06.07 kl 23:35
ja var høyden jeg tenkte på
porsa lystoppen er 20cm minst bare den liksom hehe
Hadde det gått an å smekke på noen bord og skapdører på porsastativet?
Bare gjøre det penere...
Litt av greia er og at det er en FX5 og en 2228 som skal passe inni bordet
Da er det vel egentlig kun lystoppen jeg trenger å lage på "nytt"
(Off topic men er det noen tipstråd til folk her som silikonerer innvendig på nytt?)
Kommer med ideer så fort jeg har tid til å styre litt med litt tegninger her
porsa lystoppen er 20cm minst bare den liksom hehe
Hadde det gått an å smekke på noen bord og skapdører på porsastativet?
Bare gjøre det penere...
Litt av greia er og at det er en FX5 og en 2228 som skal passe inni bordet
Da er det vel egentlig kun lystoppen jeg trenger å lage på "nytt"
(Off topic men er det noen tipstråd til folk her som silikonerer innvendig på nytt?)
Kommer med ideer så fort jeg har tid til å styre litt med litt tegninger her
Postet 10.06.07 kl 23:46
Om du tar deg en tur innom artikkelsamlinga vår, finner du "oppskrift" på en genialt enkel, og bra armatur (her til 375L, men kan selvsagt justeres til alle størrelser).
Du finner også en artikkel om liming av akvarier, der finner du en del tips som også er kjekke å ha med seg til resiliconering.
Men for den del, det er massevis av tråder om nettopp dette tema.
Å kle porsabordet bør ikke by på noen enorme problemer. Det største, er vel rett å slett å få feste for plater. Jeg ville derfor selv laget en innvendig ramme i tre, som platene kunne festes til, uten at en må lage huller i rammerørene. Huller vil svekke strukturen, og kolapser dette som verste tilfelle, er det hundre og hel.... ute. Eller hel... slukker vel av alt vannet, men likevel.
Det er bare kreativiteten som setter grenser. Men når en først er i gang, er det like godt å gjøre det perfekt med en gang. Har sett en del eksempler på å sette løse plater foran slike bord, og det er ikke det som defineres som verken vakkert, eller forseggjort.
Skal en ta en rask og billig løsning, henger man heller opp ett stykke sort\ grått (etter farge på ramma) tøystykke foran bordet.
Du finner også en artikkel om liming av akvarier, der finner du en del tips som også er kjekke å ha med seg til resiliconering.
Men for den del, det er massevis av tråder om nettopp dette tema.
Å kle porsabordet bør ikke by på noen enorme problemer. Det største, er vel rett å slett å få feste for plater. Jeg ville derfor selv laget en innvendig ramme i tre, som platene kunne festes til, uten at en må lage huller i rammerørene. Huller vil svekke strukturen, og kolapser dette som verste tilfelle, er det hundre og hel.... ute. Eller hel... slukker vel av alt vannet, men likevel.
Det er bare kreativiteten som setter grenser. Men når en først er i gang, er det like godt å gjøre det perfekt med en gang. Har sett en del eksempler på å sette løse plater foran slike bord, og det er ikke det som defineres som verken vakkert, eller forseggjort.
Skal en ta en rask og billig løsning, henger man heller opp ett stykke sort\ grått (etter farge på ramma) tøystykke foran bordet.
Postet 10.06.07 kl 23:54
Postet 01.07.07 kl 11:48