Møbel til 530 liter og 2 stk. 54 l.

Har lyst til å lage et nytt møbel til karene mine. Så jeg får alle på samme plass. Lage et møbel som tåler vann. og ved noe søl så renner vannet en bestemt plass. Og ikke f.eks. bak akvariet :P

Det som var med akvariet er også hjemmelaget. 2 skap som er forsterket innvendig.

Synes også akvariet mitt er lavt slik det står nå 55cm over bakken. Har lyst til å lage et bord på 80cm høyde + ben. Nesten like høyt som en kjøkkenbenk.

Har tengt å sette 2 juwel 60 under. Og ha en klaring på 20cm over dem. Også lage slik at det går å trekke dem ut ca. 15cm. Ikke mere enn 1/2 karet. Så det ikke blir så mye belastning.

Har tengt å bygge rammverket i treverk. Er ikke helt sikker på hva jeg skal bruke til topplaten og under juwelkarene.

Om noen har noen tips og råd så har det vert kjempefint.
- Material
- Høyder
- Foter
- Behandling
- Hengsler
- Underlag
- ++++

Det er ikke noe problem å sette sammen noe som man kan samle opp mer enn ett kar i.

Men du bør tenke på:
80cm høyde + sokkel, og høyden på karet (50-55cm), det blir ett meget ruvende akvarie. Det er en grunn til at det du har er plassert lavt
I tillegg; det er jo ikke akkurat kult å måtte henge seg i en selle fra taket for å luke plantene :p

Ang materialvalg:
MFD-plater er mellomharde treplater, av dødt materiale. Det er samme materiale som benyttes til de fleste baderoms og kjøkkeninnredninger.
Materialet er mao bereget for en del søl.
Ett ennå bedre, men sikkert dyrere og mindre tilgjengelig, er HFD plater, som er steinharde plater laget på samme måte som MFD.
Disse er så harde, at du ikke greier å få de til å trekke vann om du ber både stygt og pent om hverandre.

Jeg ville laget en sokkel under bordet, slik at føtter unngås. En sokkel forhindrer at du ser dritt under bordet, og fordeler vekten mye bedre.
Slik jeg selv hadde laget det, skulle karet med bord og det hele være max 130cm over gulvet.

Jeg hadde enkelt og greit malt bordet med bengalack. Dette er en hardfør maling, som er ganske matt (om man velger den matte, da). Personlig syntes jeg sort matt passer best - men det må du selv velge.

Om det er ett rammekar, står det på ramma selv, og da trengs ikke noe mellomlag mellom bord og kar.
Er det helglass, og du gjør en god jobb med topp-plata, trenger du heller ikke noe mellom. Husk at de platene jeg her har nevt er døde plater, og du vil da aldri kunne få problemer med at kvister flytter seg osv (at de ikke ser ut som tre tilsier jo også at det ikke er kvister i de)

Hengsler og slik, du får nesten se deg rundt hva du finner og liker.

Når det gjelder karene som skal stå nede i møbelet, kan du glemme å trekke ut ett 54L kar fullt av vann etc. I alle fall om du ikke skaffer glideskinner som tåler mye vekt, da kan dette funke.
Legg merke til at slike industrielle skinner er grisedyre, og derfor noe de fleste er på tur i bakken for om de blir fortalt prisen, og derfor noe de færreste spanderer på seg.
Men med 20cm, har du samme avstand som mange av oss har i rackene våre, og her greier vi fint å stelle uten å trekke frem noe

Sist, men ikke minst: Dette oppsamlesystemet for sølevann, det tror jeg du skal glemme først som sist.
For at noe skal lede vannet fra a til b, må det være noe som leder vannet, f.eks en fure i materialet. I tillegg må vannet få benytte tyngdekraften, og det hele må da lages med fall, slik ett badgulv er. Du vet sikkert at ett akvarie er noe en setter i vater, og ikke med fall
Har fått inspirasjonen herfra: Selvbygget svart møbelskap til akvarium.

Å det var 70 cm høyt.

Er litt usikker på høyden, prøver å se det for meg. Tror det blir pent. Vil ikke ha 54l helt neppå gulvet heller... Også har jeg ikke noen annen plass til alt utstyret mitt enn skapet jeg skal lage. Håver, slanger, mat, filtersvamper, reservekolber, osv osv

Oppsamlingsystemet mitt for sølevann, var planen å gjøre hyller og skap vanntette så om det skulle bli lekasje eller noe så kommer vannet fram på framsiden så det blir oppdaget. Ikke mere avansert Litt silikon tenker jeg.

129,- for en 12x620x2390 MDF plate, Panel etterligning. Sikkert fint å kle sider og bakdel med

Vet ikke helt hva jeg skal lage skapdørene av. Finèr fliser seg så mye når man sager det.

Med målene mine blir høyden 140cm + sokkel og lys. Men sokkelen trenger ikke være rare greierne. 5cm kansje? Åssen vatrer man opp en sokkel da?

Er ikke helt sikker på bærekonstruksjonen...
To stk. 2"x3" standere på sidene. Men burde vel ha 2stk på midten også, men der blir det et akvarium. I bakkant blir jo bordplata, stivet av av platene jeg skal kle med. Men i framkant er det jo bare masse skap.



Høyden får du velge selv. Husk at jo lengre karet er, jo mer ruvende vil det virke når det blir høyde på dette.
Kan nevne at jeg har tittet på Rubin sine kar på 400L, og det var såpass høyt at det ble stygt - i mine øyne. Eksakt hvor høye disse er finner jeg ikke ut av, Imazo har det geniale systemet at de kun oppgir høyden på glasskaret, enten det er med lys, med bord, eller bare karet. En høyde for alt, det er jo lite informerende

Når det gjelder vatring av sokkel, gjøres dette akkurat likt vatring av alt annet

Ang dører, ville jeg uten tvil enten kjøpt ferdige drører f.eks til innredning, eller gått for MDF (ikke profilerte sådanne, men glatte, hele flater).
Om du ønsker tynne dører, kan du sikkert få tigget deg plater som har vært brukt som embalasje for parkett\ laminatgulv.
Bommer meg selv stadig vekk slike plater, og de er kjekke til mye rart

Ang avstiving av bordet:
Jeg ville garantert hatt 8 "føtter" vekten hviler på. Kun 2 i hver ende vil nok ikke gå, og å ha en avstiver midt på, medfører at du enten har to rom i bordet, eller en stav midt i det midterste rommet.
Å spare inn på avstiving av ett så tungt møblement, det er å be om bråk
Bygging er i gang. Ikke helt som første utkast. :P
Har begynt å ta bilder å skrive litt. Hadde tengt å sende inn som en artikkel

Men selfølgelig er det ikke alt man klarer å tenke ut selv, sjøl om jeg synes jeg har det ganske klart nå :P

På mitt nåværende akvariebord er bordplate akkurat like stor som akvariet, og det er lister utenpå denne som dekker et par cm opp på karet. Det skjuler bunnlaget. Lurt synes jeg.

Men nå, på mitt nye bord har jeg fått tak i en kjempefin kraftig benkplate. Den tengte jeg å ha like brei som karet, men la "framkanten" men fin avrunding på stikke ut noen cm. Vet ikke helt åssen det blir med bunnlaget da? Noen som har noen råd? Hvis ikke blir det veldig tynt med sant på framsiden. Stigningen med høy sand i bakkant vil jo også bli visende på sidene.

Mvh Espen

Ps: Bilde av nåværende kar er foresten øverst på siden
Noen som sjønner hva jeg mener?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap